Architektura MuratorRealizacjeSalon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu

Salon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu

Sklepy stacjonarne przyciągają klientów nie tylko asortymentem, ale też atrakcyjnie zaprojektowanymi wnętrzami. Prezentowane przykłady pokazują, że duży budżet nie jest konieczny, by wyróżnić się na rynku – pisze Katarzyna Gucałło.

Salon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu
Rzut wnętrza. Oznaczenia: 1 – strefa sprzedaży i prezentacji produktów; 2 – biuro; 3 – strefa produkcyjna; 4 – zaplecze kuchenne

Message Candles

Salon sprzedaży i produkcji świec Message Candles
Poznań, ul. 27 grudnia
Autorzy: PL.architekci, architekci Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka, Marcin Kozierowski
Współpraca autorska: architekt Joanna Sypniewska
Wykonawca: Message Candles
Inwestor: Message Candles
Powierzchnia użytkowa: 80 m²
Kubatura: 240 m³
Projekt: 2014 
Realizacja: 2015
Nie podano kosztu inwestycji

Salon produkcji i sprzedaży świec zlokalizowany jest w jednej z oficyn poznańskiego Centrum. Nie ma przeszklonej witryny więc klienci z ulicy tu nie zaglądają. Po umówieniu spotkania trafia się do wnętrza wypełnionego zapachem olejków naturalnych, w którym wygodnie można zająć się interesami. Pierwsze wrażenie jest zaskakujące – trudno zgadnąć, czy mamy przed sobą las ustawionych na sztorc desek czy pionowe żaluzje z tkaniny doskonale imitującej drewno. Podczepione do szyn na suficie pasy forniru stanowią najważniejszy element wystroju. Za jego pomocą podzielono jednoprzestrzenne wnętrze na trzy przeplatające się strefy – miejsce spotkań, biuro i część produkcyjną z zapleczem. Pomysł na użycie tego materiału podsunęły projektantom z pracowni PL.architekci wizytówki i pudełka do pakowania świec ozdabiane przez manufakturę kawałkami surowego forniru orzechowego. We wnętrzu zdominowanym przez brąz forniru, czerń sufitu, szarość laminatowej połogi i biel prostych mebli biurowych, wyrazistym akcentem są cztery zielone fotele w salce spotkań. Projektantom zależało na zbudowaniu przestrzeni, którą można utożsamić z powstającym na miejscu produktem. Ekologiczne woski wlewane są tu do białych lub czarnych świeczników ze szkła w cylindrycznych formach. Stąd we wnętrzu na czarnym okrągłym dywanie znalazł się biały stoliczek w kształcie walca oraz meble ekspozycyjne o różnej wysokości i podobnej stylistyce. Pod lampami sufitowymi zainstalowano rozpraszające światło okręgi obleczone czarną tkaniną. Miejscami nakładają się na siebie dzięki czemu przepuszczają światło o różnym natężeniu. Powstająca gra światłocieni zgonie z zamierzeniem PL.architektów przywodzi na myśl migotliwy płomień świecy.

Salon sprzedaży świec Message Candles i sklep komputerowy Jabłka Adama w Poznaniu
Rzut wnętrza. Oznaczenia 1 – ściany pokryte papierowymi torbami; 2 – lada sprzedażowa; 3 – ekspozycja; 4 – ława do siedzenia

Jabłka Adama

Salon sprzedaży Jabłka Adama
Poznań, ul. Ogrodowa 14
Autorzy: mode:lina architekci; architekci Paweł Garus, Jerzy Woźniak, Kinga Kin .
Współpraca: Minima Advertising People (branding) Communication Strategy, Naming, Claim, Key Visual, Corporate Identity, Website (RWD), BTL Materials Inwestor: Jabłka Adama
Wykonawca: Jabłka Adama
Powierzchnia użytkowa: 60 m²
Projekt: 2013-2014
Realizacja: 2014
Nie podano kosztu inwestycji

Pracownia mode:lina architekci, podeszła do aranżacji wnętrza salonu sprzedaży Jabłka Adama w Poznaniu w bardzo dosłowny sposób. Jest stragan, są skrzynki na owoce i papierowe torebki. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że tu nie sprzedaje się jabłek, tylko komputery firmy Apple. Dla architektów motywem przewodnim projektu stały się skojarzenia z handlem owocami. Centralne miejsce wnętrza o powierzchni 60 m² zajmuje drewniana konstrukcja na kółkach formą przypominająca najzwyklejszy stragan. Prezentują się na nim komputery. Zamiast tradycyjnych regałów sklepowych we wnękach ściennych poustawiane zostały drewniane skrzynki, z których zazwyczaj sprzedaje się jabłka. Nawet drzwi prowadzące na zaplecze wyglądają jakby zostały zdjęte z ogrodowego składziku. Na ich prostej powierzchni z surowego drewna, z wyraźnymi metalowymi zawiasami i zasuwą zamiast klamki wygrawerowano dużą literę A (do wyboru: od imienia właściciela salonu – Adam lub angielskiego jabłka – Apple) z listkiem jabłoni zapożyczonym z logo firmy komputerowej. Do tego logotypu nawiązują też umieszczone na regale, w oknach i na jednej ze ścian zdjęcia ludzi trzymających nadgryzione jabłka. Torebki z papieru pakowego, w które na targu można włożyć owoce, wykorzystano do stworzenia ściennej instalacji. Przymocowane niczym łuski do dwóch przeciwległych ścian i fragmentu sufitu imitują rysunek muru. Na ich tle stoją drewniane lady. Jedna z nich służy jako stół ekspozycyjny. Druga, na kółkach, to kasa. Część kasową dodatkowo podkreślono przez dwie wiszące lampy, których skomplikowana forma kontrastuje z prostym wyposażeniem wnętrza. Realizacja zdobyła międzynarodową nagrodę EuroShop RetailDesign Award 2015, którą architekci odebrali w Szanghaju, pokonując projektantów pracujących dla takich firm jak Karl Lagerfeld, Dilmah, Rockar, Rose Bikes czy Comerzbank.

Kawiarnia Sausalito / Hongkong Projekt Nataszy Minasiewicz w jednej z najgęściej zabudowanych dzielnic Hongkongu powstał z inspiracji teorią formy otwartej Oskara Hansena – pisze dla „Architektury-murator” Emily Verla Bovino.
„Architekt wnętrz” nr 2/2020. Pobierz bezpłatny PDF! W bieżącym numerze naszego specjalnego dodatku „Architekt wnętrz” prezentujemy nową przestrzeń publiczną w Tainan na Tajwanie projektu MVRDV, będącą połączeniem miejskiego placu, plaży i basenu, a także biura sieci Second Home w Los Angeles, które wskazują kierunek, w jakim być może już wkrótce podążać będą twórcy postpandemicznych miejsc pracy. Ponadto podsumowujemy ostatnią edycję Łódź Design Festival i publikujemy wywiad z Krzysztofem Toczydłowskim z TTA studio, a w ABC Specjalisty – innowacyjne przestrzenie sklepowe, akustyka pomieszczeń służących edukacji, ekologiczne toalety i łazienki w budynkach publicznych oraz przegląd najnowszych produktów wykończeniowych i dekoracyjnych.
OKK! Design – branża wnętrzarska w dobie pandemii. Webinar Już 3 czerwca kolejna edycja OKK! Design. Po raz trzeci w formie webinaru. Architekci Magdalena Federowicz-Boule, Szymon Hanczar i Jacek Tryc przedstawią swoją analizę postpandemicznej rzeczywistości i prognozy na przyszłość.
Wyniki konkursu City Meble Znamy wyniki konkursu dla młodych projektantów organizowanego przez gdańską Galerię Wnętrz City Meble. Tematem tegorocznej edycji było zaprojektowanie inspirującego akcesorium użytkowego do przestrzeni pracy.
Koronawirus a architektura wnętrz – raport OKK! PR W jakim stopniu koronawirus uderzył w branżę wnętrzarską? Agencja OKK! PR przeprowadziła rozmowy z designerami i architektami wnętrz. Koronawirus a architektura wnętrz: raport.
Nadleśnictwo Dretyń od nowa: wnętrza Nadleśnictwa Dretyń projektu LOFFT Architektura Siedziba Nadleśnictwa Dretyń przeszła ostatnio spektakularną metamorfozę. Za projekt wnętrz tej niewielkiej placówki na Pomorzu odpowiada lokalna pracownia LOFFT Architektura Małgorzaty Hendrych-Lubińskiej.