Mart Stam’s Trousers. Stories From Behind the Scenes of Dutch Moral Modernism

i

Autor: archiwum serwisu

Mart Stam’s Trousers. Stories From Behind the Scenes of Dutch Moral Modernism

2018-06-29 1:16

Grupa historyków architektury pod nazwą Crimson (Michael Speaks i Gerard Hadder) udowadnia, że o przeszłości można mówić anegdotycznie, z humorem i ironią. Badanie przedwojennego, holenderskiego, tzw. moralnego modernizmu jest w ich wykonaniu rozwiązywaniem detektywistycznej zagadki – recenzja Moniki Arczyńskiej.

Na przełomie XX i XXI wieku cały architektoniczny świat patrzył z zaciekawieniem i zazdrością na to, co dzieje się w Holandii. To tam była przestrzeń dla eksperymentu i szybkich, niekoniecznie trwałych i pięknych, choć z pewnością użytecznych realizacji. Działalność projektowa przebiegała równolegle z wydawaniem kultowych książek (S,M,L,XL, FARMAX czy Move).

Podczas gdy architekci prześcigali się w tworzeniu kolażowych manifestów, na wydawniczym rynku pojawiały się inne pozycje, bardziej osadzone w teorii i badawczej metodologii. Do najważniejszych, jednak mało znanych w Polsce, należą Spodnie Marta Stama – publikacja przybliżająca sylwetki twórców przedwojennego, holenderskiego, tzw. „moralnego” modernizmu. Ich styl bazował na prostych, funkcjonalnych formach, a praktyczność była ważniejsza od skupiania uwagi na detalach. Ten okres w historii architektury stanowił solidną podstawę nie tylko dla modernizmu powojennego, ale i dla eksperymentów końca XX wieku. Grupa historyków architektury pod nazwą Crimson udowadnia, że o przeszłości można mówić anegdotycznie, z humorem i ironią. Badanie historii jest w ich wykonaniu rozwiązywaniem detektywistycznej zagadki. Do najbardziej fascynujących rozdziałów należy opis korespondencji między Johnsonem a Oudem. To wymiana listów pełnych wzajemnego szacunku, drobnych przytyków odnośnie projektów, ale i chęci pomocy, która w czasie wojny polegała m.in. na wysyłce rowerowych opon.