Nagroda Roku SARP 2021 – znamy zwycięzców!

i

Autor: Archiwum Architektury Browary Warszawskie, proj. JEMS Architekci; fot. Juliusz Sokołowski

Nagroda Roku SARP 2021 – znamy zwycięzców!

2021-10-09 2:41

8 października poznaliśmy laureatów 38. edycji konkursu o Nagrodę Roku SARP 2021. Jury przyznało nagrody w siedmiu kategoriach. Grand Prix dla Browarów Warszawskich.

Nagroda Roku SARP przyznawana jest od 1983 roku za realizację obiektu lub zespołu obiektów o znaczących wartościach architektonicznych. Jedyny warunek: obiekt musi być wybudowany na terytorium Polski i przekazany do użytku w minionym roku kalendarzowym. Zgłoszenia mogą nadsyłać architekci, a także oddziały SARP, inwestorzy, organy administracji publicznej i redakcje magazynów architektonicznych, po uzyskaniu zgody autorów.

Czytaj też: Dyplom Roku SARP 2021 – laureaci Dorocznej Nagrody im. Zbyszka Zawistowskiego Dyplom Roku SARP |W jury tegorocznego konkursu o Nagrodę Roku SARP znaleźli się: Bohdan Lisowski (przewodniczący), Ryszard Jurkowski, Marek Kaszyński, Bartłomiej Kożuchowski, Piotr Gadomski i Daria Kieżun. Zgłoszono 61 obiektów. Spośród nich sędziowie wyłonili laureatów w 7 kategoriach: budynek mieszkalny jednorodzinny, budynek mieszkalny wielorodzinny, budynek biurowy, oświaty lub administracji, budynek kultury, inny budynek użyteczności publicznej, przestrzeń publiczna oraz architektura w przestrzeni dziedzictwa.  W kategorii  budynek mieszkalny jednorodzinny nominowano: Dom Rozcięty POZ_4 (autorzy: PL.Architekci, Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka-Bajon, Monika Kuszyńska, Agnieszka Jurenko); dom jednorodzinny projektu biura SOIA (autorzy: Łukasz Idziak, Miłosz Stopiński, Daniela Owedyk-Idziak, współpraca w zakresie projektu konstrukcji: Szymon Wiśniewski, Dorota Smolińska) oraz Drewniany Dom Na Łące (autorzy: Ultra Architects, Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski, współpraca: Łukasz Piszczałka, Anna Winna).W tej kategorii zwycięzcami zostali autorzy Domu Rozciętego POZ_4. Więcej o realizacji...Uzasadnienie: Zespół architektów z biura projektowego PL.Architekci postawił sobie za cel, aby na pierwszym miejscu postawić człowieka i jego potrzeby, rodziny mającej zamieszkać w wymarzonym domu. Dlatego też uwzględniając szczegółowy wywiad z inwestorem wykorzystali dostępną, ograniczoną przestrzeń i otoczenie, aby sprostać oczekiwaniom inwestora.Jury doceniło niestandardowe podejście do projektu i zaprojektowanie nietuzinkowego rozcięcia, podziału budynku poprzez szeroki świetlik biegnący przez całą bryłę budynku zapewniając światło dzienne na każdej kondygnacji mieszkalnej. Rozwiązanie to pozwoliło na ograniczenie otworów okiennych od strony ruchliwej ulicy zapewniając komfort i intymność mieszkańców.Dodatkowo zaprojektowanie komunikacji wewnętrznej w budynku w postaci kładki pozwoliło wyraźnie rozdzielić funkcje budynku jednocześnie zapewniając komfortową i szybką komunikację pomiędzy właściwymi funkcjami budynku. Świetlik, kładka, bryła budynku oraz okładzina elewacji nadają wyjątkowy charakter budynkowi, któremu zapewnią ponadczasowość projektowi. Dom Rozcięty jest interesujący architektonicznie teraz oraz będzie interesujący za wiele lat.

POZ_4: Dom Rozcięty w Poznaniu projektu PL.architekci

i

Autor: Archiwum Architektury POZ_4: Dom Rozcięty w Poznaniu, proj. PL.architekci; fot. Tom Kurek

W kategorii budynek mieszkalny wielorodzinny nominowano Apartamenty Przy Warzelni na terenie Browarów Warszawskich (autorzy: JEMS Architekci, Olgierd Jagiełło, Katarzyna Kuźmińska, Paweł Majkusiak, Maciej Rydz, Łukasz Stępnik; inwestor: Echo Investment); osiedle Riverview w Gdańsku (autorzy: APA Wojciechowski, Szymon Wojciechowski, współpraca autorska: ARC-ML, inwestor: Vastint Poland); Rezydencję Łazienki Park w Warszawie (autorzy: HRA Architekci, Wojciech Hermanowicz, Błażej Hermanowicz, Stanisław Rewski, Krzysztof Rewski, Dorota Brzezińska, Małgorzata Mitek, inwestor: Yareal Polska) i budynek przy ul. Partyzantów 26 w Gdyni (autorzy: Hacked Dimensions, Jacek Reszka, Zbigniew Reszka, Magdalena Piszczek, współpraca autorska: arch. Marek Frania, inwestor: prywatny). Nagrodę zdobyły Apartamenty Przy Warzelni na terenie Browarów Warszawskich.Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za przyjęte rozwiązania, które powodują, że charakter budynku wykreowany został przez ciekawą elewację, która została wykonana z rozwieranych paneli – okiennic, wypełnionych siatką aluminiową w kolorze miedzianym. Pomysł ten jest współczesną formą nawiązującą do dawnej zabudowy Warzelni, czyli słodowni Browarów Warszawskich. Zastosowanie współczesnych rozwiązań, które w sposób niebywale udany podjęły dialog z historycznymi założeniami przemysłowymi. Możliwość manualnej regulacji położenia tych elementów sprawia, że fasada mieni się w świetle i zmienia w zależności od preferencji mieszkańców. W podstawowym położeniu panele będą lekko załamane, co urozmaica rysunek elewacji i wprowadza na nią efekty światłocieniowe. Ściany znajdujące się za okiennicami wykończone są tynkiem w kolorze szarym, tworząc neutralne tło dla okiennic. Ten charakterystyczny, przemysłowy obiekt stał się formalnym punktem odniesienia dla projektowanej zabudowy, która w myśl planu powtarza jego uskokowy obrys od strony południowej i formułę najwyższych, węższych od pozostałej części budynku elewacji.

Spójna różnorodność: o Browarach Warszawskich Piotr Lewicki Kazimierz Łatak

i

Autor: Archiwum Architektury Browary Warszawskie, proj. JEMS Architekci; fot. Juliusz Sokołowski

W kategorii architektura w przestrzeni dziedzictwa nominowano: Cukrownię Żnin (autorzy: Bulak Projekt / Arche, Marek Bulak, Piotr Grochowski, inwestor: Arche); Dworzec Wolsztyn (autorzy: PL.Architekci, Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka-Bajon, Bartosz Stanek, współpraca koncepcja: Joanna Sypniewska, Magdalena Santysiak, inwestor: Gmina Wolsztyn) i zespół Elektrownia Powiśle w Warszawie (autorzy: APA Wojciechowski, Szymon Wojciechowski, współpraca autorska: Delotto Design, Vsf-Creative,inwestor: Tristan Capital Partners / White Star Real Estate).Nagroda przypadła Cukrowni Żnin.Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za powstrzymanie się autorów przed „zadziwieniem świata” następną nową kubaturą,oferując w zamian operowanie w istniejących strukturach nowym pomysłem, wnikliwą obserwacją oraz odczytaniem zastanych kontekstów, z użyciem wyłącznie niezbędnych, chirurgicznych nacięć. Drugie życie zarówno obiektu jak i związanego z dawną cukrownią Żnina udowadnia, że filozofia „no waste” ma także wymiar architektoniczny, urbanistyczny i społeczny. Jury z uznaniem odniosło się do biegłości z jaką zabytkowe obiekty dostosowano do obecnych norm i wymagań technicznych. Nagrodę Roku w tej kategorii przyznano za umiejętne połączenie sprzeczności, zaufanie do zastanego potencjału, odczytanie potrzeb zmieniającej się lokalnej społeczności.W kategorii budynek kultury nominowano nową siedzibę Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (autorzy: Konior Studio, Tomasz Konior, współpraca autorska: Dominik Koroś, Aleksander Nowacki, Marcin Piotrowski, Michał Lipiec, Wojciech Przywecki, Angelika Drozd, Adam Przybyła, Anita Łukaszyk-Nagi, Justyna Boduch, Magdalena Jagoda, Anna Kłosek, Arkadiusz Laskowski, Agata Żak, inwestor: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu; Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie); Muzeum Dom Rodziny Pileckich (autorzy: BDR Architekci, Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj, Michał Rogowski, współpraca autorska: Exexe Studio Architektoniczne, Jakub Pstraś, Ligia Krajewska, architektura krajobrazu: LA.WA Architektura Krajobrazu Łukasz Kowalski, inwestor: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu; Urząd Miasta Ostrów Mazowiecki).Nagrodę zdobyła siedziba Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Więcej o realizacji...Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za zadanie projektowe o bardzo wysokim stopniu skomplikowania, które zostało rozwiązane w sposób niemal perfekcyjny. Istniejący, historyczny budynek narzucił autorom kontekst dla postawienia koncepcji nowo projektowanego obiektu szkoły mieszczącego kilka sal i pomieszczeń do edukacji muzycznej.Całość założenia cechuje spójność kompozycji budynku historycznego i części nowej. Zwornikiem całego założenia jest rzadko spotykana sala muzyczna o rzucie w kształcie koła co wzięło się z chęci integrowania wokół muzyki i dało przestrzeń dla 70 muzyków i 300 melomanów. Jury podkreśla skuteczne dążenie autorów do uzyskania możliwie najdoskonalszych parametrów akustycznych dzięki zaproszeniu do współpracy Manufaktury Technologicznej Nagata Acoustics a także dbałość o każdy detal architektoniczny, dobór mebli, oświetlenia i wyposażenia.

Klejnot w skromnej oprawie: o szkole muzycznej w Warszawie Dariusz Herman

i

Autor: Archiwum Architektury fot. Bartek Barczyk

W kategorii budynek biurowy, oświaty lub administracji nominowano rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 174 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie (autorzy: xystudio, Filip Domaszczyński, Dorota Sibińska, Marta Nowosielska, współpraca:  Anna Prałat, inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa, Dzielnica Wesoła); Szkołę Podstawową nr 400 w Warszawie (autorzy: Pracownia Bujnowski Architekci, Piotr Bujnowski, Martyna Rowicka, Karina Jędrak-Kościesza, współpraca autorska: Julian Kleinrok, Aleksander Stajniak, Krzysztof Makowski, Maciej Osuch, inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa, Dzielnica Wilanów); siedzibę firmy Press Glass w Konopiskach (autorzy: Konior Studio, Tomasz Konior, współpraca autorska: Marcin Piotrowski, Dominik Koroś, Angelika Drozd, Maria Green, Jakub Bojas, Wojciech Przywecki, Paweł Przeniosło, Paweł Jurkiewicz, Diana Niebrzydowska, inwestor: Press Glass).Nagrodę otrzymała Szkoła Podstawowa nr 400 w Warszawie. Więcej o realizacji...Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za stworzenie funkcjonalnego kompleksu szkolnego, zaprojektowanego na granicy dwóch miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Jury doceniło trwałe, ponadczasowe rozwiązania materiałowe, które odzwierciedlają podział na przestrzenie, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu. Na szczególną uwagę zasługuje stworzenie terenu zielonego, który dostępny jest dla uczniów i mieszkańców najbliższej okolicy. Inwestycja, dzięki przemyślanym rozwiązaniom stanowi przykład bardzo dobrego wykorzystania środków publicznych.

Szkoła w Wilanowie / Warszawa

i

Autor: Archiwum Architektury Szkoła w Wilanowie, proj. Bujnowski Architekci; fot. Juliusz Sokołowski

W kategorii przestrzeń publiczna nominowano Browary Warszawskie (autorzy: JEMS Architekci, Olgierd Jagiełło, Paweł Majkusiak, Marek Moskal,Marcin Sadowski, Maciej Rydz oraz Apartamenty Krochmalna 56: Marta Świątek-Piziorska, Apartamenty Krochmalna 58: Łukasz Śtępnik, Piotr Waleszkiewicz, Apartamenty Przy Warzelni: Katarzyna Kuźmińska, Łukasz Śtępnik, Apartamenty Resi For Rent: Łukasz Krzesiak, Biura Przy Bramie: Grzegorz Artymiński, Grzegorz Moskała, Biura Przy Warzelni i piwnice leżakowni: Anna Świderska, Lboratorium: Izabela Bednarska, Warzelnia: Marta Najder, Willa Schiele: Anna Dubois, zespół projektowy: arch.arch. Zygmunt Borawski, Tytus Brzozowski, Mieszko Burmas, Małgorzata Charazińska, Łukasz Ćhaberka, Marcin Giemza, Wojciech Gruszczyński, Michał Iwaniuk, Szamil Jachimczyk,  Katarzyna Janczura, Rafał Jóźwiak, Radosław Kacprzak, Urszula Kos, Magdalena Litaszewska, Beata Momot, Bartłomiej Najman, Maciej Olczak, Maks Potapow, Agnieszka Rokicka, Aleksandra Rusin, Bartosz Śniadowski, Mateusz Świętorzecki, Izabela Wencel, Marcin Zaremba, Agata Żak, inwestor: Echo Investment); przystań kajakarską Miejskiego Ośrodka Sportu Młodzieżowego (MOSM) w Tychach (autorzy: RS+ Robert Skitek, Robert Skitek, współpraca: Jakub Zygmunt, Jarosław Zieliński, Martyna Lenart-Zygmunt, Wojciech Zientek, inwestor: Gmina Tychy); pawilon edukacyjny Kamień wraz z polaną w Warszawie (autorzy: em4. Pracownia Architektury. Brataniec, Marcin Brataniec (główny projektant), Urszula Forczek-Brataniec, Marek Bystroń, Maciej Gozdecki, Damian Mierzwa, inwestor: Zarząd Zieleni m.st. Warszawy).Nagrodę w kategorii przestrzeń publiczna zdobyły Browary Warszawskie. Więcej o realizacji...Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za rozwiązanie spajające teren „Browarów Warszawskich” czyli systemu przestrzeni publicznych wykreowanych jako siatka ulic, w tym historycznego fragmentu ulicy Krochmalnej – ciężko doświadczonej urbanistycznie – pociętej w latach powojennych na kilka nie powiązanych ze sobą fragmentów, a także placów i ogrodów, wkomponowanych w istniejącą tkankę miejską między ulicami Grzybowską i Chłodną.Świetnie wykorzystano jako punkty węzłowe zachowane budynki dawnego Browaru, a wszystkie elementy zostały optymalnie połączone i funkcjonują jako układ wspólny, komplementarny. W efekcie końcowym Projektantom udało się wykreować fragment nowoczesnego miasta, zintegrowanego z otaczającymi terenami dzielnicy, fragment o sprecyzowanym funkcji i charakterze jednak nawiązujący, przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań i materiałów, do historii miejsca, jego industrialnego charakteru.

W kategorii inny budynek użyteczności publicznej nominowano budynek Wilcza For/Rest w Karpaczu (autorzy: Studio De.Materia, Adam Wysocki, współpraca autorska: Michał Motyl, Zuzanna Kasperczyk, Artur Wiśniewski, Szymon Knast, konstrukcja: Krzysztof Marciniak, inwestor: prywatny); Centrum Sportowe Uniwersytetu Kardynała Stefania Wyszyńskiego w Warszawie (autorzy: GPVT Pracownia Architektoniczna Tomasz Białoszewski Grzegorz Pacer, Tomasz Białoszewski, Wojciech Kozłowski, Grzegorz Pacer, Sebastian Sakowski, Zbigniew Wojciechowski, Wiesław Kapłon, Marcin Gatniejewski, Przemysław Iwański, Andrzej Dudziński, Krzysztof Dostatni, Marcin Płoszaj, inwestor: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie); modernizację i przebudowę sanatorium Abrama Gurewicza w Otwocku na Centrum Medyczne Mirai Clinic wraz z częścią hotelową (autorzy: Grupa 5 Architekci, Roman Dziedziejko, Krzysztof Mycielski, Michał Leszczyński, Rafał Zelent, Rafał Grzelewski, architekci prowadzący Krzysztof Mycielski, Rafał Zelent, Dorota Flor-Zbytniewska, współpraca autorska: arch.arch. Katarzyna Górowska-Gnatowska, Mariusz Wolski, Maciej Lewandowski, Mateusz Szymanowski, inwestor: Carolina Car Company), kaplicę Ostatniego Pożegnania w Rychwałdzie (autorzy: Jakub Turbasa, Bartłomiej Pyrzyk, inwestor: parafia rzymsko-katolicka pod wezwaniem św. Mikołaja Biskupa w Rychwałdzie).Nagrodę w kategorii inny budynek użyteczności publicznej otrzymała modernizacja i przebudowa sanatorium Abrama Gurewicza w Otwocku. Więcej o realizacji...Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za realizację z nadzwyczajnym szacunkiem odnoszącą się do substancji zabytkowej pensjonatu Abrama Gurewicza. Jury doceniło zarówno dbałość, z jakim potraktowane zostały oryginalne części obiektu, jak również subtelność, z jaką dokonana została jego rozbudowa. Na podkreślenie zasługują starannie zaprojektowane; architektura wnętrz oraz architektura krajobrazu – parku otaczającego pensjonat, które stanowią wraz z budynkiem spójną kompozycję. Obiekt stanowi wzorcowy przykład powściągliwej rewitalizacji łączącej wartości historyczne z wymogami nowoczesnej funkcjonalności.

Modernizacja sanatorium Gurewicza w Otwocku

i

Autor: Archiwum Architektury Modernizacja sanatorium Gurewicza w Otwocku, proj. Grupa 5 ARchitekci; fot. Marcin Czechowicz

Spośród laureatów wszystkich siedmiu kategorii tradycyjnie został wyłoniony zwycięzca, któremu przyznano główną Nagrodę Roku SARP 2021. Decyzją jury 38. edycji konkursu Grand Prix otrzymały Browary Warszawskie.

ZAPISZ SIĘ