Osiedle Wileńska Express w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury

Osiedle Wileńska Express w Warszawie

2021-02-19 19:11

Dobiegła końca budowa osiedla Wileńska Express w samym sercu warszawskiej Pragi. Zespół mieszczący blisko 300 mieszkań zaprojektowała pracownia AMC – Andrzej M. Chołdzyński.

Nazwa obiektuOsiedle Wileńska Express
Adres obiektuWarszawa, ul. Wileńska 14 a
AutorzyAMC – Andrzej M. Chołdzyński
InwestorBougues Immobilier Polska
Data realizacji (koniec)2021

Osiedle Wileńska Express w Warszawie powstało według projektu biura AMC – Andrzej M. Chołdzyński, które w swoim przeszło 20-letnim dorobku ma takie stołeczne realizacje jak Giełda Papierów Wartościowych (2000, wspólnie ze Stanisławem Fiszerem), budynek biurowo-usługowy Nowy Świat 2.0 (2015), trzy stacje I linii i siedem II linii metra (2005-2015), rozbudowa i przebudowa domu towarowego „Cedet” (2018) czy kompleks Warsaw Hub (2020). Najnowszy projekt, zespół mieszkaniowy Wileńska Express, wypełnił rozległą działkę pomiędzy aleją Solidarności a ulicą Wileńską, tuż obok zaplecza dawnego Dworca Kolei Petersburskich, gdzie do 2010 roku istniała jeszcze zabytkowa parowozownia (wyburzona mimo mimo wpisania do rejestru zabytków i głośnego protestu mieszkańców).

Wileńska Express: pociąg do przeszłości

Zespół Wileńska Express architekci zaprojektowali na planie zbliżonym do litery E. Kompleks składa się z trzech budynków o zróżnicowanej wysokości od 4 do 8 pięter, oferujących łącznie 307 mieszkań o powierzchni od 24 do 150 m². Te ostatnie to wciąż rzadko spotykane na rynku apartamenty trzypoziomowe. Przy każdym z lokali przewidziano przestronne balkony albo tarasy, a pod całym założeniem podziemny parking. Inwestorem osiedla Wileńska Express jest firma Bougues Immobilier Polska.Źródłem mojej inspiracji jest poczucie pokrewieństwa z tymi, którzy byli przede mną, i marzenie, by moje projekty zostały jednym z kamieni milowych, do których ktoś się kiedyś będzie chciał odnosić – mówił w rozmowie z Dawidem Hajokiem Andrzej M. Chołdzyński. W projekcie Wileńska Express autor odniósł się m.in. do historycznej architektury kolejowej, wykorzystując czerwoną cegłę i liczne detale kojarzące się z XIX-wieczną zabudową dworców i ich zaplecza, jak duże okna o cienkich ciemnych szprosach czy „kolejowy” zegar na dziedzińcu. Czytaj też: Architektura powinna być demokratyczna – Andrzej M. Chołdzyński o sile intuicji i swojej filozofii architektury |

ZAPISZ SIĘ