Finał Dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA-SARP 2022 wraz z towarzyszącymi mu warsztatami odbył w Berlinie pod koniec września. Na miejsce warsztatów, prowadzonych przez architekta Matta Cęckiewicza, wybrano poprzemysłową dzielnicę Schöneweide. Zadaniem uczestników było opracowanie strategii rozwoju dla tego obszaru. W swoich propozycjach musieli oni uwzględnić nie tylko potrzeby mieszkańców, ale też rozwiązania proekologiczne. Przygotowano 18 prac. Oceniało je międzynarodowe jury, w którym w tym roku znaleźli się reprezentujący Polskę Daria Kieżun i Hubert Wąsek oraz przedstawiciele BDA Silvia Schellenberg-Thaut, Feyyaz Berber oraz Michael Kühnlein.
Laureaci BDA-SARP 2022
Główną nagrodę BDA-SARP 2022 w wysokości 2500 euro otrzymała Agnieszka Kępa z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej za projekt „Archive of utopia of rationalism in architecture. Adaptation of Stalownik hospital in Mikuszowice Krakowskie” (Archiwum utopii racjonalizmu w architekturze. Adaptacja szpitala Stalownik w Mikuszowicach Krakowskich), wykonany pod kierunkiem dr hab. inż. arch. Marcina Charciarka, prof. PK.Z uzasadnienia jury: Zwycięski kwestionuje monumentalność współczesnych ruin. Po dodaniu pozornie prostych modułów opuszczony szpital zostaje otwarty jako przestrzeń wystawiennicza i uzupełniony budynkiem archiwum. Symbolicznie archiwum wspiera dach szpitala, przy czym niezbędne statycznie filary przebijają się przez stropy oryginalnego budynku i tworzą w ten sposób nowe sytuacje przestrzenne. Postępowanie z istniejącym budynkiem, którego konstrukcja została zachowana, jest jednocześnie delikatne i radykalne. Ambiwalentna, niepewna monumentalność pierwotnego stanu zostaje wzmocniona i urzeczywistniona poprzez adaptację.
Jury Dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA-SARP 2022 przyznało też cztery równorzędne wyróżnienia. Otrzymali je:Pascal Kapitza z TU Braunschweig za pracę „FINISTERRE. A Metamorphosis of the Atlantic Wall and its Bunkers in the Context of Spatiotemporal Investigations”, wykonaną pod kierunkiem prof. Helgi Blocksdorf za poszukiwanie nowych znaczeń języka architektonicznego na pograniczu filozofii i budownictwa oraz próbę zachowania śladów historii i pamięci.
Julia Kemkemer z TU Darmstadt za pracę „Between - Spatial - Use: visions for the (surrounding)countryside coproductive community Weilbach”, wykonaną pod kierunkiem prof. Annette Rudolph-Cleff za ukazanie odpowiedzialności architektury względem społeczeństwa.
Felix Sonnenberg z TU Kaiserslautern za pracę „CULTURE HIGH-RISE a place for culture in the skyline of Frankfurt”, wykonaną pod kierunkiem prof. Dirka Bayera, za stworzenie swego rodzaju wystawy w mieście, publicznej sceny dla widzów.
Lisanne Wingels z RWTH Aachen za pracę „Mö 3 Everything has to go! art | craft | work in the new Klöpperhaus”, wykonaną pod kierunkiem prof. Anne-Julchen Bernhardt, za umiejętną próbę adaptacji starej tkanki do nowych narracji przestrzennych i funkcjonalnych.
Finaliści Dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA-SARP 2022
Tomasz Bekas, praca „Memories of space – spaces of memory. Remembrance place in a former German Nazi concentration and extermination camp Gross-Rosen in Rogoźnica” wykonana pod kierunkiem Michała Ankiersztajna na Wydziale Architektury Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.Felix Dechow, praca „Environment.community center – activation of the existing” wykonana pod kierunkiem prof. Anthusy Löffler na HTWK Leipzig University.Martyna Florek, praca „Urban food hub metamorphosis of postindustrial area” wykonana pod kierunkiem Tomasza Głowackiego na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej.Florian Lenard Hoffmann, praca „House for Dance and Choreography. Above the Rieckhallen of Berlin” wykonana pod kierunkiem prof. Heike Hanady na TU Dortmund University.Piotr Jan Ginda, praca „Sacred architecture in the age of profane. Project of Dominican monastery in Gdańsk” wykonana pod kierunkiem Anny Wagner i Grzegorza Stiasnego na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.Pascal Kapitza, praca „FINISTERRE. A Metamorphosis of the Atlantic Wall and its Bunkers in the Context of Spatiotemporal Investigations” wykonana pod kierunkiem prof. Helgi Blocksdorf na TU Braunschweig University.Arnika Jans, praca „Between the Warta river and the Old Town. The quarter of buildings in Miedzychód” wykonana pod kierunkiem Piotra Zierke na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej.Julia Kemkemer, praca „Between – Spatial – Use: visions for the (surrounding)countryside coproductive community Weilbach” wykonana pod kierunkiem prof. Annette Rudolph-Cleff na Technical University of Darmstadt.Agnieszka Kępa, praca „Archive of utopia of rationalism in architecture. Adaptation of Stalownik hospital in Mikuszowice Krakowskie” wykonana pod kierunkiem prof. Marcina Charciarkana Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.Karolina Kotyrba, praca „Caspar-David-Friedrich Museum Greifswald. Architecture and Romanticism” wykonana pod kierunkiem prof. Pera Pedersena na Brandenburg University of Technology Cottbus.Paulina Pernak (Pawlikowska), praca „Modernist architecture as an environment for modernisation activities. Revalorisation of brine baths in Ciechocinek” wykonana pod kierunkiem prof. Jana Słyka na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Diyar Ünlücay i Luis Wagenführer, praca „KARLSRUHE – (A)CENTRIC CITY. THE INTRODUCTION OF THE URBAN CORRIDOR” wykonana pod kierunkiem profesorów Trübyego i Bauma na University of Stuttgart.Nadia Sajjad, praca „Residential architecture for climate change adaptation. Multi-family house in Warsaw” wykonana pod kierunkiem Piotra Trębacza i Macieja Miłobędzkiego na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Felix Sonnenberg, praca „CULTURE HIGH-RISE a place for culture in the skyline of frankfurt” wykonana pod kierunkiem prof. Dirka Bayera na TU Kaiserslautern University.Mateusz Śnieżek, praca „Wir – water and regeneration. Technological use of water as an element shaping the new dimension of space in spa architecture” wykonana pod kierunkiem Jana Kubeca na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach.Lisanne Wingels, praca „Mö 3 Everything has to go! art | craft | work in the new Klöpperhaus” wykonana pod kierunkiem prof. Anne-Julchen Bernhardt na RWTH Aachen University (of Applied Science)Piotr Szenkowski, praca „Pogoda – House of miscellaneous crafts of the XXI century. Concept of residendial and services building in Bytom” wykonana pod kierunkiem Damiana Radwańskiego na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach.Hajo Seevers, praca „(Kar)Stadthaus Vision for a sustainable conversion of the Karstadt am Gewandhaus” wykonana pod kierunkiem prof. Dana Schürcha na TU Braunschweig University.
Historia nagrody BDA-SARP
Doroczna Polsko-Niemiecka Nagroda Integracyjna BDA-SARP kontynuuje tradycje konkursu o Nagrodę Waltera Henna na najlepszą pracę dyplomową w dziedzinie architektury przemysłowej, w którym brali udział młodzi architekci z Polski i Niemiec. Obecnie oceniany jest dyplom, którego przedmiotem jest środowisko aktywności społecznej człowieka w przyszłości, a główne założenie konkursu to promocja współpracy i integracji środowiskowej młodych projektantów z obu krajów.Finał nagrody BDA – SARP odbywa się każdego roku w maju lub czerwcu, naprzemienne w Polsce i w Niemczech. W trakcie czterodniowego spotkania finaliści uczestniczą w warsztatach architektonicznych oraz prezentują prace dyplomowe przed polsko-niemieckim jury. Zdobywca bądź zdobywczyni Grand Prix otrzymuje stypendium naukowo-badawcze bądź możliwość odbycia praktyki projektowej w wybranym kraju.