Spis treści
- Otwarcie tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia
- Warszawa Zachodnia. Najbardziej obciążony ruchem węzeł kolejowy w Polsce
- DWAA Architekci: Wizja nowoczesnej Warszawy Zachodniej
- Szkło, beton i metal - oto nowa bryła dworca Warszawa Zachodnia
- Wyzwania projektowe? Utrzymanie ruchu kolejowego podczas modernizacji
- We wrześniu oddadzą przejście podziemne na Warszawie Zachodniej
- Zobacz też inne zdjęcia z przebudowy dworca Warszawa Zachodnia
- Jak zmieniła się stacja Warszawa Zachodnia?
- Tak wyglądał dworzec Warszawa Zachodnia trzy miesiące przed otwarciem
Otwarcie tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia
28 listopada 2025 roku, o godzinie 12.00, po pięciu latach modernizacji, PKP Polskie Linie Kolejowe oficjalnie oddały do użytku nowe przejście podziemne pod dworcem. Inwestycja, która całkowicie odmieniła oblicze stacji, to nie tylko komfortowy dostęp do wszystkich 9 peronów z obu stron miasta – Woli i Ochoty – ale także nowoczesna przestrzeń z kasami biletowymi, poczekalniami i ofertą handlowo-usługową, w której znalazły się m.in. Aldi, McDonald's i Rossmann. Otwarcie tunelu, zwieńczające przebudowę, zostało uczczone wyjątkowym podświetleniem budynku dworca. Zmodernizowana Warszawa Zachodnia, obsługująca blisko tysiąc pociągów dziennie, ma szansę stać się wizytówką stolicy, witającą codziennie ponad 100 tysięcy pasażerów.
Poniżej - przypominamy nasz artykuł o tej wyjątkowej inwestycji z sierpnia 2025 roku.
Warszawa Zachodnia. Najbardziej obciążony ruchem węzeł kolejowy w Polsce
Warszawa Zachodnia to stacja o największym natężeniu ruchu pociągów pasażerskich w kraju, to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. W dni robocze korzysta z niej z niej około 100 tysięcy osób. Jak szacują PKP PLK, w 2030 roku liczba ta ma się podwoić. Dlatego też konieczne było dostosowanie infrastruktury tego obiektu do większej przepustowości i większego komfortu pasażerów, korzystających z tego miejsca.
- Polecamy także: Muzeum Getta Warszawskiego, logistyczny koszmar czy majstersztyk? Tak postępuje gigantyczna inwestycja w sercu miasta
DWAA Architekci: Wizja nowoczesnej Warszawy Zachodniej
Modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia trwa od 2020 roku. Wcześniej, koncepcję rozbudowy i modernizacji stacji Warszawa Zachodnia stworzyło dla PKP PLK konsorcjum ”IDOM” w składzie IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz IDOM Ingenieria y Consultoria, a także architekt Tomasz Głębowski i architekt Maja Kwiatek-Głębowska z pracowni architektonicznej „GLEBOWSKI STUDIO”.
Jednak nową koncepcję, projekt budowlany i wykonawczy stworzyła wspólnie z firmą TORPROJEKT pracownia DWAA Architekci – Oliwia Dec-Wolszczak i Marcin Wolszczak. Architekci są także między innymi autorami projektu Stacji Olsztyn Główny.
Jak podkreśla Oliwia Dec-Wolszczak, prace projektowe nad realizowanym obecnie projektem w Warszawie Zachodniej rozpoczęły się w czerwcu 2017 roku. Wtedy, kiedy został rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad późniejszą realizacją. Prace projektowe, które obejmowały opracowanie projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego, projektu wykonawczego, materiałów przetargowych wraz z procedurami administracyjnymi i wsparciem Inwestora na etapie prowadzenia przetargu trwały trzy lata, a nadzór nad realizacją prac budowlanych trwa od lipca 2020 roku. Projekt architektury nowej stacji powstał w pracowni DWAA Architekci. To oni zaprojektowali formy zadaszeń peronów, przejścia podziemnego, hali dworca od strony ulicy Tunelowej, budynku wielofunkcyjnego, kładki, układ schodów, wind, małej architektury czy placu dworcowego.
Podchodząc do tematu wiedzieliśmy, że potrzebna jest symboliczna przemiana zarówno obiektu, ale także spojrzenia na obiekty infrastruktury kolejowej. I to nam się udało, zaprojektowaliśmy stację na skalę światową, wizytówkę miasta i wygodną przestrzeń dla pasażerów, a przy tym dobry detal i kadry, które dzisiaj są bardzo chętnie uchwycane na fotografiach zarówno amatorów jak i profesjonalistów – mówi Oliwia Dec-Wolszczak, główny projektant.
- Zobacz też: Statki w gigantycznej wannie jadą windą 36 metrów w górę. Tak działa podnośnia Niedorfinow
Prace nad projektem rozpoczęły się w czerwcu 2017 roku. Wtedy, kiedy został rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór nad późniejszą realizacją. Prace projektowe, które obejmowały opracowanie dokumentacji, procedury administracyjne i wsparcie Inwestora na etapie prowadzenia przetargu trwały trzy lata, a nadzór nad realizacją prac budowlanych trwa od lipca 2020 roku.
Jesteśmy autorami architektury wszystkich nowych obiektów tej stacji tj. zadaszenie peronów, hala dworca, przejście podziemne, budynek wielofunkcyjny, kładka dla pieszych, place zewnętrzne, mała architektura i oznakowanie dla pasażerów wraz z tablicami informacyjnymi. Opracowaliśmy również projekty wnętrz budynku, jak i hali dworca czy przejścia podziemnego. Zaprojektowaliśmy od ławki na peronie, która była następnie wykonywana pod nasz indywidualny projekt po kubaturę przejścia podziemnego i formę zadaszenia peronów –. dodaje architektka.
Szkło, beton i metal - oto nowa bryła dworca Warszawa Zachodnia
Nowoczesna bryła dworca Warszawa Zachodnia to kwintesencja architektury obiektów użyteczności publicznej w XXI wieku. Króluje szkło, beton i metal. Bryła jest charakterystyczna, dworzec „urósł”, a najbardziej charakterystycznym obecnie elementem nowej stacji stał się zintegrowany dach nad peronami Warszawy Zachodniej.
Wyzwania projektowe? Utrzymanie ruchu kolejowego podczas modernizacji
Zaprojektowanie tak majestatycznego obiektu było pełne wyzwań. Zwłaszcza, jeśli przez czas budowy miał się tu odbywać ruch kolejowy...
- Cała stacja to zespół obiektów różnej funkcji i różnym skomplikowaniu. To zarówno obiekty służące obsługi podróżnych takie jak perony, przejście podziemne, hala dworca, ale też obiekty liniowe – tory, sieć trakcyjna, sieci obsługujące układ torowy. Głównym wyzwaniem na etapie projektu było połączenie funkcji i formy w związku ze specyfiką założeń programowo przestrzennych i kontekstu wynikającą z lokalizacji, konieczności utrzymania ciągłości ruchu pociągów czy też uspójnieniem architektonicznym różnego typu obiektów składających się na całościowe założenie stacji jako całości. Kolejnym aspektem trudności była wielopoziomowość stacji, przenikanie się różnych środków transportu publicznego i zastosowanie różnego rodzaju konstrukcji w synergii ze sobą, aby utrzymać szczególny i spójny charakter całej stacji – podkreślają autorzy projektu nowej Warszawy Zachodniej.
- Polecamy też: Tauron buduje gigantyczną farmę wiatrową w Wielkopolsce. 53 turbiny zmienią architekturę krajobrazu
Jak twierdzą, forma architektoniczna była kształtowana bardzo precyzyjnie z uwagi na prowadzenie ruchu kolejowego, układy torowe i sieci trakcyjnej, gdzie układ torowy na stacji powiązany jest z całą Warszawą i okolicą - rozjazdy, połączenia, przejścia torowe, to wszystko ma wpływ na układ na stacji. Rytm torów i peronów wyznacza możliwości lokalizowania wyjść na perony, połączeń z przejściem, lokalizację konstrukcji pod zadaszenia peronów i kładkę. Aby przebudowa obiektu kolejowego miała sens należy bezwzględnie doprowadzić do usprawnienia i/lub zwiększenia przepustowości. Narzuca to ograniczenia podczas projektowania, ale także daje wytyczne i możliwości.
- Kolejnym wyzwaniem było projektowanie pod fazowanie budowy. Głównym założeniem dla przyszłej budowy było to, że musi zostać utrzymany ruch kolejowy przez cały czas trwania budowy. Cała stacja była podzielona na kilka faz, a wszystkie elementy projektowane musiały się do tego dostosować. Całe przejście podziemne wraz z peronami i zadaszeniem peronowym zostało podzielone fragmenty, które musiały być od siebie oddylatowane konstrukcyjnie i funkcjonalnie pracować niezależnie – wspominają architekci.
We wrześniu oddadzą przejście podziemne na Warszawie Zachodniej
Nowa Warszawa Zachodnia od wielu miesięcy była już użytkowana przez podróżnych. Prace jednak ciągle tu trwały. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex.
Z ostatnich informacji wynika, że obecnie odbywają się już odbiory końcowe. We wrześniu zostanie udostępnione w końcu przejście podziemne na dworcu Warszawa Zachodnia. Będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone z przestrzenią dla pasażerów, m.in. przestrzenią poczekalni i kas biletowych – ukształtowaną z myślą o wygodzie pasażerów. Zostanie też wydłużone, będzie można nim dojść do peronu nr 8. Na Warszawie Zachodniej nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostało około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Zobacz też inne zdjęcia z przebudowy dworca Warszawa Zachodnia
Jak zmieniła się stacja Warszawa Zachodnia?
Pod nowoczesnym dworcem, peronami powstało też 26 lokali użytkowych. Z informacji PKP PLK wynika, że najemców znaleziono już dla już 22 z nich. Podróżni, po otwarciu przejścia będą już mogli z nich korzystać.
Jak już wspomnieliśmy, wszystkie perony są zadaszone jednym, zintegrowanym dachem. Ma charakterystyczny „przestrzenny” kształt, znajdują się w nim funkcjonalne świetliki, dzięki którym na perony dociera światło dzienne. Powstał także jeden zupełnie nowy peron od strony ulicy Tunelowej. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwiają dostęp do pociągów. Łatwiejsze jest łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Warto jednak dodać, że Warto dodać, że nawet po oddaniu tej inwestycji przez wykonawcę, trafimy jeszcze na utrudnienia w okolicach dworca, związane z budową tramwaju do Dworca Zachodniego. Jej zakończenie planowane jest dopiero w 2026 r. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia to nie tylko nowe obiekty takie jak dworzec czy perony. To także nowe rozwiązania techniczne związane z ruchem kolejowym, sterowaniem nim, nowe tory, rozjazdy etc. To jedno z największych infrastrukturalnych przedsięwzięć kolejowych w Polsce.
Jego wartość to obecnie ponad 2 mld zł - dokładnie 2,597 mld zł brutto.
Warto też wspomnieć, że kilka dni temu, PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia.
Architektura obiektów i budynków, architektura wnętrz, oznakowanie i mała architektura Architekt: DWAA Architekci Oliwia Dec – Wolszczak, Marcin Wolszczak, Projekt: 2017-2020
Budowa: wykonawca - Budimex 2020-2025
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tak wyglądał dworzec Warszawa Zachodnia trzy miesiące przed otwarciem