Architektura MuratorTechnikaWarsztatMies van der Rohe Award 2013: audytorium w Kartagenie

Mies van der Rohe Award 2013: audytorium w Kartagenie

Audytorium B w Kartagenie projektu pracowni SELGASCANO jest jednym z obiektów, które znalazły się na tzw. krótkiej liście Mies van der Rohe Award 2013 wśród 34 najważniejszych realizacji architektonicznych, ukończonych w Europie w latach 2011-2012

Audytorium w Kartagenie, Hiszpania. Autorzy: selgascano / José Selgas, Lucía Cano, www.selgascano.net. Fot.  ©Iwan Baan, materały prasowe Fundacji Mies van der Rohe
Audytorium w Kartagenie, Hiszpania. Autorzy: selgascano / José Selgas, Lucía Cano, www.selgascano.net. Fot.  ©Iwan Baan, materały prasowe Fundacji Mies van der Rohe

Audytorium „B” Kartagena, Hiszpania
AutorzySELGASCANO / José Selgas, Lucía Cano
Współpraca autorskaHigini Arau, Emilio Gonzalez, Jose Maria Lastra, Jose Romo
Inwestorurząd miasta Kartagena
Powierzchnia terenu25000.0 m²
Powierzchnia użytkowa18500.0 m²
Projekt (data)2002-2004
Data realizacji (koniec)2011
Koszt inwestycji34,5 mln euro

Audytorium w hiszpańskiej Kartagenie usytuowane jest na brzegu morza, w bezpośrednim sąsiedztwie przystani. Budynek wyrasta z pokrytego drewniana nawierzchnią nabrzeża. Układ desek i linie na elewacji podkreślają horyzontalną formę długiego na przeszło 200 metrów budynku. Transparentna elewacja z różnobarwnego tworzywa wprowadza w dzień do wnętrza rozproszone światło, w nocy sprawa, że budynek rozświetlony jest od wewnątrz jak ogromna latarnia. Podobnych środków architekci z pracowni SELGASCANO użyli także projektując centrum młodzieżowe w Mérida.

Dobór kolorów i sprawnie zaprojektowane efekty świetlne tworzą wrażenie przebywania pod powierzchnią wody, szczególnie silne w błękitnej sali – elewacja wydaje się drżeć jak fale, z przeświecającymi z głębi nieokreślonymi kształtami.
Audytorium w Kartagenie stanowi kolejną inwestycję, która ma przyciągnąć turystów do starożytnego miasta. W bezpośrednim sąsiedztwie działa muzeum archeologii podwodnej (projekt: Guillermo Vázquez Consuegra, realizacja 2008), niedaleko mieści się amfiteatr z czasów rzymskiego imperium, odrestaurowany według projektu Rafaela Moneo.


Więcej informacji: www.selgascano.net

Neue Nationalgalerie w Berlinie – drugie życie architektonicznej ikony 22 sierpnia 2021 roku po trwającym pięć lat remoncie została otwarta berlińska Neue Nationalgalerie Miesa van der Rohe. Najważniejszą modernizację od czasów otwarcia gmachu w 1968 roku przeprowadzono według projektu brytyjskiego biura David Chipperfield Architects.
Iwan Baan: mistrz fotografii architektury [GALERIA] Iwan Baan to holenderski fotograf architektury, który rzucił wyzwanie długoletniej tradycji przedstawiania budynków jako wyizolowanych z kontekstu, ukazując również ich otoczenie i użytkowników. Z okazji spotkania z Holendrem, które w ramach konferencji Architektura i Media poprowadzi Ewa P. Porębska, prezentujemy wybór ikonicznych zdjęć autorstwa Iwana Baana publikowanych na łamach naszego miesięcznika.
Architektura i Media – druga ogólnoeuropejska konferencja poświęcona przyszłości mediów architektonicznych Już 11 maja kolejne ogólnoeuropejskie spotkanie poświęcone roli architektury w mediach i przyszłości branżowych magazynów i portali. W ramach konferencji redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska rozmawiać będzie z Iwanem Baanem, jednym z najbardziej znanych i najczęściej publikowanych fotografów architektury na świecie.
EU Mies Award Polska Po raz pierwszy w histori Fundacja Miesa van der Rohe współorganizuje wystawę, która jest poświęcona tylko jednemu krajowi. Na ekspozycji zobaczymy wszystkie polskie realizacje biorące udział w konkursie od 1996 roku.
Willa Wolfa w Gubinie W Niemczech toczy się debata na temat rekonstrukcji pierwszego, nowoczesnego budynku Miesa van der Rohe, jedynej realizacji architekta na terenie obecnej Polski – przytaczamy głosy zwolenników i przeciwników odbudowy obiektu.
Kto się boi kolumn? Wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego Rozstrzygnięto konkurs na projekt tymczasowej rekonstrukcji kolumn, które górowały nad słynnym pawilonem Miesa van der Rohe w Barcelonie w 1929 roku. Pierwszą nagrodę przyznano hiszpańskiemu architektowi, który wyraził jeden z najbardziej palących problemów współczesności, jednocześnie podkreślając tymczasowy charakter instalacji.