To największy z przygotowywanych dotąd na Ukrainie projektów muzealnych. Za koncepcję gmachu i jego wystawę odpowiada Nizio Design International.
Budynek zostanie wkomponowany w jeden z naddnieprzańskich stoków w okolicy Ławry Peczerskiej i usytuowany na osi wiodącej do istniejącego obelisku upamiętniającego ofiary wielkiego głodu
Wielki Głód na Ukrainie spowodowany był powszechną kolektywizacją i przymusową rekwizycją płodów rolnych. Według różnych szacunków w latach 1921-1947 doprowadził do śmierci od 6 do 10 mln ludzi. Najtragiczniejszy w skutkach był ten z lat 1932-1933, w którego apogeum umierało dziennie do 25 tys. osób. Władze Ukrainy od lat przymierzają się do realizacji nowoczesnego gmachu muzealnego z wielowątkową ekspozycją wyjaśniającą przyczyny i skutki klęski. Opracowanie projektu architektonicznego budynku powierzono ostatnio pracowni Nizio Design International, która przygotowała go wspólnie z ukraińskim biurem Project Systems LTD. Punktem wyjścia dla autorów było wkomponowanie budynku w dolinę Dniepru w okolicy ławry Peczerskiej, będącej siedzibą Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Moskiewskiego. Nowy obiekt usytuowano na osi wiodącej od punktu widokowego do istniejącego pomnika ofiar Wielkiego Głodu. Jak tłumaczą projektanci, forma gmachu ma przywodzić na myśl ujawnienie skrywanej przez lata prawdy o tragedii. Charakterystyczne rozcięcie dachu pokazuje, jak działania ludzi prowadzą do zdemaskowania i odtajnienia zbrodni – wyjaśniają. Poprzez scenografię i inne rozwiązania plastyczne chcą skłonić zwiedzających do głębszej refleksji. W pierwszej części poznają oni mechanizmy rządów w państwie sowieckim, druga ukaże czasy po tragedii. Powierzchnia użytkowa muzeum wyniesie prawie 14 tys. m2, wystawowa ponad 3,5 tys. m2.
Zakończenie realizacji: 2022
Przez centralną część wystawy będą biegły równolegle ściana życia i ściana pamięci. Ta pierwsza ukaże ludzi i ich codzienne życie przed tragedią, druga stanowić ma hołd złożony ofiarom
Dla architektów i instalatorów takie realizacje, jak otwarte we wrześniu 2021 Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku, to prawdziwe wyzwanie. W budynkach tego typu rozwiązania funkcjonalne muszą jednocześnie odzwierciedlać koncept artystyczny i historyczny całego obiektu. W tym konkretnie przypadku udało się to znakomicie. Wizję architekta zrealizowano przy wsparciu rozwiązań oświetleniowych firmy Trilux.
Z dystopijnej scenerii terenów po zburzonej hucie wyłonił się nowoczesny budynek muzeum, który harmonijnie łączy historię z nowoczesnością. O nowej realizacji BLANK_architekci pisze Justyna Swoszowska.
Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Poznaliśmy projekt Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach. Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji biura Nizio Design International.