Otwarcie wystawy „Architektura muzyką przestrzeni” [ZDJĘCIA]

i

Autor: Archiwum Architektury Fot. Bartek Barczyk

Otwarcie wystawy „Architektura muzyką przestrzeni” [ZDJĘCIA]

2016-06-28 15:36

22 czerwca w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie otwarto wystawę „Architektura muzyką przestrzeni”. Dwutorowy projekt prezentuje architekturę pięciu wybitnych sal koncertowych Europy oraz wizualno-dźwiękową pracę Katarzyny Krakowiak, dedykowaną filharmonii w Szczecinie.

„Architektura muzyką przestrzeni” to wystawa poświęcona pięciu zrealizowanym w ostatnich latach wybitnym salom koncertowym Europy. Oprócz Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, prezentuje architektoniczną analizę poświęconych muzyce budynków w Oslo, Blaibach, Reykjaviku i Porto. Druga część wystawy to dzieło sztuki stworzone w hołdzie dla filharmonii w Szczecinie – Jakby nic nie mogło spaść poza słońcem Katarzyny Karkowiak.

O tym jak narodził się pomysł wystawy opowiedziała podczas otwarcia dyrektor filharmonii Dorota Serwa. Rok temu miałyśmy okazję z panią Ewą Porębską być w Barcelonie w momencie, kiedy ten niezwykły budynek otrzymał nagrodę Unii Europejskiej dla współczesnej architektury im. Miesa van der Rohe. To tam zrodził się pomysł, żeby zrobić coś razem dla podkreślenia tego niezwykłego osiągnięcia. Ale wtedy był to jeszcze nieśmiały pomysł. My, jako zespół filharmonii, jeszcze do końca nie rozumieliśmy fenomenu tego budynku. Pomału zaczęliśmy go poznawać i stąd ostatecznie wykiełkował pomysł tej wystawy. Początkowy zamysł, by zaprezentować szerszej publiczności siedzibę filharmonii został poszerzony o działanie artystyczne będące poszukiwaniem transcendentnego fenomenu architektury („thought forms”). W przypadku budynków dedykowanych muzyce, dzieło sztuki architektonicznej styka się z dziełem, jakim jest muzyka. Dlatego pomyślałam, że ta wystawa nie powinna być jednotorowa i zajmować się wyłącznie architekturą. Jedna część wystawy opowiada filharmonii oraz czterech innych bardzo ważnych obiektach muzycznych Europy. Druga część wydawałoby się, że odrębna, a jednak współgrająca z pierwszą, to odkrywanie ducha tego miejsca – powiedziała kuratorka wystawy, redaktor naczelna miesięcznika „Architektura-murator” Ewa P. Porębska.

Wystawę rozpoczyna praca Katarzyny Krakowiak. Jej część wizualna pojawia się niczym duch miejsca na jednej ze ścian w holu. Obrazowi towarzyszy rozbrzmiewający w całym budynku dźwięk. Jakby nic nie mogło spaść poza słońcem. Wielokrotnie miałam wrażenie, że spadło. Słońce olśniło mnie wielokrotnie i o tym właśnie jest ta praca, o tym olśnieniu, o tym w jaki sposób przeżywałam kontakt z tą architekturą.(...) . Pierwszy raz w historii architektury publicznej system ewakuacji budynku został wykorzystany do odegrania kompozycji. Kolejny element to płyta zawierająca kompozycję dedykowaną filharmonii, osiem dzwonków zapraszających na koncert – powiedziała Katarzyna Krakowiak.

Część wystawy poświęcona architekturze pięciu europejskich sal koncertowych, zaprojektowana przez Roberta Koniecznego i jego pracownię KWK Promes, pokazywana jest na czwartym piętrze. Wystawa jest minimalistyczna, trzy-cztery ściany aranżują całą przestrzeń. Bardzo ważny w jej odbiorze jest ruch - mówił Konieczny podczas otwarcia. Wielkoformatowe plansze prezentują dokumentację fotograficzną obiektów, rysunki architektoniczne oraz komentarze wypowiedziane przez autorów projektów oraz dyrektorów instytucji. Dodatkowe zdjęcia ukazujące wnętrza sal koncertowych zmieniają się w zależności od przyjętej przez odwiedzających perspektywy.

Wystawę można oglądać w dniach 3 lipca oraz 10 lipca w godzinach 10.00-16.00 oraz od 14 lipca do 10 września, w każdy czwartek od godziny 17.00. Wystawa czynna: 23 czerwca – 10 września 2016 Finisaż: 10 września 2016