Architektura MuratorRealizacjeSzkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie

Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie

Zaproponowana przez architektów z xystudio forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności – pisze Magdalena Pios.

Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie, proj. xystudio; fot. Marcin Czechowicz
Zakopana szkoła – Szkoła Podstawowa nr 174Warszawa, plac Wojska Polskiego 28
Autorzyxystudio, architekci Filip Domaszczyński, Marta Nowosielska, Dorota Sibińska
Współpraca autorskaarchitekt Anna Prałat
KonstrukcjaGama Robert Gruza, Artur Więckus
InwestorUrząd m.st. Warszawy, dzielnicy Wesoła
Powierzchnia terenu13058.0 m²
Powierzchnia zabudowy723.0 m²
Powierzchnia użytkowa600.0 m²
Powierzchnia całkowita723.0 m²
Kubatura3146.0 m³
Projekt (data)2019
Data realizacji (koniec)2020
Koszt inwestycjiok. 2 800 000 zł

Zakończona w 2020 roku rozbudowa szkoły integracyjnej w Wesołej – położonej w prawobrzeżnej części miasta dzielnicy Warszawy – zrealizowana została na podstawie projektu warszawskiej pracowni xystudio. Biuro opracowujące dokumentację budowlaną i wykonawczą zostało wybrane na podstawie przetargu, w którym określone już było umiejscowienie na działce oraz program nowego obiektu. Dodatkowe skrzydło zaplanowano w północno-zachodnim narożniku terenu, między istniejącym budynkiem a parkingiem. Realizacja tej koncepcji wiązałaby się z wycięciem dwudziestu dużych drzew, dlatego architekci – Filip Domaszczyński, Marta Nowosielska i Dorota Sibińska – przekonali władze dzielnicy oraz dyrekcję szkoły do zmiany lokalizacji oraz programu funkcjonalnego.

Projektanci zaproponowali budowę nowej części za istniejącą szkołą, gdzie między budynkiem a zlokalizowanym poniżej terenem rekreacyjnym znajdował się trudny do zagospodarowania wał ziemny. To ukształtowanie terenu zainspirowało architektów do częściowego zagłębienia obiektu. Dzięki temu prostopadłościenna bryła wydaje się niższa, a podzielone na płaszczyzny o różnym wykończeniu elewacje dodają formie lekkości. Skromne materiały elewacyjne – surowe deski modrzewiowe, blacha i tynk – nadają jej naturalny i bezpretensjonalny charakter.

Tagi:
Z archiwum „Architektury”: system szkół dla Ursynowa Północnego Przypominamy publikację z numeru 1/1980 poświęconą dziś nieco zapomnianym, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjnym, jak na polskie warunki, projektom szkół autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. O komentarz poprosiliśmy architekta i urbanistę Jerzego Grochulskiego.
Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska Elementy konstrukcyjne i instalacyjne budynku szkolnego pozostawiono na widoku, także we wnętrzach. Ich wyeksponowanie ma intrygować, skłaniać do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, pisze Sonia Prószyńska.
Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską Dziś, biorąc pod uwagę zwłaszcza doświadczenia pandemii, chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że projektując jakiekolwiek struktury architektoniczne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeśli... – o wadach i zaletach współczesnych obiektów oświatowych, pierwszych w Polsce standardach architektonicznych dla szkół i modelowej podstawówce realizowanej według tych wytycznych na Służewcu rozmawiamy z Natalią Paszkowską z pracowni WWAA.
Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach W projekcie nowego obiektu Liceum Ogólnokształcącego im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach architekci z ARP Manecki postawili na prostotę i minimalizm, nawiązując do pobliskiej zabudowy i charakteru miasta.
Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza nowe standardy architektoniczne dla szkół.  Opracowanie usprawni projektowanie i modernizację obiektów oświatowych w stolicy!
Szkoła w Wilanowie / Warszawa Zespół publicznej szkoły podstawowej reprezentuje tradycyjną edukację, niemniej oferuje uczniom inspirujące przestrzenie charakterystyczne dla szkół prywatnych. O nowej realizacji biura Bujnowski Architekci pisze Krzysztof Mycielski.