bujnowski

Nowa szkoła w Białołęce zachwyca internautów. Jak powstawała?

2024-09-09 15:20

Została okrzyknięta "najpiękniejszą szkołą w Warszawie", na TikToku można obejrzeć film, którego autorzy porównują ją do szkół z amerykańskich filmów. Nowa, młoda dzielnica Warszawy, Białołęka, ma kolejny interesujący budynek. Przeczytaj, jak powstał.

Murator Remontuje: Jak łatwo nałożyć gładź szpachlową
Materiał sponsorowany

Spis treści

  1. "Najpiękniejsza szkoła w Warszawie" to wynik wygranego konkursu
  2. Ochrona cennego lasu łęgowego wokół budynku szkoły, "zielona klasa"
  3. Szkoła na Świderskiej - założenia projektowe
  4. Stylistyka elewacji pasuje do tradycji architektonicznej Warszawy
  5. Białołęka otrzymała szkołę, przedszkole i halę sportową pod jednym dachem
  6. Hall i klatki schodowe - jak są zaprojektowane?
  7. Biblioteka i czytelnia multimedialna oraz inne pomieszczenia pomocnicze
  8. Młodsze i starsze dzieci są rozdzielone fizycznie
  9. Pracownie specjalistyczne i klasa do zajęć z muzyki, wyizolowana akustycznie 
  10. Umywalki i szafki dla uczniów
  11. Wśród drzew - z zachowaniem zastanych walorów otoczenia
  12. Szkoła na Świderskiej w Białołęce - założenia autorskie

Od redakcji:

Dobra szkoła nie musi wygrywać konkursów piękności i przebojem zdobywać internetów. Jej przestrzeń musi bowiem sprostać szeregowi wielu innych, równie ważnych co estetyka, wymagań. Publikujemy tekst Piotra Bujnowskiego, jednego z projektantów szkoły na Białołęce, by można było zobaczyć, jak wiele wyzwań towarzyszy architektom i architektkom projektującym polskie szkoły. 

Warto też dodać, że pomimo wzrostu świadomości i tworzenia różnego typu standardów - zmiana na lepsze w szkolnej architekturze ani nie jest tak znacząca, ani tak szybka, jak to się może wydawać. Polska edukacja wciąż potyka się o dobrą przestrzeń. Dlatego we wrześniowym numerze „A-m" postawiliśmy na architekturę edukacyjną – prezentujemy trzy najnowsze obiekty, a dział konteksty poświęciliśmy wnętrzom i detalom, które mają dla niej znaczenie. O ich omówienie poprosiliśmy Dorotę Sibińską z pracowni xystudio, która projektowaniem przestrzeni edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zajmuje się od 2006 roku. Polecamy te artykuły wszystkim, którym zależy na jakości przestrzeni w obiektach edukacyjnych.  

Architektura-murator - 2024-09

i

Autor: Piotr Śliwiński z wykorzystaniem zdjęcia autorstwa Bartosza Makowskiego <p>Szatnie w moim liceum urządzone były w piwnicy. Młodsze klasy zostawiały rzeczy w tych samych boksach, które pewnie sto lat wcześniej służyły do składowania ziemniaków. Starsi mieli już swoje szafki. Były wciśnięte w każdy wolny kąt przestrzeni, którą pieszczotliwie zwaliśmy Hadesem. Mieliśmy też Kamczatkę – oddzielny piętrowy budynek z czterema klasami, do którego zimą warto było zabierać dodatkowy sweter. Kiszka była zaś korytarzem w najstarszej części szkoły. W czasie przerw można było odnieść wrażenie, że w przeciwnych kierunkach wędrują nim dwie ludzkie stonogi. Wolnym krokiem, często zaczepiając się barkami, wędrowaliśmy kiszką z lekcji na lekcję. Trudno się dziwić – miała co najwyżej półtora metra szerokości. <br />Czy narzekaliśmy na naszą szkolną przestrzeń? Tak. Ale zawsze dopowiadaliśmy sobie, że dzięki niej mamy tu wyjątkową atmosferę. Bo cóż innego można było zrobić? Jakość moich szkolnych przestrzeni nigdy tak naprawdę nie była tematem dyskusji. <br />Dostaliśmy ją i jedyne, co można było zrobić, to oswajać ją za pomocą adekwatnego języka. Fizyczne poprawki i remonty robiono po to, aby nam sufit nie spadł na głowę. <br />Dlatego bardzo się cieszę, że w tym numerze „A-m” szkolna przestrzeń staje się głównym tematem. I dzięki wsparciu Doroty Sibińskiej możemy w przystępny i konkretny sposób pokazać, dlaczego pewne rzeczy są ważniejsze niż inne.</p> Link: https://miesiecznik.architektura.muratorplus.pl/wydanie/is-2F5J-q9g5-j3ey/

Ważne jest również to, że dzielnica zdecydowała się wybrać projekt w procedurze konkursu architektonicznego, który według nas jest najwłaściwszą formą procesu wyboru koncepcji projektowej dla budynków publicznych.

"Najpiękniejsza szkoła w Warszawie" to wynik wygranego konkursu

Konkurs architektoniczny na projekt szkoły podstawowej na Białołęce ogłoszono na początku 2020 roku. Stworzona przez naszą pracownię koncepcja otrzymała pierwszą nagrodę. Zaproponowaliśmy budynek

  • wykończony szarą cegłą,
  • dwukondygnacyjny,
  • z zielonymi dziedzińcami
  • i boiskiem na dachu.
  • Obiekt przeznaczony jest dla 900 uczniów.
  • Znajdą się w nim 32 klasy I-VIII oraz cztery oddziały przedszkolne, w tym jeden integracyjny.

W ramach inwestycji jest też nowy

  • zespół boisk,
  • plac zabaw,
  • parking
  • i tereny zieleni.

Czytaj też:

Ochrona cennego lasu łęgowego wokół budynku szkoły, "zielona klasa"

Już na etapie konkursu inwestor zaznaczył, że projekt musi uwzględniać ochronę przyrody, w tym lasu łęgowego w zachodniej części działki, dlatego założyliśmy wkomponowanie budynku w otaczającą zieleń. Na polanie w sąsiedztwie łęgów przewidziano utworzenie zielonej klasy, która umożliwi prowadzenie lekcji na świeżym powietrzu. Miasto planuje też przeznaczyć sąsiednie działki na zieleń urządzoną tak, aby wpisywało się to w koncepcję utworzenia w tym miejscu terenu o charakterze naturalnego parku. Realizacja uzyskała dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych i wykonuje ją konsorcjum firm Wodpol z Żywca (lider), PBO Śląsk z Sosnowca i Conexio z Katowic.

Szkoła na Świderskiej - założenia projektowe

Podstawowymi założeniami projektowym było dostosowanie budynku do ukształtowania terenu i drzew rosnących na działce oraz wytworzenie wnętrz urbanistycznych przeznaczonych dla poszczególnych grup dzieci (placu wejściowego, zielonego amfiteatru / placu rekreacyjnego, który w przyszłości może łączyć się z podobną strefą na sąsiedniej działce), a także ogródków – przedszkolnego oraz przy poszczególnych klastrach klas.

Zależało nam na czytelnym rozkładzie funkcji, dlatego zaproponowaliśmy podział na części przeznaczone dla poszczególnych grup wiekowych (przedszkole, klasy 1-3, klasy 4-8) lub na bloki funkcjonalne (sport, pomieszczenia ogólnego przeznaczenia) wraz z przynależną im częścią zewnętrzną. Hall, jako serce budynku, miał łączyć wszystkie strefy.

Stylistyka elewacji pasuje do tradycji architektonicznej Warszawy

Projektowane elewacje operują ograniczoną liczbą środków kompozycyjnych. Obiekt w całości wykończony jest szarą cegłą betonową, nawiązującą do tradycji warszawskich budynków publicznych. Elementem ocieplającym są szerokie pasy zestawów okiennych wykonanych w drewnianej stolarce o naturalnym wybarwieniu oraz strefa wejściowa w podcieniu, której sufit wykończono drewnianymi listwami. Uzupełnienie stanowią prefabrykaty betonowe. W oknach sal lekcyjnych od strony wewnętrznej wykonywane są elektrycznie sterowane zasłony zacieniające, które zapewnią odpowiedni komfort użytkowania.

Czytaj też:

Białołęka otrzymała szkołę, przedszkole i halę sportową pod jednym dachem

Obiekt funkcjonalnie podzielony jest na trzy części

  1. szkołę,
  2. przedszkole
  3. oraz halę sportową z boiskiem na dachu.

- Od frontu, w podcieniu budynku znajduje się wejście do części przedszkolnej. Z centralnego korytarza przechodzi się do czterech sal, z których każda ma bezpośredni dostęp do wydzielonego placu rekreacyjnego.

- Od strony wschodniej zaplanowaliśmy

  • salę gimnastyczną
  • i strefę integracji sensorycznej,
  • a także pomieszczenia administracji,
  • magazyny,
  • szatnie
  • i toalety.

- Idąc dalej w głąb podcieniem, mijamy z jednej strony zamknięty ogródek przedszkolny, z drugiej – główny plac szkolny schodzący o pół poziomu. Na końcu podcienia znajduje się wejście główne do szkoły.

Hall i klatki schodowe - jak są zaprojektowane?

Centralną częścią szkoły jest hall, z którego schody prowadzą odpowiednio pół kondygnacji w dół do szatni i pomieszczeń klas I-III oraz w górę – na piętro do szatni i klas IV-VIII.

Bezpośrednio do hallu przylega stołówka, a za nią w głębi zaplecze kuchenne obsługujące również przedszkole.

Na poziomie +1 od strony północnej z przestrzeni hallu dostępne są pomieszczenia administracyjne (sekretariat z aneksem socjalnym, gabinety dyrekcji, pokój spotkań z rodzicami oraz pokój nauczycielski z zapleczem).

Biblioteka i czytelnia multimedialna oraz inne pomieszczenia pomocnicze

- W części zachodniej przylegającej do głównych schodów na poziomie +1 znajduje się biblioteka z czytelnią multimedialną i widokiem na plac wejściowy. Z hallu prowadzą również schody do jedynej części podpiwniczonej, zlokalizowanej tuż pod nim i mieszczącej częściowo doświetlone od wschodu:

  • sale konserwatora,
  • magazyn
  • oraz przyłącza wody
  • i pomieszczenia techniczne ze zbiornikiem retencyjnym.

Młodsze i starsze dzieci są rozdzielone fizycznie

Zespół pomieszczeń klas nauczania początkowego i świetlice zlokalizowane zostały na parterze i mają bezpośrednie wyjścia do zewnętrznych stref rekreacji lub ogródków. Wzdłuż korytarzy zapewnione są wewnętrzne strefy rekreacji i odpoczynku z miękkimi pufami.

Pomieszczenia klas IV-VIII znajdują się na piętrze +1. Sale lekcyjne zorganizowane są wokół zielonych dziedzińców. Przy salach podobnie jak na parterze umieszczono doświetlone strefy rekreacji z widokiem na dziedzińce.

Pracownie specjalistyczne i klasa do zajęć z muzyki, wyizolowana akustycznie 

W północnej części budynku znajdują się pracownie specjalistyczne z zapleczami oraz wydzielona akustycznie sala muzyczna. Pracownie: geograficzna, biologiczna, muzyczna oraz sala komputerowa, których okna wychodzą na północny-wschód, doświetlone zostały przez świetliki dachowe skierowane na południowy zachód.

Umywalki i szafki dla uczniów

Wszystkie klasy zarówno szkolne, jak i przedszkolne wyposażone są w zabudowę z umywalkami oraz szafki z wydzielonymi pojedynczymi przegrodami dla każdego dziecka.

Czytaj też:

Wśród drzew - z zachowaniem zastanych walorów otoczenia

Patrząc z perspektywy czasu, utwierdzamy się w przekonaniu, że większość ważnych decyzji podjętych przez nas na etapie projektu konkursowego się sprawdziła. Najważniejsze były wizyty w terenie i wynikające z nich przekonanie o bezwzględnej konieczności uszanowania istniejącej wartościowej zieleni wysokiej, w tym kilkunastu dębów. Podążanie budynku za ukształtowaniem terenu, tradycyjne materiały wykończeniowe oraz wpisanie obiektu pomiędzy rozłożyste drzewa wytworzyło niemożliwe do osiągnięcia w przypadku nowych nasadzeń wrażenie budynku stojącego jak gdyby już od dawna w tym miejscu. 

Szkoła na Świderskiej w Białołęce - założenia autorskie

Realizowany obiekt podporządkowany jest racjonalnemu wykorzystaniu przestrzeni i ukształtowania terenu. Bardzo ważnym elementem projektu są jasne przestrzenie wewnętrzne, dzięki którym szkoła sprawia wrażenie miejsca otwartego i dostępnego dla wszystkich. W projekcie starano się wykreować różnorodne strefy, sprzyjające uczeniu się i wspólnemu przebywaniu dzieci. Ukształtowanie terenu oraz drzewostan na działce zdeterminowały układ projektowanej inwestycji. Naturalna skarpa, biegnąca w poprzek działki, spowodowała rozmieszczenie funkcji na półpoziomach. Kształt budynku, a przede wszystkim umieszczenie największego boiska na dachu pozwoliły na zachowanie maksymalnej liczby drzew. Te najbardziej wartościowe wyeksponowano na placu wejściowym i w ogródkach. Podobnie jak w realizowanej przez nas szkole podstawowej w Wilanowie („A-m” 3/2021) zdecydowaliśmy się na stworzenie boiska szkolnego na dachu budynku (30 x 60 m). Jego nawierzchnia wykonana jest ze sztucznej trawy. Attyka wokół zostanie wyposażona w piłko-chwyty o wysokości 6,5 m z ocynkowanych ogniowo dwuteowników, pomiędzy którymi rozpięta będzie siatka z linek ze stali nierdzewnej. Oprócz niego w obiekcie zaplanowano dużą salę gimnastyczną na parterze z boiskiem (40 x 20 m) i pomieszczeniami zapleczowymi, oraz małą – w centralnej części zespołu nauczania początkowego połączoną z nią komunikacyjnie, mogącą pełnić funkcję jej zaplecza. Duża sala dzięki niezależnemu wejściu z własną kontrolą dostępu i opcją oddzielenia od pozostałej części budynku może być udostępniana po godzinach zamknięcia szkoły.

Szkoła na Białołęce

i

Autor: Bujnowski Architekci
Szkoła na Białołęce

i

Autor: Bujnowski Architekci
Szkoła na Białołęce

i

Autor: Bujnowski Architekci
Listen to "Flip Springer. Architektura ma kłopot" on Spreaker.