Architektura MuratorRealizacjeCentrum Obsługi Turystów w Brzezince projektu h.t.architekci

Centrum Obsługi Turystów w Brzezince projektu h.t.architekci

Dzięki abstrakcyjnej formie budynek Centrum Obsługi Turystów w Brzezince jest wyrazisty i otwarty na różne interpretacje, unika jednak dosłownych skojarzeń, nie dewaluując dramatycznej wymowy miejsca, w którym powstał. Wykończenie obiektu betonem architektonicznym i drewnianą boazerią w odcieniu zbliżonym do cegły, ma się przyczynić do wkomponowania go w otoczenie

h.t. architekci, pawilon obsługi turystów w Brzezince
Centrum Obsługi Turystów w Brzezince projektu h.t.architekci. Zamiarem autorów było stworzenie bryły abstrakcyjnej, która nie przywodzi na myśl jednoznacznych skojarzeń.
Fot.: Marcin Czechowicz
Centrum Obsługi Turystów Brzezinkaul. Męczeństwa Narodów 14
Autorzyh.t.architekci, Katarzyna Jarosz-Haponik, Arkadiusz Tabak Sp.j., architekci Katarzyna Jarosz-Haponik, Arkadiusz Tabak
Współpraca autorskaarchitekci Magdalena Frączek, Jan Ledwoń, Ewa Urbańczyk
Architektura wnętrzh.t.architekci Katarzyna Jarosz-Haponik, Arkadiusz Tabak Sp.j.
Architektura krajobrazuh.t.architekci Katarzyna Jarosz- Haponik, Arkadiusz Tabak Sp.j.; Barbara Siwek
KonstrukcjaAgnieszka Król, Ryszard Król
Generalny wykonawcaChemobudowa-Kraków S.A.
InwestorGmina Oświęcim
Powierzchnia terenu3456.0 m²
Powierzchnia zabudowy620.0 m²
Powierzchnia użytkowa592.0 m²
Powierzchnia całkowita579.0 m²
Kubatura3882.0 m³
Projekt2009
Data realizacji (początek)2012
Data realizacji (koniec)2013
Koszt inwestycjiok. 5 500 000 zł

Patrząc powierzchownie, nowo powstałe Centrum Obsługi Turystów w Brzezince można sklasyfikować jako echo przebrzmiałej dekonstrukcji. W rzeczywistości obiekt ten jest dziełem skromnym, mającym w sobie coś z filozofii brutalizmu lat 40., który w zniszczonej wojną Europie stał się alternatywą dla białych ścian stylu międzynarodowego. To rezultat prostej refleksji, iż zdarzają się okoliczności, w których klasycznie pojęte piękno architektury staje się niedorzecznością. (...)

Architektura pawilonu, z pozoru skomplikowana, jest wynikiem prostych założeń przestrzennych. Budynek nie dominuje nad okolicą – dochodząc do brzezińskiego muzeum, możemy go prawie nie zauważyć. Nie zasłania obozu – wysokością wtapia się w skalę sąsiadującej zabudowy jednorodzinnej. Przed idącymi wzdłuż rampy kolejowej prezentuje pozbawioną okien, porastającą zielenią, ascetyczną elewację tylną – nieledwie horyzontalną kreskę w krajobrazie. Zwiedzający zwrócą na niego uwagę dopiero wtedy, gdy będą wracać z muzeum i przy parkingu dla autokarów zauważą ekspresyjną fasadę nowego obiektu. (...)

Realizacja Centrum Obsługi Turystów nie jest efektem międzynarodowego konkursu architektonicznego, ale publicznego przetargu, w którym decydowała cena za projekt. Efekt mógł być fatalny, tymczasem powstał wartościowy obiekt – być może dzięki temu, iż jego autorami są lokalni architekci dobrze czujący tutejszy kontekst. Odważne rozwiązania przestrzenne równoważą się tu ze świadomą powściągliwością. Pawilon nie stara się uwodzić odbiorcy wyszukanym warsztatem. Ma własną tożsamość, jest wyrazisty, ale unika dosłowności, nie dewaluując dramatycznej wymowy miejsca, w którym powstał.

Prezentacja Centrum Obsługi Turystów w Brzezince ukazała się w miesięczniku "Architektura-murator" nr 9/2014

Si to jedna z czterech kolekcji paneli z betonu architektonicznego firmy Conmere, które nasycono naturalnymi składnikami: glinem, krzemem, żelazem oraz wapniem. Możliwość łączenia czterech pierwiastków, sześciu wybarwień i 14 elementów pozwala na tworzenie autorskich kompozycji. Krzemowa kolekcja Si łączy zarówno wzory nieregularne jak i symetryczne.
Beton architektoniczny: jak uzyskać zamierzony efekt. Tłumaczy Piotr Dzięgielewski, ekspert PERI Polska Beton architektoniczny występuje pod wieloma nazwami: jako beton licowy, fasadowy, strukturalny, widokowy, elewacyjny, dekoracyjny czy też „nagi” i posiada wiele niejednoznacznych definicji. Jego walory estetyczne i użytkowe są architektom doskonale znane, podobnie jak wciąż częste problemy z odpowiednim wykonawstwem.
Sąd Rejonowy w Siedlcach. Wykorzystanie betonu architektonicznego w realizacji Głównym celem autorów projektu budynku Sądu Rejonowego w Siedlcach, pracowni HRA Architekci, było stworzenie monumentalnego obiektu, który jednoznacznie kojarzyłby się z władzą sądowniczą, pozostając jednocześnie przyjazny użytkownikom. Zgodnie z założeniami pracy konkursowej przewidziano pozostawienie wielu odkrytych elementów żelbetowych. W trakcie realizacji projektu przyjęto zasadę ich formalnego podziału na wewnętrzne, które zostały wylane na placu budowy, oraz zewnętrzne - prefabrykowane.
Symfonia To płyty dekoracyjne z betonu architektonicznego firmy JADAR. Przeznaczone do ścian wewnętrznych, elewacji i innych powierzchni płaskich. Po zaimpregnowaniu można stosować je też jako blaty. Płyty o grubości 2 cm dostępne są w wymiarach: 30 x 30 cm, 30 x 60 cm, 60 x 60 cm, 60 x 90 cm, 60 x 120 cm, w wykończeniu gładkim i porowatym, w kolorze białym, szarym, czarnym i kości słoniowej.
Korespondencja z Łodzi: Synergia projektu Archidea Królikowski Wichliński Budynek biurowy Synergia powstał na terenie rewitalizowanych od 2006 roku terenów fabryki wyrobów wełnianych i bawełnianych Adolfa Doubego w Łodzi. Uzupełnienie ul. Wólczańskiej kolejnym, kontrastującym elementem, okazało się bardzo trafnym zabiegiem. O realizacji pracowni Archidea Królikowski Wichliński pisze nasz łódzki korespondent Marcin Waloryszak.
Betony z eksponowanymi powierzchniami W ostatnich latach w architekturze można zaobserwować powrót do surowych betonowych powierzchni. Obecnie stosowane technologie pozwalają na uzyskanie rozwiązań o zróżnicowanym wyglądzie i parametrach technicznych. Powierzchnie gładkie, wytrawiane, matowe, barwione w masie i lazurowane, to tylko niektóre z możliwych rozwiązań.