łdf - weekend wystaw w Łodzi

Design w Łodzi. Zakończenie festiwalu, trwające wystawy

2024-06-01 9:31

Ten weekend to ostatni moment, żeby zobaczyć niektóre wystawy. 26 maja zakończyło się jedno z najważniejszych odbywających się w Polsce wydarzeń związanych z projektowaniem przemysłowym - Łódź Design Festival. Przeczytaj jak było i co jeszcze można obejrzeć.

Szkoła budowania 4. Stropy

Spis treści

  1. 18 edycja pod hasłem komfortu
  2. „Make me!” i „Must have”
  3. „Make me!” - ekologia, druk 3D i piękna śmierć
  4. „Must have” - wyniki tegorocznego plebiscytu
  5. 6 wystaw czynnych jeszcze do drugiego czerwca
  6. Wystawa „Fenomen polskiego kilimu”
  7. Wystawa „Miejskie legendy - słownik łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy"
  8. Wystawa Antropocen i jej program towarzyszący

18 edycja pod hasłem komfortu

Festiwal trwał pięć dni, od 21 do 26 maja. Hasłem przewodnim tegorocznej, 18 już edycji, był komfort. Łódź Design Festival prezentuje design w różnych jego odsłonach - od wzornictwa przemysłowego, poprzez art i craft design, projektowanie graficzne, architekturę, projektowanie usług, aż po modę. Festiwal powstał w 2007 roku, przyjmując u swoich początków formułę przeglądu osiągnięć polskiego wzornictwa. Centralnym punktem jest zawsze tematyczny Program Główny, składający się z wystaw kuratorskich, a jego dopełnienie oraz rozwinięcie stanowi otwarty i bogaty repertuar wydarzeń towarzyszących. Podczas festiwalu ogłoszono wyniki konkursów „Make me!” i „Must have”, był open programme - prezentacja wystaw i wydarzeń z otwartego naboru, kierowanego przede wszystkim do instytucji, kuratorów, artystów i projektantów, a także Archiblok - blok prezentacji eksperckich i dyskusji, poświęcony aktualnym tematom z dziedziny architektury i urbanistyki.

„Make me!” i „Must have”

Najważniejszym celem „Make me!” jest prognozowanie nadciągających trendów oraz wsparcie debiutujących w życiu zawodowym projektantek i projektantów.

Osoby, które brały udział w poprzednich edycjach konkursu doceniają w nim szczególnie to, że daje on możliwość zaistnienia w środowisku projektowym. Najczęściej wymieniają, że udział w Make me! pomógł im w budowaniu rozpoznawalności - między innymi dzięki towarzyszącej konkursowi i prezentowanej na Łódź Design Festival wystawie czy licznym publikacjom w mediach - Michał Piernikowski (juror konkursu i dyrektor Łódź Design Festival)

„Must have” to natomiast plebiscyt, organizowany od 2011 roku, w którym wyróżniane są najlepsze wdrożenia, pochodzące od polskich projektantów i producentów. „Must have” z łódzkiego festiwalu to też nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Powstał, by upowszechnić dobry design i dzięki temu promować rodzimy sektor kreatywny.

„Make me!” - ekologia, druk 3D i piękna śmierć

Większość tegorocznych zwycięzców była z Polski, ale pierwszą nagrodę, wysokości 15 tysięcy złotych, dostał Jacobo Cuesta Wolf z Niemiec, za projekt zrównoważonego systemu regałowego

New Grid można łatwo dostosować lub rozszerzyć w dowolnym kierunku, w dowolnym momencie. Składa się tylko z czterech elementów. Jego opakowanie zamienia się w półki, dlatego jest integralną częścią projektu. Według wizji autora, odpowiedzialność za produkt spoczywa na producencie: można zwrócić mebel w zamian za kaucję. Przedmiot zostanie następnie odnowiony i odsprzedany. W ten sposób system regałów pozostanie w obiegu przez dłuższy czas i nie będzie konieczna jego szybka utylizacja. W momencie, w którym nadejdzie jego czas, nieszkodliwe materiały ułatwią odpowiedzialny recykling.

Przeczytaj więcej i zobacz zdjęcia:

New Grid - nagrodzony system półek Jacopo Cuesty Wolfa

Druga nagrodę, wysokości 10 tysięcy złotych, dostali ex aequo Piotr Pryk za Projekt mebli z blachy stalowej wykorzystujący nowatorskie gięcie w kształcie łuku i Janek Beau za projekt „Designed to Die”, wpisujący się w głośny ostatnio nurt opracowywania nowych sposobów celebrowania żałoby i organizowania pogrzebów, który kojarzymy chociażby z działalności Instytutu Dobrej Śmierci (link) czy publikacją Wzornik alternatywnych symboli śmierci Kuby Marii Mazurkiewicza (link), bądź z ostatnią nominacją do nagrody architektonicznej Polityki dla zespołu kolumbariów w Radomiu, który, odpowiadając na rosnącą potrzebę pochówków skremowanych zwłok, jednocześnie porządkuje przestrzeń historycznej nekropolii.

Designed to Die

i

Autor: materiały prasowe Łódź Desig Festival projekt Janka Beau, który otrzymał jedną z drugich nagród ex aequo na ŁDF

Projekt "Designed to Die" Janka Beau podkreśla znaczenie pochówku urnowego zarówno dla krewnych, jak i dla zmarłej osoby. Zwraca uwagę na konieczność zapewnienia bliskiej osobie pochówku z szacunkiem i pokazuje kluczową rolę urny w tym procesie. "Designed to Die" to projekt urny właśnie. Tak opowiada o niej autor: Urna wykonana jest z czystego biodegradowalnego wosku sojowego i składa się z cylindra z prochami oraz płyty ze świecami, które utrzymują urnę na pierścieniu nad grobem urnowym. Świece umieszczone na zewnątrz zawierają do czterech knotów i w ciągu 45 minut spalają się one do punktu, w którym urna nie utrzymuje się już na pierścieniu i wpada do grobu.

Trzecią nagrodę dostał Staś Stupkiewicza za kolekcję lampek stołowych Weave produkowanych drukarkę 3D.

Obejrzyj projekt Staś Stupkiewicz - projekt lampek Weave

Weave

i

Autor: materiały prasowe Łódź design Festival nagrodzona kolekcja lampek stołowych Stasia Stupkiewicza

Oprócz tego przyznano wyróżnienie specjalne Maji Góralczyk za ekologiczne akcesoria plażowe.

Zobacz: Akcesoria plażowe przyjazne morzu

„Must have” - wyniki tegorocznego plebiscytu

W gronie 81 dostrzeżonych znalazły się awangardowe lustra, modułowe meble, sprzęt audiofilski, ale też wydawnictwa oraz aplikacje. Zobacz galerię:

6 wystaw czynnych jeszcze do drugiego czerwca

Tylko do 2.06 można jeszcze w Łodzi zobaczyć kilka wystaw:

Zieta ilustrowany - w Kotłownia Elektrowni Scheiblera (FUZJA)

Kurator: Zieta Studio

„Wierzymy, że ilustracje mają duszę. Skrywają w sobie wielowątkowe i wielowymiarowe opowieści o liniach, kolorach i emocjach.”

W Zieta Studio na co dzień łączymy dyscypliny — sztukę, design, inżynierię i technologię. W tej interdyscyplinarności zwracamy uwagę na potrzebę promowania jakości i wielkości polskich twórców. Dlatego powstał projekt Zieta Ilustrowany, którego celem jest wspieranie młodych artystów, łączenie dyscyplin i wspólne opowiadanie o pasji tworzenia.

Nowy koncept wystawienniczy obejmuje serię limitowanych grafik, które prezentują ikoniczne obiekty Oskara Zięty oczami jednych z najbardziej cenionych polskich ilustratorów.

Deformowane w stali obiekty Oskara Zięty zostały poddane indywidualnym, ekspresyjnym interpretacjom. Ilustracje, wydrukowane na dużych formatach, zestawiamy z obiektem ilustrowanym i prezentujemy w czystym, oddychającym koncepcie stworzonym przez uniwersalny i ekologiczny system wystawienniczy beMatrix Poland i Wise Expo.

Autorzy prac: Oskar Zięta, Karol Banach, Edgar Bąk, Katarzyna Bogucka, Ola Dobrzyńska, Iza Dudzik, Kuba Ferenc, Joanna Gniady, Malwina Hajduk, Ada Jarzębowska, Jakub Kamiński, Agata Królak, Paweł Mildner, Marian Misiak, Anna Niemierko, Maciej Polak, Paweł Smardzewski, Paweł Szlotawa, Asia Wójtowicz.

Zieta ilustrowany

i

Autor: materiały prasowe Łódź Design Festival wystawa towarzysząca Łódź Design Festival w Kotłowni Elektrowni Scheiblera (

Łódź od kuchni. Słownik łodzianizmów - w Galerii Re:Medium

Kuratorzy: Adriana Usarek, Michał Piernikowski

Artystki i artyści: Karol Banach, Katarzyna Bogucka, Teodor Durski, Gosia Herba, Marta Ignerska, Jakub Kamiński, Hanna Kmieć, Natalia Konca (Namazane), Agata Królak, Ola Niepsuj, Patrycja Podkościelny, Paweł Szlotawa

"Łódź od kuchni. Słownik łodzianizmów" to już kolejna odsłona artystyczno-edukacyjnego przedsięwzięcia, którym pragniemy zwrócić uwagę na unikatowość Łodzi. Tym razem postanowiliśmy poszukać śladów wielokulturowej Łodzi w… kuchni. W Galerii Re:Medium – chcemy pokazać kilkanaście prac przedstawiających specyficzne dania i potrawy, z których słynie sztuka kulinarna naszego miasta. Dziad kapuściany, chałka z masłem, śledzie pod pierzynką, zalewajka, kluski żelazne czy leberka, wszystko brzmi znajomo, jednak nie zawsze wiemy, skąd się wzięły na naszych stołach. Dokonany przez nas wybór prac na wystawę ma charakter subiektywny i obejmuje 12 ilustracji w formacie 100×70 cm, tym razem pokazywanych w formie makatek kuchennych. Autorzy starali się pokazać z dużą dozą humoru wybrane przez siebie hasła, pozostawiając jednocześnie ogromne pole dla wyobraźni odbiorców. Oprócz wymienionych już potraw, wśród zilustrowanych pojęć znalazły się jeszcze: polewka gruszkowa, wodzianka, drygle, garus, żulik.

Łódź od kuchni - słownik łodzianizmów

i

Autor: materiały prasowe Łódź Design Festival wystawa towarzysząca Łódź Design Festival w Galerii Re:Medium

Rzeźba - Beata Szczepanak - w kawiarni Biotiful w PURO Hotelu Łódź

Kuratorka: Beata Szczepaniak 

Ekspozycja składa się z rzeźb Beaty Szczepaniak powstałych między 2020 a 2024 r. Wtapiają się one w piękną przestrzeń wnętrz kawiarni Biotiful, która jest częścią hotelu PURO. Znajdują się tutaj prace z trzech cykli – Przywiązanie, Plac zabaw oraz Niebieskie migdały. Pomimo delikatnych różnic formalnych wszystkie trzy cykle charakteryzuje organiczność form oraz niejednoznaczność interpretacji. Prace te niejako „pytają się” widza czym są, pragną, aby odbiorca nadał im swoją własną unikalną interpretację. Autorka jedynie lekko nakierowuje na kontekst tytułami, ale nie narzuca swojej wizji widzenia rzeźb. We wszystkich trzech cyklach znamienna jest miękkość kształtów, które uwodzą zmysł dotyku odbiorcy. 

Rzeźba - Beata Szczepaniak

i

Autor: materiały prasowe Łódź Design Festival wystawa towarzysząca Łódź Design Festival w kawiarnia Biotiful w PURO Hotel Łódź

Hilarium - o poszukiwaniu komfortu - w inLodz21 Instytucja Kultury

Kuratorki: Maria Wasińska Stelmaszczyk, Ada Słowikowska (autorki koncepcji); Kinga Stec, Maks Baranowski (konsultacje projektowe)

Ekspozycja opowiada o złożonym działaniu projektowym przystosowania przestrzeni Kamienicy do edukacji architektonicznej. Pokazujemy proces obejmujący badania, obserwacje, wywiady i warsztaty. Pytamy naszych gości o ich doświadczanie przestrzeni. Zbieramy odpowiedzi od dzieci i dorosłych, od profesjonalistów, osób o specjalnych potrzebach poznawczych, aktywistów, samorzeczników, pasjonatów.

Jesteśmy w procesie. Zakładamy przetworzenia opracowanych modeli. Podczas Łódź Design Festiwal 2024 w Kamienicy Hilarego Majewskiego zaprezentujemy podzielony na trzy części, odpowiadające trzem pomieszczeniom projekt. Pierwsze, to miejsce przebywania w eksperymencie. Zaprezentowane tu modele obiektów służą do treningu ergonomii, doświadczania i nauki zjawisk architektonicznych. Odwiedzający będą mieli możliwość eksperymentowania i manipulacji w przestrzeni modelami.

W drugiej sali pokażemy efekty warsztatów projektowych, na których poprosiliśmy uczestniczki i uczestników o refleksję na temat ich poczucia komfortu w Kamienicy Hilarego Majewskiego. Tu pojawią się makiety, nagrania i opisy. Trzecia przestrzeń posłuży za pole dla swobodnej refleksji na temat komfortu i funkcji budynku.

Autorzy: Ada Słowikowska, Maria Wasińska Stelmaszczyk (autorki wystawy), Magda Milewska (produkcja wystawy), Kornelia Budka, Karolina Karolak (kwerenda), Kinga Stec (autorka instalacji „Pieczar(k)a”), Ada Słowikowska (instalacja audio), Maria Wasińska Stelmaszczyk, Maks Baranowski (prowadzenie warsztatów projektowych), Hakobo (identyfikacja wizualna) 

Hilarium: o poszukiwaniu komfortu

i

Autor: materiały prasowe Łódź Design Festival wystawa towarzysząca Łódź Design Festival w nLodz21 Instytucja Kultury

Łódzki dywan. Sztuka-rzemiosło-przemysł - w Akademickim Centrum Designu

Kuratorki: Joanna Rusin, Elżbieta Kuźniar 

Dywan to wyrób rzemieślniczy, jeden z najstarszych w naszej cywilizacji. W Łodzi wpisany jest w tkankę miasta od ponad 120 lat.

Wystawa jest próbą odpowiedzi na pytanie czy przedmiot codziennego użytku może być osobisty poprzez nadanie mu nowego charakteru i dodatkowych funkcji, jednocześnie pozostawiając jego rozpoznawalne wartości. Ludzie dążąc do prawdziwego poczucia komfortu, wybierają to co wolne od stresu, proste i ulubione. Obcowanie z przedmiotem na etapie tworzenia wykształca silny związek. To wystawa o współprojektowaniu i autonomii produktu.

Wystawa jest połączona z cyklem warsztatów projektowych. 

Uczestniczki wystawy: Agnieszka Czop, Małgorzata Krzyżanowska, Elżbieta Kuźniar, Julia Michalak, Joanna Rusin.

 Łódzki dywan. Sztuka - rzemioslo - przemysł

i

Autor: materiały prasowe Łódź Design Festival wystawa towarzysząca Łódź Design Festival w Akademickim Centrum Designu

Space of Water - w Akademickim Centrum Dialogu

Space of water to wystawa grupy CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis) – warszawskiej pracowni architektoniczno-badawcza, która zajmuje się reinterpretacjami i interwencjami przestrzennymi mającymi na celu odnowienie języka architektury. W swojej praktyce badawczej badają relacje między architekturą a zjawiskami naturalnymi. Pojmują architekturę jako proces, uznając grawitację, cyrkulację wody oraz zjawiska atmosferyczne i astronomiczne za materiały budowlane. Interesując się pamięcią i materialnością architektury.  

Przebywając w ograniczonych i przebodźcowanych miejscach szukamy przestrzeni wytchnienia, swobodnego oddechu, powietrza. Rodzi się społeczne pragnienie bycia w miejscu bez ograniczeń albo na pograniczu wydarzeń. Woda o nas pamięta i chyba nikt tak jak ona. 

Woda uznana jest za początek wszechrzeczy, część struktury świata – występująca w trzech fazach skupienia i niekwestionowany nośnik o ikonicznym znamieniu oczyszczenia, odrodzenia i prapoczątku

Space of Water

i

Autor: materiały prasowe Łódź Design Festival wystawa towarzysząca Łódź Design Festival w Akademickim Centrum Designu

Oprócz tego dłużej będą otwarte wystawy „Atropocen”, „Miejskie legendy. Słownik łodzianizmów” i „Fenomen polskiego kilimu”.

Wystawa „Fenomen polskiego kilimu”

Wystawa kilimu polskiego ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz kolekcji prywatnej prof. Piotra Korduby. Organizatorzy piszą: Narracja wystawy skupiać się będzie na fenomenie kilimu polskiego, stanowiącego materialny przejaw kultury tradycyjnej - ludowej i dworskiej. Prześledzi drogę przemian kilimu na przestrzeni lat oraz zjawisko ponownego zainteresowania kilimem w czasach współczesnych. Kuratorką wystawy jest Monika Kowalczyk.

  • Tytuł wystawy: Fenomen polskiego kilimu
  • Czas trwania: 23.05.2024-18.08.2024
  • Miejsce: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Link

Wystawa „Miejskie legendy - słownik łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy"

Kuratorami wystawy są Adriana Usarek i Michał Piernikowski. Organizatorzy piszą: Artystyczno-edukacyjne przedsięwzięcie, którym pragniemy zwrócić uwagę na unikatowość naszego miasta – Łodzi. W przestrzeni Galerii Re:Medium, chcemy pokazać kilkanaście prac odwołujących się do legend związanych z miastem włókniarek. Pisany za pomocą obrazów Słownik miejskich legend pokazuje, że aby powstało miasto, potrzeba czegoś więcej, niż tylko budynków i ulic – potrzebna jest wspólnota, budowana również poprzez opowieści, wspólnie przeżywane i odczuwane historie. Wystawa, w sposób przyjemny, ale efektywny, ucząc i bawiąc zarazem, przekazuje wiedzę o historii, architekturze i kulturze miasta oraz jego mieszkańcach. Liczymy, że w roku 600-lecia urodzin naszego miasta, projekt stanie się pretekstem do rozmowy o najstarszych dziejach Łodzi oraz sposobnością, sprzyjającą okoliczności do poznawania jej tożsamości.

Artyści: Katarzyna Bogucka, Bovska (Magda Wacławek-Grabowska), Sonia Dubois, Teodor Durski, Endo (Agata Nowicka), Patryk Hardziej, Izabela Kaczmarek-Szurek, Renata Krawczyk, Nikola Kucharska, Anna Rudak, Dawid Ryski.

  • Tytuł wystawy: Miejskie legendy - słownik łodzianizmów
  • Czas trwania: 12.05.2023-27.08.2023
  • Miejsce: Galeria Re:Medium

Przeczytaj więcej o wystawie.

Wystawa Antropocen i jej program towarzyszący

Wystawa ta, zorganizowana przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, miała swoją premierę jesienią ubiegłego roku w Warszawskim Pawilonie Architektury ZODIAK. Teraz ekspozycję można obejrzeć także w Łodzi. Organizatorzy tak ją zapowiadają:

Architektura - trwała, użyteczna, piękna i… niezwykle szkodliwa. Przemysł budowlany i użytkowanie budynków odpowiadają za ponad ⅓ światowych emisji CO2, jednej z głównych przyczyn zmiany klimatu. Miasta i architektura zaburzają naturalne cykle przyrody, emitują zanieczyszczenia i zawłaszczają kolejne przestrzenie. Jednocześnie nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania człowieka poza architekturą. To dzięki niej jesteśmy w stanie zapewnić godne i bezpieczne warunki życia całym społeczeństwom. Wystawa „Antropocen” udowadnia, że lepsza architektura jest możliwa

Antropocen to era człowieka i zmian antropogenicznego pochodzenia, które skutkują katastrofalnym ociepleniem klimatu. Nazwa wystawy jest jednocześnie narcystyczna (mówi o sile wpływu człowieka) i krytyczna wobec stanu współczesnego świata. Zamierzeniem organizatorów jest jednak, by osoby ją odwiedzające, nie odchodziły z poczuciem beznadziei. Wciąż możemy zatrzymać lub ograniczyć dalszą degradację naszego wspólnego domu. Jak podkreślają sami kuratorzy, Kacper Kępiński i Adrian Krężlik: „Na wystawie pokazujemy narzędzia, którymi architektura dysponuje już dziś - wystarczy z nich korzystać. To prototypy, które mogą być zalążkiem budowania nowego systemu. Tak ukierunkowane działanie wymaga ogromnej siły przebicia i woli politycznej, działalności ruchów społecznych i oddolnej presji, ale również edukacji i empatii”

Z okazji 600. urodzin Łodzi wystawie towarzyszy program różnorodnych wydarzeń, które będą odbywać się cyklicznie aż do końca września. Wśród nich między innymi warsztaty (np. z budowania ogrodów deszczowych) i spacery kierowane przede wszystkim do rodzin z dziećmi i seniorów, czy eksperckie debaty, które szczególnie zainteresują profesjonalistów z branży architektonicznej. Pierwsze wydarzenie - Czerwone miasteczko? Zielone miasteczko!, czyli spacer po Księżym Młynie z cenioną łódzką przewodniczką, Justyną Tomaszewską - odbędzie się 13 sierpnia o godzinie 15:00 (początek pod altaną w parku Źródliska).

Udział w wystawie i wydarzeniach jest bezpłatny, szczegółowy opis oraz zasady uczestnictwa znajdują się na stronie organizatorów: www.lodzdesign.com i www.acdesign.com.pl.

  • Tytuł wystawy: Antropocen
  • Czas trwania: 22.07–27.09.2023
  • Miejsce: Akademickie Centrum Designu, ul. Księży Młyn 13/15, Łódź (wejście od ul. Księży Młyn)
  • Wstęp wolny
  • 13 sierpnia o godzinie 15:00 pod altaną w parku Źródliska w Łodzi rozpocznie się pierwsze z wydarzeń towarzyszących wystawie - Czerwone miasteczko? Zielone miasteczko!, czyli spacer po Księżym Młynie z cenioną łódzką przewodniczką, Justyną Tomaszewską.

Przeczytaj więcej.