Wiedeńska Secesja to nie tylko specyficzna odmiana art nouveau, charakterystyczna dla stolicy Austrii, ale także nazwa stowarzyszenia założonego w 1897 roku przez Gustava Klimta, Kolomana Mosera, Josefa Hoffmanna i Josepha Marię Olbricha. Ten ostatni jest też autorem słynnego pawilonu wystawowego, wzniesionego przy Karlsplatz w latach 1898-1899. Budynek, po trwającej blisko rok modernizacji pod kierunkiem wiedeńskiego architekta Adolfa Krischanitza, ponownie udostępniono właśnie zwiedzającym.

i
Sztuka najlepiej odnajduje się albo w bardzo dobrej architekturze, pozbawionej wszystkiego, co zbędne, albo w bardzo złej, którą neguje. Największym wrogiem sztuki była zawsze architektura przeciętna – mówił Krischanitz w rozmowie z Agnieszką Skolimowską przy okazji otwarcia tymczasowego pawilonu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jego projektu. W przypadku pawilonu Wiedeńskiej Secesji, mamy do czynienia z tym pierwszym wariantem. Budynek, choć bogato zdobiony z zewnątrz, w środku kryje przestrzeń poświęconą przede wszystkim prezentacji sztuki. Zgodnie z intencją Olbricha, w salach wystawowych dominuje dziś subtelne, rozproszone światło dzienne. Nie jest ono jednak naturalne. Dzięki współpracy z firmą Zumtobel, Adolfa Krischanitza zaproponował specjalny system oświetleniowy TECTON White LED zamontowany nad przeszklonym sufitem.

i

i

i
W przestrzeni wystawowej sztuczne światło o jakości światła naturalnego jest w rzeczywistości lepsze niż dzienne, ponieważ pozwala nam na tworzenie stałych i wymiernych sytuacji oświetleniowych – wyjaśnił Herwig Kempinger, przewodniczący Wiedeńskiej Secesji, podkreślając, że specjalny system sterowania pozwala też zmieniać jego barwę w zależności od organizowanych we wnętrzu wydarzeń.
Jedną z głównych atrakcji pawilonu Wiedeńskiej Secesji jest tzw. fryz Beethovena autorstwa Gustava Klimta. Malowidło o długości 34 i wysokości 2 metrów, odnoszące się do IX Symfonii, również zostało podkreślone rozproszonym światłem padającym przez szklane tafle w suficie, a dodatkowe niuanse i trójwymiarowe detale wydobywają reflektory LED SUPERSYSTEM II LED. Tego rodzaju rozwiązanie nie było wcześniej możliwe ze względu na wytwarzanie ciepła i promieniowania UV przez konwencjonalne oprawy.
Zumtobel przygotuje też iluminację Obiektów Niemożliwych, niezwykłych konstrukcji powstałych z okazji jubileuszu „Architektury-murator” według projektów uznanych architektów-mentorów: Dariusza Kozłowskiego, Przema Łukasika i Jerzego Łątki.

i

i

i

i

i

i

i