Architektura MuratorStudenciProtoLAB - interdyscyplinarny kurs zaprojektuj i wybuduj na Politechnice Wrocławskiej

ProtoLAB - interdyscyplinarny kurs zaprojektuj i wybuduj na Politechnice Wrocławskiej

ProtoLAB to interdyscyplinarny kurs projektowy na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Kurs realizowany jest w formie zaprojektuj i wybuduj, oznacza to, że studenci mają niepowtarzalną okazję do realizacji zaprojektowanych przez siebie konstrukcji.

ProtoLAB - interdyscyplinarny kurs zaprojektuj i wybuduj na Politechnice Wrocławskiej
ProtoLAB to interdyscyplinarny kurs projektowy na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej

ProtoLAB to interdyscyplinarny kurs projektowy na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Kurs realizowany jest w formie zaprojektuj i wybuduj, oznacza to, że studenci mają niepowtarzalną okazję do realizacji zaprojektowanych przez siebie konstrukcji. Głównymi celami kursu są:
•    nauczenie kreatywnego i inżynieryjnego podejścia do nietypowych zadań projektowych
•    innowacyjne metody nauczania (problem based learning, learning by doing) w przyjaznym środowisku
•    nauka interdyscyplinarnej pracy zespołowej
•    praca z materiałem, nauka obsługi narzędzi budowlanych
•    stworzenie własnej koncepcji przeznaczonej do realizacji wraz z obliczeniami statycznymi, budżetem, logistyką, metodami produkcji
Idea kursu zaczerpnięta została z najlepszych uczelni technicznych w Europie m.in. TU Delft, TU Darmstadt oraz dostosowana do lokalnych warunków.
ProtoLAB realizowany jest w trzech etapach. W pierwszym etapie studenci w interdyscyplinarnych zespołach pracują nad projektami koncepcyjnymi. W kolejnym w większych zespołach zadaniowych opracowują szczegółowe projekty budowlane i wykonawcze, przeprowadzają obliczenia statyczne, określają budżet projektu, zajmują się działaniami promocyjnymi, prowadzą badania materiałowe oraz kontaktują się z producentami materiałów budowlanych. Ostatnim etapem są warsztaty budowlane, podczas których studenci są uczeni posługiwania się profesjonalnymi narzędziami, po czym przystępują do realizacji opracowanego wcześniej projektu.
Istotnym elementem pracy jest kontakt międzybranżowy. Studenci z Architektury mogą poznać sposób pracy i podejścia do kwestii rozwiązywania problemów technicznych swoich koleżanek i kolegów z Budownictwa. Z drugiej strony przyszli konstruktorzy stają się współautorami obiektów architektonicznych od początku powstawania projektu. Dzięki temu obie grupy uczą się od siebie nawzajem, ale także poznają swoje profesje i związane z nimi metody działania.
Kurs prowadzony jest przez wykwalifikowaną kadrę naukową: prof. inż. Romualda Tarczewskiego i dr arch. Jerzego z Wydziału Architektury oraz dr inż. Jarosława Michałka z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego. Dzięki takiemu połączeniu kadry, studentom przekazywana jest szeroka wiedza z zakresu projektowania architektonicznego, innowacyjnych technologii budowlanych oraz zasad projektowania konstrukcji.
Jednym z projektów, który powstał w ramach kursu był Pawilon pamięci Zbigniewa Herberta. Studenci podczas pracy koncepcyjnej odnieśli się do metafory lasu, która często pojawia się w tekstach poety. Zaprojektowany Pawilon miał wymiary 3 x 5 x 3 metry i składał się z trzech symbolicznych warstw: ściółki leśnej z precyzyjnie zaprojektowaną zielenią, konarów drzew wykonanych z tulei papierowych oraz korony drzew, z której zwieszone były liście w postaci wstęg impregnowanego papieru z nadrukowanymi wierszami Herberta.
Autorzy Pawilonu Herberta: Paweł Balcer, Szymon Ciupiński, Małgorzata Denysiuk, Joanna Gronostajska, Agata Jasiołek, Patrycja Jędra, Justyna Kaźmierczak, Elżbieta Kłeczek, Damian Kuna, Maciej Marszał, Konrad Niedźwiedziński, Agnieszka Owczarek, Monika Smorąg, Jolita Tamosiunaite, Wojciech Wiśniewski, Agata Witczak, Yuri Zabuzhko, Małgorzata Zielonka

Innym projektem zrealizowanym podczas PotoLABu był Pawilon Wolności z okazji 30-lecia częściowo wolnych wyborów (1989 – 2019). Tym razem studenci odnieśli się symbolicznie do muru dzielącego świat demokratyczny od świata komunistycznego. Mur, który również pojawiał się w piosenkach z epoki Solidarności, tutaj został zaprojektowany w sposób jakby odrywał się od ziemi. Podparty w trzech punktach pawilon w formie ściany nawiązywał w rzucie do symboli „Victorii”. Każda z jego płaszczyzn związana była z innym zagadnieniem. Na jednej przedstawiona została krótka historia Polski od czasów powojennych do 1989 roku. Na drugiej osoba odwiedzjąca za pomocą suwaków mogła wskazać, które z sukcesów Polski po 1989 roku były dla niej najważniejsze a także, za pomocą kodów QR dowiedzieć się więcej o danych osiągnięciach. Trzecia fasada, nazwana „ścianą wolności” zapraszała do wyrażenia swoich przemyśleń na zadane tematy.
Autorzy Pawilonu Wolności: Tomasz Bachórz, Natali Cudna, Karolina Fonfara, Karolina Janelli, Karolina Jantos, Monika Kizior, Ewa Krawczyk, Karol Łącki, Marcin Łyczkowski, Joanna Makowska-Czerska, Dominik Pierzchlewicz, Paulina Piotrowska, Szymon Połczyński, Anna Radek, Alicja Sienkiewicz, Jan Szybejko, Ksenya Vasilyeva, Maksym Wyżga, Jakub Zajusz
ProtoLAB to kurs dydaktyczny podczas którego można doświadczyć całej ścieżki powstawania projektu od pierwszej kreski, przez przygotowanie koncepcji, modeli testowych, obliczeń aż po realizację, doświadczając przy okazji partnerskiej współpracy międzybranżowej.


Autor: Jerzy Łątka
Sun school we Wrocławiu Ideą projektu jest słońce, znane nam z dziecięcych rysunków. Duży środek i odchodzące od niego promienie. W każdym z nich znalazło się miejsce dla innej funkcji – administracji, bloku sportowego, oddziału dzieci młodszych. Z rozwinięcia prostego układu  powstało słońce napędzane słońcem, gospodarujące wodą deszczową i otoczone terenami zielonymi, osłoniętymi od wiatru.
Koncepcja szkoły podstawowej jako przykład obiektu, który buduje świadomość ekologiczną od najmłodszych lat Głównym założeniem naszego projektu było stworzenie obiektu proekologicznego o prostym układzie funkcjonalnym, który poprzez atrium otwiera się na sąsiednią działkę. Chcieliśmy również zwrócić uwagę na budowanie świadomości ekologicznej w uczniach od najmłodszych lat.
Koło Naukowe InStructA na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej Koło Naukowe InStructA od kilkunastu lat realizuje i bada różnorodne instalacje tymczasowe. Zmieniają się ludzie, podejmowane tematy, ale zawsze dążymy do realizacji powstałych konceptów. Ostatnią z inicjatyw jest poszukiwanie struktur, które zapewniałyby tani i szybki montaż przy możliwości wielokrotnego wykorzystania i łatwego przechowywania tymczasowego obiektu.
Rekonstrukcja średniowiecznej Bramy Mikołajskiej II we Wrocławiu Celem projektu była rekonstrukcja nieistniejącej już średniowiecznej Bramy Mikołajskiej II wchodzącej w skład Fortyfikacji Miejskich Wrocławia. Rekonstrukcja w postaci cyfrowego modelu 3D obejmuje 3 główne fazy rozwoju bramy na przestrzeni wieków.
Projektowanie elementarne na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej Pierwszoroczni studenci projektowania są zwykle pogubieni, wędrują we mgle, poszukują. Zadaniem prowadzących nie jest narysowanie im mapy ani wskazanie jednoznacznej drogi. Naszym celem jest błądzenie razem z nimi, nawet jeśli mamy swoje utarte szlaki.
Woda jako nowe środowisko życia Projekt ma na celu poszukiwanie nowego modelu zamieszkania w strefie zagrożonej powodziami. Ideą pracy było twórcze rozwinięcie popularnego motywu pływającego domu. Głównymi myślami przewodnimi Motion Onions było zaprojektowanie osiedla odpornego na wahania poziomu wód oraz gwałtowne przepływy sztormowe, które równocześnie nosi cechy struktury zrównoważonej.