Architektura MuratorRealizacjeDom w Lesie projektu 081 architekci

Dom w Lesie projektu 081 architekci

W malowniczych Klementowicach nieopodal Puław stanął niewielki dom dla trzyosobowej rodziny. Projektanci z lubelskiej pracowni 081 architekci wkomponowali obiekt między rosnące na działce drzewa, co pozwoliło zapewnić mieszkańcom intymność i zrezygnować z budowy trwałych i wysokich ogrodzeń.

Dom w Lesie projektu pracowni 081 architekci
Dom w Lesie, proj. 081 architekci; fot. Rafał Chojnacki, dzięki uprzejmości pracowni
Dom w LesieKlementowice, województwo lubelskie
Autorzy081 architekci, Sebastian Łucjan, Przemo Metko, Patryk Turewicz
Powierzchnia użytkowa210.0 m²
Powierzchnia całkowita310.0 m²
Kubatura1159.0 m³
Projekt (data)2013
Data realizacji (koniec)2017

Dom w Lesie projektu 081 architekci – lokalizacja

Okolice Klementowic, położonych na urokliwym Płaskowyżu Nałęczowskim, charakteryzuje pofałdowany teren z dużą liczbą wąwozów lessowych oraz skarp. To właśnie tam, na niewielkiej, zadrzewionej działce stanął Dom w Lesie. Od północy parcela sąsiaduje z drogą oraz stawem, które odcinają ją od innych zabudowań, od południa natomiast rośnie gęsty las, za którym znajdują się tory kolejowe. Trudna charakterystyka terenu narzucała wiele rozwiązań projektowych, które jednocześnie były punktem wyjścia przy kształtowaniu całego założenia – tłumaczą projektanci z pracowni 081 architekci. Bryła budynku została zlokalizowana w centralnej części działki. Z uwagi na rosnące dookoła drzewa zrezygnowano z budowy trwałych i wysokich ogrodzeń.

Dom w Lesie projektu 081 architekci – układ funkcjonalny obiektu

Wytyczne inwestorów były jasne – dom miał zapewniać komfortową przestrzeń dla trzyosobowej rodziny, z silnie wydzielonymi strefami. Każda z nich była konkretnie przedstawiona i scharakteryzowana pod kątem jej funkcjonalności – wyjaśniają projektanci z pracowni 081 architekci. Układ budynku oparto na planie prostokąta, składającego się z trzech funkcjonalnych bloków, przesuniętych względem siebie. Pierwszy to „blok rodziców”, ze strefą wejściową, główną sypialnią oraz łazienkami. Drugi – „blok dziecka” – pokój wraz z bawialnią oraz sypialnią gościnną. Pomiędzy nimi znajduje się strefa dzienna, otwarta dużymi przeszkleniami na obie strony działki. Istotnym rozwiązaniem jest cofnięcie przeszkleń w środkowym bloku – od południa chroni wnętrze przed nadmiernym przegrzewaniem się pomieszczeń, a od północy tworzy podcień z widokiem na staw. Na elewacjach wykorzystano naturalne drewno oraz surowy beton architektoniczny. Wszystkie okna domu zasłaniane są żaluzjami zewnętrznymi, ukrytymi za elewacją i widocznymi dopiero w momencie ich opuszczenia. Również rynny i rury spustowe zostały ukryte w elewacji.

Czytaj też: Modernizacja willi na Starym Żoliborzu - Kulczyński Architekt

Dom Jana Szpakowicza w Zalesiu Dolnym Dom architekta Jana Szpakowicza w Zalesiu Dolnym jest typowym przykładem indywidualistycznych, idealistycznych projektów z lat 60., w których funkcja i funkcjonalność była kwestionowana i podporządkowana całkowicie idei formalnej.
Dom z czapką projektu IFAgroup Na styku dwóch gdańskich dzielnic powstał Dom z czapką projektu lokalnej pracowni IFAgroup. Architekci odnieśli się do kontekstu, proponując prostą bryłę o mansardowym dachu.
Z archiwum „Architektury”: typowe domki jednorodzinne Przypominamy publikację z numeru 6/1957 poświęconą konkursowi powszechnemu SARP na typowe domki jednorodzinne. O komentarz poprosiliśmy Przema Łukasika z bytomskiego biura medusa group.
Cichosza: zespół całorocznych domków w Szydłowie projektu Modernstudio W malowniczej okolicy Borów Niemodlińskich koło Szydłowa stanęły dwa pierwsze domy zespołu Cichosza autorstwa opolskiego biura Modernstudio. Obłożone modrzewiem pawilony stanowią autorską trawestację myśliwskiej ambony.
Cut House od KUMstudio: gra świateł na bryle W willowej dzielnicy Krakowa stanął dwupiętrowy dom projektu młodej pracowni KUMstudio. Corbusierowską grę brył w świetle architekci zinterpretowali tu w przewrotny sposób, proponując grę świateł na bryle.
Architektura i Krajobraz. Geneza Czarnej Skały Dom powiązany z krajobrazem i nawiązujący do widocznych na horyzoncie gór. Ta myśl stała się kluczem do projektu i podstawową klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni – o koncepcji domu Czarna Skała piszą Adam Zwierzyński, Anna Porębska z MUS Architects.