Architektura MuratorStudenciProtoLAB - interdyscyplinarny kurs zaprojektuj i wybuduj na Politechnice Wrocławskiej

ProtoLAB - interdyscyplinarny kurs zaprojektuj i wybuduj na Politechnice Wrocławskiej

ProtoLAB to interdyscyplinarny kurs projektowy na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Kurs realizowany jest w formie zaprojektuj i wybuduj, oznacza to, że studenci mają niepowtarzalną okazję do realizacji zaprojektowanych przez siebie konstrukcji.

ProtoLAB - interdyscyplinarny kurs zaprojektuj i wybuduj na Politechnice Wrocławskiej
ProtoLAB to interdyscyplinarny kurs projektowy na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej

ProtoLAB to interdyscyplinarny kurs projektowy na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Kurs realizowany jest w formie zaprojektuj i wybuduj, oznacza to, że studenci mają niepowtarzalną okazję do realizacji zaprojektowanych przez siebie konstrukcji. Głównymi celami kursu są:
•    nauczenie kreatywnego i inżynieryjnego podejścia do nietypowych zadań projektowych
•    innowacyjne metody nauczania (problem based learning, learning by doing) w przyjaznym środowisku
•    nauka interdyscyplinarnej pracy zespołowej
•    praca z materiałem, nauka obsługi narzędzi budowlanych
•    stworzenie własnej koncepcji przeznaczonej do realizacji wraz z obliczeniami statycznymi, budżetem, logistyką, metodami produkcji
Idea kursu zaczerpnięta została z najlepszych uczelni technicznych w Europie m.in. TU Delft, TU Darmstadt oraz dostosowana do lokalnych warunków.
ProtoLAB realizowany jest w trzech etapach. W pierwszym etapie studenci w interdyscyplinarnych zespołach pracują nad projektami koncepcyjnymi. W kolejnym w większych zespołach zadaniowych opracowują szczegółowe projekty budowlane i wykonawcze, przeprowadzają obliczenia statyczne, określają budżet projektu, zajmują się działaniami promocyjnymi, prowadzą badania materiałowe oraz kontaktują się z producentami materiałów budowlanych. Ostatnim etapem są warsztaty budowlane, podczas których studenci są uczeni posługiwania się profesjonalnymi narzędziami, po czym przystępują do realizacji opracowanego wcześniej projektu.
Istotnym elementem pracy jest kontakt międzybranżowy. Studenci z Architektury mogą poznać sposób pracy i podejścia do kwestii rozwiązywania problemów technicznych swoich koleżanek i kolegów z Budownictwa. Z drugiej strony przyszli konstruktorzy stają się współautorami obiektów architektonicznych od początku powstawania projektu. Dzięki temu obie grupy uczą się od siebie nawzajem, ale także poznają swoje profesje i związane z nimi metody działania.
Kurs prowadzony jest przez wykwalifikowaną kadrę naukową: prof. inż. Romualda Tarczewskiego i dr arch. Jerzego z Wydziału Architektury oraz dr inż. Jarosława Michałka z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego. Dzięki takiemu połączeniu kadry, studentom przekazywana jest szeroka wiedza z zakresu projektowania architektonicznego, innowacyjnych technologii budowlanych oraz zasad projektowania konstrukcji.
Jednym z projektów, który powstał w ramach kursu był Pawilon pamięci Zbigniewa Herberta. Studenci podczas pracy koncepcyjnej odnieśli się do metafory lasu, która często pojawia się w tekstach poety. Zaprojektowany Pawilon miał wymiary 3 x 5 x 3 metry i składał się z trzech symbolicznych warstw: ściółki leśnej z precyzyjnie zaprojektowaną zielenią, konarów drzew wykonanych z tulei papierowych oraz korony drzew, z której zwieszone były liście w postaci wstęg impregnowanego papieru z nadrukowanymi wierszami Herberta.
Autorzy Pawilonu Herberta: Paweł Balcer, Szymon Ciupiński, Małgorzata Denysiuk, Joanna Gronostajska, Agata Jasiołek, Patrycja Jędra, Justyna Kaźmierczak, Elżbieta Kłeczek, Damian Kuna, Maciej Marszał, Konrad Niedźwiedziński, Agnieszka Owczarek, Monika Smorąg, Jolita Tamosiunaite, Wojciech Wiśniewski, Agata Witczak, Yuri Zabuzhko, Małgorzata Zielonka

Innym projektem zrealizowanym podczas PotoLABu był Pawilon Wolności z okazji 30-lecia częściowo wolnych wyborów (1989 – 2019). Tym razem studenci odnieśli się symbolicznie do muru dzielącego świat demokratyczny od świata komunistycznego. Mur, który również pojawiał się w piosenkach z epoki Solidarności, tutaj został zaprojektowany w sposób jakby odrywał się od ziemi. Podparty w trzech punktach pawilon w formie ściany nawiązywał w rzucie do symboli „Victorii”. Każda z jego płaszczyzn związana była z innym zagadnieniem. Na jednej przedstawiona została krótka historia Polski od czasów powojennych do 1989 roku. Na drugiej osoba odwiedzjąca za pomocą suwaków mogła wskazać, które z sukcesów Polski po 1989 roku były dla niej najważniejsze a także, za pomocą kodów QR dowiedzieć się więcej o danych osiągnięciach. Trzecia fasada, nazwana „ścianą wolności” zapraszała do wyrażenia swoich przemyśleń na zadane tematy.
Autorzy Pawilonu Wolności: Tomasz Bachórz, Natali Cudna, Karolina Fonfara, Karolina Janelli, Karolina Jantos, Monika Kizior, Ewa Krawczyk, Karol Łącki, Marcin Łyczkowski, Joanna Makowska-Czerska, Dominik Pierzchlewicz, Paulina Piotrowska, Szymon Połczyński, Anna Radek, Alicja Sienkiewicz, Jan Szybejko, Ksenya Vasilyeva, Maksym Wyżga, Jakub Zajusz
ProtoLAB to kurs dydaktyczny podczas którego można doświadczyć całej ścieżki powstawania projektu od pierwszej kreski, przez przygotowanie koncepcji, modeli testowych, obliczeń aż po realizację, doświadczając przy okazji partnerskiej współpracy międzybranżowej.


Autor: Jerzy Łątka
Historia architektury i urbanistyki – strata czasu czy pożyteczna wiedza Uczenie historii to nie tylko przekazywanie wiedzy o przeszłości, ale również wskazanie drogi do dalszych poszukiwań, to nauka warsztatu badacza. Jak mówił Wacław Ostrowski poznanie historii nie może zastąpić opanowania współczesnego warsztatu projektanta, wyobraźni ani talentu, ale powinno pomóc w ich doskonaleniu.
Nauka poprzez doświadczenie w kole naukowym Humanizacja Środowiska Miejskiego Humanizacja Środowiska Miejskiego (HŚM) to koło działające przy Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej od 2008 roku, realizując projekty z szeroko pojętego zakresu architektury. Charakter koła jest otwarty, a HŚMowa rodzina stale się powiększa.
Koło Naukowe Industria - Centrum Szermowic Koło Naukowe Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego INDUSTRIA od sześciu lat w ramach swojej działalności zajmuje się badaniami oraz popularyzacją architektury industrialnej. Obecnie realizuje warsztaty i konkurs na centrum edukacyjno-historyczne straży pożarnej śląskiej wsi. W ramach działań planuje się stworzenie projektu przestrzeni wystawienniczej dla historycznych sprzętów gaśniczych oraz miejsca wspólnego dla mieszkańców miejscowości Szemrowice
Eco_talks, wydarzenie online organizowane przez koło naukowe Habitat Koło naukowe Habitat, działające na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej zaprasza na wydarzenie online Eco_talks, które odbędzie się w dniach 21-23 kwietnia.
Koło naukowe Habitat. Alternatywne sposoby zamieszkania Seria „Alternatywne sposoby zamieszkania” skupia się na kluczowych aspektach wznoszenia i użytkowania typów struktur mieszkalnych subiektywnie uznanych za nieprzeciętne.  Realizacja przyjęła formę regularnie publikowanych w mediach społecznościowych zestawów grafik.
Bridge The Gap – centrum wielofunkcyjne w Rotterdamie Bridge The Gap to koncepcja mostu kubaturowego w Rotterdamie, której celem jest zwrócenie uwagi na powiązania architektury ze współczesnym problemami cywilizacyjnymi. Skupia się przede wszystkim na aspekcie zanikania bioróżnorodnosci w miastach oraz responsywności architektury z użytkownikiem.