Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie
Zaproponowana przez architektów z xystudio forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności – pisze Magdalena Pios.

Zakończona w 2020 roku rozbudowa szkoły integracyjnej w Wesołej – położonej w prawobrzeżnej części miasta dzielnicy Warszawy – zrealizowana została na podstawie projektu warszawskiej pracowni xystudio. Biuro opracowujące dokumentację budowlaną i wykonawczą zostało wybrane na podstawie przetargu, w którym określone już było umiejscowienie na działce oraz program nowego obiektu. Dodatkowe skrzydło zaplanowano w północno-zachodnim narożniku terenu, między istniejącym budynkiem a parkingiem. Realizacja tej koncepcji wiązałaby się z wycięciem dwudziestu dużych drzew, dlatego architekci – Filip Domaszczyński, Marta Nowosielska i Dorota Sibińska – przekonali władze dzielnicy oraz dyrekcję szkoły do zmiany lokalizacji oraz programu funkcjonalnego.
Projektanci zaproponowali budowę nowej części za istniejącą szkołą, gdzie między budynkiem a zlokalizowanym poniżej terenem rekreacyjnym znajdował się trudny do zagospodarowania wał ziemny. To ukształtowanie terenu zainspirowało architektów do częściowego zagłębienia obiektu. Dzięki temu prostopadłościenna bryła wydaje się niższa, a podzielone na płaszczyzny o różnym wykończeniu elewacje dodają formie lekkości. Skromne materiały elewacyjne – surowe deski modrzewiowe, blacha i tynk – nadają jej naturalny i bezpretensjonalny charakter.
Chcesz dalej czytać ten tekst?