Architektura MuratorRealizacjeCentrum Nanotechnologii w Gdańsku

Centrum Nanotechnologii w Gdańsku

Trawestując dominujący styl i ceglane elewacje historycznych obiektów kampusu, architekci zastosowali okładziny z czerwonego i białego piaskowca. Obok budynku zaaranżowali też plac z płytką sadzawką i kamiennymi siedziskami. O realizacji pisze Monika Arczyńska.

Centrum Nanotechnologii
Południowo-zachodni narożnik budynku „podcięto” w parterze oraz na ostatniej kondygnacji, przez co ażurowe ściany wydają się odstawać od jego zasadniczej bryły; fot. Krzysztof Krzempek / dzięki uprzejmości pracowni
Centrum Nanotechnologii Politechniki Gdańskiej – budynek BGdańsk, ul. Siedlicka 2
AutorzyP.P.W. FORT, architekci Antoni Taraszkiewicz (główny projektant), Karolina Taraszkiewicz, Agnieszka Malinowska
Współpraca autorskaarchitekci Piotr Mazur, Wojciech Targowski, Roksana Czartopolska-Bętlejewska, Mateusz Gerigk, Agnieszka Gruda, Ewa Staniszewska, Tomasz Zalewski
Architektura wnętrzarchitekci Antoni Taraszkiewicz, Karolina Taraszkiewicz, Agnieszka Malinowska, Magdalena Adamus
KonstrukcjaMSE, Zbigniew Wilk
Generalny wykonawcaMIRBUD
InwestorPolitechnika Gdańska
Powierzchnia terenu5533.0 m²
Powierzchnia zabudowy1094.0 m²
Powierzchnia użytkowa4929.0 m²
Powierzchnia całkowita5824.0 m²
Kubatura25857.0 m³
Projekt (data)2012
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji24 500 000 PLN
Projekt konkursowy2011

Politechnika Gdańska chętnie podkreśla swój dwoisty charakter – nowoczesnego ośrodka akademickiego, rozwijającego innowacyjne technologie, a jednocześnie uczelni z tradycjami. W kreowaniu tego wizerunku pomaga otoczony zielenią kampus w dzielnicy Wrzeszcz. Dominują tam sukcesywnie modernizowane ponadstuletnie gmachy z czerwonej cegły z kamiennymi i miedzianymi detalami, które sukcesywnie uzupełniane są o nowe inwestycje. Jedną z nich jest oddany w ubiegłym roku budynek B Centrum Nanotechnologii, według konkursowego projektu pracowni FORT z 2011 roku. W przeciwieństwie do wielu współcześnie zrealizowanych tu obiektów, daleki jest od dosłownego powtarzania architektonicznych motywów kampusu.

Centrum Nanotechnologii
Widok od ulicy Siedlickiej; po lewej fragment Audytorium Novum z 1999 roku. Większość współczesnych realizacji na terenie kampusu w sposób dość dosłowny nawiązuje do historycznej zabudowy, charakteryzującej się ceglanymi elewacjami i detalem z piaskowca; fot. Krzysztof Krzempek / dzięki uprzejmości pracowni

Odwołuje się do nich głównie szlachetnym materiałem elewacyjnym i jego czerwonym odcieniem, podobnie jak katowicka CINiBA projektu HS99, której fasady z czerwonego piaskowca nawiązują do powszechnie używanej na Śląsku cegły. Front przykrywa ażurowa kamienna ściana, przywodząca na myśl m.in. ratusz w Murcji autorstwa Rafaela Moneo. Wąskie okna kadrują szczegóły budynków kampusu, ale najbardziej spektakularne widoki zapewnia taras wzdłuż ostatniej kondygnacji. Docelowo mają się tam znaleźć stoliki wydziałowej kafeterii.

Centrum Nanotechnologii
Taras widokowy na najwyższej kondygnacji. Mimo ograniczonego budżetu, zdecydowano się na wysokiej jakości materiały – elewacje oblicowano na przykład płytami piaskowca Rubin; fot. Krzysztof Krzempek / dzięki uprzejmości pracowni

Oprócz serca obiektu – laboratoriów ze specjalistycznym sprzętem – w centrum znajdują się również m.in. sale seminaryjne, biura oraz audytorium. Na każdym piętrze zaaranżowano wiele nieformalnych miejsc do pracy i spotkań. Z uwagi na ograniczenia budżetowe, wykończenia i wyposażenie wnętrz wydają się skromniejsze niż w konkursowej propozycji. Podjęto jednak racjonalną decyzję o zainwestowaniu najwięcej w te elementy, które nie będą podlegały szybkiej wymianie, przede wszystkim w wysoką jakość elewacyjnej kamieniarki. Rewolucję w skali kampusu, który mimo wyjątkowej architektury nie miał dotąd szczęścia do atrakcyjnych przestrzeni między budynkami, stanowi przy tym otwarty plac z płytką sadzawką i kamiennymi siedziskami.

Centrum Nanotechnologii
Sala audytoryjna na 126 osób; w aranżacji wnętrz architekci zastosowali minimalistyczne środki wyrazu; fot. Krzysztof Krzempek / dzięki uprzejmości pracowni
Tagi:
Autor: Monika Arczyńska Monika Arczyńska

Monika Arczyńska

Wielowątkowa tożsamość Gdańska: od gotyku, przez rekonstrukcje, po architekturę nowoczesną Co sprawia, że Gdańsk jest tak interesujący pod względem architektury? I w jaki sposób można definiować jego tożsamość architektoniczną? Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zaprasza na kolejną odsłonę ekspozycji „Tożsamość. 100 lat polskiej architektury”. Tym razem poświęconą Gdańskowi.
Muzeum Bursztynu w Gdańsku Pozostawienie konstrukcji i ogólnego układu obiektu było bardzo rozsądną decyzją z uwagi na ograniczenie odpadów i optymalizację użycia zasobów – o realizacji Kseni Piątkowskiej pisze Monika Arczyńska.
Oliva Koncept / Gdańsk Forma budynków, ich estetyka, kompozycja elewacji odnoszą się z kulturą i poszanowaniem do wartości lokalizacji i wymagającego sąsiedztwa – o realizacji pracowni Arch-Deco pisze Ksenia Piątkowska.
Villa Jaśkowa Dolina w Gdańsku projektu MS 15 Architektura Na terenie gdańskiego Wrzeszcza powstaje nowe osiedle: Villa Jaśkowa Dolina. W 9 budynkach licowanych klinkierowymi płytkami powstanie w sumie 200 mieszkań. Projekt założenia zdobył właśnie CIJ Awards Poland 2021 w kategorii Best Upcoming Residential Development.
Apartamentowiec Chlebova w Gdańsku: nowa realizacja Roark Studio Apartamentowiec Chlebova w Gdańsku stanął w miejscu dawnej piekarni. Architekci z sopockiej pracowni Roark Studio przy realizacji wykorzystali elementy pochodzące z rozbiórki historycznego budynku.
Warszawa ma pomnik, Gdańsk tramwaj Zachwatowicza Po gdańskich torach jeździ tramwaj im. Jana Zachwatowicza. W ten sposób władze Gdańska uhonorowały kolejną zasłużoną dla miasta postać. Architekt odegrał znaczącą rolę w odbudowie miasta z wojennych zniszczeń.