Innowacyjne metody analizy miasta - Modele struktury miasta Zabrze

i

Autor: Archiwum Architektury Nazwa projektu: MODELE STRUKTURY MIASTA ZABRZE Modele przestrzeni publicznych, modele fizyczne, 3D, w rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej / MODELS OF THE CITY OF ZABRZE STRUCTURE Public space, mockup, 3D, augmented and virtual reality modelsAutorzy projektu: dr inż. arch. Tomasz Bradecki, Paweł Białas, Magdalena Borowiecka, Kamil Bryłka, Klaudia Chudy, Michał Ciebień, Dominiki Kowalski, Marcin Klyta, Justyna Kurowska, Kamil Majchrzak, Grzegorz Staroń, Wiktoria Szostak, Dominika Zalewska, Katarzyna Zbrzeźniak, Paulina ZychRealizowane w ramach przedmiotu: Projektowanie Urbanistyczne- Struktura Miasta na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej, rok III, sem 6,  rok akademicki 2020/2021Prowadzący przedmiot: prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew KamińskiProwadzący zajęcia projektowe: dr inż. arch. Tomasz Bradecki

Innowacyjne metody analizy miasta - Modele struktury miasta Zabrze

2021-07-13 16:17

Wystawa Modele struktury miasta Zabrze - Modele przestrzeni publicznych, modele fizyczne, 3D, w rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej została zrealizowana przez studentów Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w ramach zajęć projektowych i przedstawia strukturę miasta Zabrze w innowacyjny sposób.

Podczas trwania zajęć projektowych na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w grupie studentów przeanalizowaliśmy strukturę oraz wybrane przestrzenie miasta Zabrze. Efektem naszej pracy było stworzenie wystawy Modele struktury miasta Zabrze - Modele przestrzeni publicznych, modele fizyczne, 3D, w rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Do prezentacji uzyskanych danych użyliśmy wielu nietypowych narzędzi i sposobów m.in, powiązanie modeli fizycznych (makiet wielkoformatowych) z modelami cyfrowymi 3D, a także narzędzia rzeczywistości rozszerzonej (aplikacji, gogli VR) oraz fotopanoramy. Taki sposób prezentacji pozwala jednocześnie doświadczać przestrzeni fizycznej i wirtualnej opracowywanego tematu, co stanowi innowacyjną formę przekazu. Jest to kluczowy aspekt naszych działań, aby zaprezentować uzyskane dane i wybrane przestrzenie publiczne miasta w nietypowej formie - dostępnej, interesującej dla każdego oglądającego.  Prace nad projektem odbywały się w 14 osobowej grupie, większość zadań odbywało się w formie zdalnej ze względu na warunki pandemiczne. Było to spore wyzwanie, aby skoordynować tak dużą grupę ludzi. Było to również bardzo owocne doświadczenie. Rozległy zakres tematów, długi proces tworzenia poszczególnych elementów projektu niejako wymusił podział na podgrupy projektowe odpowiadające za różne aspekty prac np. działania analityczne, modelowanie 3d, tworzenie makiet wielkoformatowych, itd. Dzięki takiemu działaniu w trakcie trwania semestru udało nam się zrealizować autorską bazę danych na temat struktury miasta Zabrze. Stworzyć makiety fizyczne i wirtualne oraz opracować nietypową formę prezentacji za pomocą najnowszej technologii.  Udało się to dzięki dużemu zaangażowaniu i obowiązkowości.  Zespół autorski: Tomasz Bradecki, Paweł Białas, Magdalena Borowiecka, Kamil Bryłka, Klaudia Chudy, Michał Ciebień, Dominiki Kowalski, Marcin Klyta, Justyna Kurowska, Kamil Majchrzak, Grzegorz Staroń, Wiktoria Szostak, Dominika Zalewska, Katarzyna Zbrzeźniak, Paulina Zych.

W wyniku naszych działań powstała wystawa, film i publikacja łączącą ze sobą różne wymiary Zabrza, przedstawiająca miasto w innym świetle i w całkowicie nowy sposób. W ramach wystawy zaprezentowaliśmy makiety wybranych przestrzeni publicznych, plansze ze zdjęciami, modele 3d i film.  Dzięki naszym działaniom widz może nie tylko poznać miasto przez przysłowiowe “suche dane” w postaci tabel, map czy wykresów, ale także doświadczyć jego niepowtarzalnego charakteru, skali miasta, detalu architektonicznego i urbanistycznego. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu gogli VR, aplikacji mobilnych oraz modeli w rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Podjęliśmy takie działania, aby w jak największym stopniu przybliżyć oglądającym charakter miasta Zabrze. Wystawa i publikacja została zrealizowana dzięki współpracy i uczestnictwie w projekcie Archea, wiele naszych pomysłów czerpało z poprzednich edycji tego programu, mogliśmy również wyciągnąć z niego wiele ciekawych doświadczeń. Wszystkie doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu wskazują, że wykorzystanie technologii wirtualnych upowszechni się w edukacji oraz doprowadzi do popularyzacji wykorzystywania podobnych opracowań bazujących na modelach. Realizowany przez nas projekt był innowacyjny ze względu na zastosowane technologie przekazu danych. Mamy nadzieję, że takie wydarzenia przyczynią się do rozwoju i poszukiwań nowych sposobów przekazu danych w formie interaktywnej i dostępnej.

ZAPISZ SIĘ