Prototypowe ekomeble projektu studentów Rycotewood Furniture Centre
Studenci z wydziału meblarstwa na City Of Oxford College w Wielkiej Brytanii stworzyli meble do przechowywania wyprodukowane w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. Jednym z wyróżnionych jest Marcin Waszak, który zaprojektował charakterystyczne szuflady ścienne.
Stolik kawowy, proj. Farrell Livingstone; fot. Ben Tynegate
Założeniem projektu było zapoznanie studentów Rycotewood Furniture Centre na City Of Oxford College z mało znanym na terenie Europy surowcem – drewnem amerykańskiego dębu czerwonego. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego(AHEC) dostarczyło materiał, a uczelnia wybrała dziesięciu studentów drugiego roku, których poproszono o stworzenie mebli do przechowywania. Zadanie polegało na zastosowaniu kreatywnego podejścia i efektywnego wykorzystania naturalnych cech drewna, a także na odnotowaniu wszystkich użytych podczas pracy materiałów oraz ilości zużytej energii, co pozwoliło na obliczenie wpływu ich produkcji na środowisko. Warsztaty nadzorował Philip Koomen – znany brytyjski projektant i twórca mebli. Otwartość na nowe wyzwania i odwaga w podejmowaniu artystycznego ryzyka zaowocowała niezwykle innowacyjnymi projektami. W tych meblach widać rozważne planowanie i dobre rzemiosło – mówi Koomen.
Współpraca z Rycotewood Furniture Centre to doskonała okazja do tego, aby grupa niezwykle utalentowanych studentów mogła poeksperymentować z tym pięknym i wysoce odnawialnym materiałem, zbyt rzadko wykorzystywanym w projektowaniu mebli. Przy okazji studenci mogli nauczyć się, jak wyliczać wpływ na środowisko tworzonych przez siebie przedmiotów– dodaje David Venables, dyrektor AHEC na Europę. Drewno amerykańskiego dębu czerwonego cechuje się charakterystycznym rysunkiem usłojenia oraz niekoniecznie czerwoną barwą. Drzewo występuje wyłącznie w lasach rosnących naturalnie, głównie na terenie Ameryki Północnej.
Szuflady ścienne, proj. Marcin Waszak. Aby uzyskać powyginane formy poszczególne elementy należało wcześniej namoczyć, a następnie przy użyciu pary powyginać, fot. Ben Tynegate
Biurko „Zgodne z naturą” z wbudowanymi w blat miedzianymi donicami, proj. David Howson. Inspiracją do projektu stała się teoria mówiąca, że rośliny w miejscu pracy pozytywnie wpływają na twórcze myślenie, fot. Ben Tynegate
Biurko „Zgodne z naturą” z wbudowanymi w blat miedzianymi donicami, proj. David Howson. Inspiracją do projektu stała się teoria mówiąca, że rośliny w miejscu pracy pozytywnie wpływają na twórcze myślenie, fot. Ben Tynegate
Szafka na gramofon i alkohole, proj. Daisy Brunsdon. Aby zachować naturalny wygląd drewna zostało ono zabezpieczone emulsją mydlaną, fot. Ben Tynegate
Szafka na gramofon i alkohole, proj. Daisy Brunsdon. Aby zachować naturalny wygląd drewna zostało ono zabezpieczone emulsją mydlaną, fot. Ben Tynegate
Regał na książki, proj. Emily Taylor. Regał ma formę sztalugi, a szafka z zasłonką pełni rolę podstawy, fot. Ben Tynegate
Stolik kawowy, proj. Farrell Livingstone. Charakterystycznym elementem stolika jest szuflada, w której zaprojektowano mini „japoński ogród”, fot. Ben Tynegate
Stolik kawowy, proj. Farrell Livingstone. Charakterystycznym elementem stolika jest szuflada, w której zaprojektowano mini „japoński ogród”, fot. Ben Tynegate
Szafka na buty, proj. Tom Morgan. Charakterystycznym elementem mebla jest obudowa szafki wykonana ze splecionych ze sobą ufarbowanych na różne kolory cienkich, drewnianych listewek, fot. Ben Tynegate
Seria półek inspirowanych sztuką japońską, proj. Michael Buick. Seria została zaprojektowana tak, aby całość była łatwa do składania i transportu, fot. Ben Tynegate
Biurko „Oat and Oak”, proj. Andrew Joye. Konstrukcja mebla wykonana jest z litego dębu, blat z naturalnego korka, fronty - ze słomy owsianej, fot. Ben Tynegate
Biurko „Oat and Oak”, proj. Andrew Joye. Konstrukcja mebla wykonana jest z litego dębu, blat z naturalnego korka, fronty - ze słomy owsianej, fot. Ben Tynegate
Kredens, proj. Darren Scott. Mebel wykonany jest z czerwonego dębu dodatkiem łupka i papieru washi, fot. Ben Tynegate
Szafka na wino, proj. Freddi Jackson. Ponieważ mebel został zaprojektowany specjalnie do 400-letniego domu autor inspirował się pozostałymi elementami umeblowania, fot. Ben Tynegate
Szuflady ścienne, proj. Marcin Waszak. Aby uzyskać powyginane formy poszczególne elementy należało wcześniej namoczyć, a następnie przy użyciu pary powyginać, fot. Ben Tynegate
Szuflady ścienne, proj. Marcin Waszak. Aby uzyskać powyginane formy poszczególne elementy należało wcześniej namoczyć, a następnie przy użyciu pary powyginać, fot. Ben Tynegate
Muzeum Designu w Londynie, Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) oraz zakład produkcji mebli Benchmark rzuciły wyzwanie projektantom stworzenia uniwersalnych mebli, które spełniłyby potrzeby pracy i życia w domu. Wśród dziewięciu twórców zaproszonych do projektu znalazła się Polka Maria Jeglińska.
Publikujemy nagranie webinarium „Zalety wykorzystania drewna w architekturze”. Na przykładzie konkretnych realizacji brytyjski specjalista Neil Summers omawia walory ekologiczne i potencjał budowlany twardego drewna.
to najnowszy projekt Tomka Rygalika, wykonany w całości z czerwonego dębu amerykańskiego, najobficiej występującego gatunku drewna liściastego w USA. Jak podaje Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), które współpracowało z projektantem przy wykonaniu prototypu, ślad węglowy mebla jest dzięki temu niezwykle niski i wynosi mniej więcej tyle, ile przejechanie 100-kilometrowego odcinka samochodem.
O czym marzą dyrektorzy najbardziej prestiżowych instytucji kulturalnych Wielkiej Brytanii? Jakie mają pragnienia? Kilkunastu młodych europejskich projektantów zmierzyło się z pomysłami 10 wpływowych osobistości świata kultury. Efekty ich pracy można oglądać podczas tegorocznego London Design Festival.
Wzorowany na obiektach sieci Maggie’s Centre ośrodek zaoferuje wsparcie osobom dotkniętym chorobą nowotworową. Projekt budynku opracowała włoska architektka Benedetta Tabgliabue z pracowni Miralles Tagliabue.
Jedną z instalacji promujących tegoroczny London Design Festival była 9-metrowa Multiply. Obiekt popularyzować miał jednocześnie modułowe konstrukcje z drewna klejonego warstwowo, które – zdaniem autorów – mogą stać się odpowiedzią na obecny kryzys mieszkaniowy na świecie.