Terminal Kultury Gocław w Warszawie, widziany z lotu ptaka, prezentuje nowoczesną architekturę z zielonym dachem i przeszklonymi oranżeriami. W tle osiedle mieszkalne. Projekt autorstwa Biura 87a architekci zasługuje na uwagę, o czym przeczytasz na Architektura Murator Plus.

i

Autor: Biuro 87a architekci Terminal Kultury Gocław w Warszawie, widziany z lotu ptaka, prezentuje nowoczesną architekturę z zielonym dachem i przeszklonymi oranżeriami. W tle osiedle mieszkalne. Projekt autorstwa Biura 87a architekci zasługuje na uwagę, o czym przeczytasz na Architektura Murator Plus.

Życie w Architekturze 2025. Terminal Kultury Gocław. Biuro 87a architekci

2025-07-16 16:02

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie Terminalu Kultury Gocław, autorstwa Biura 87a architekci (architekci Małgorzata Adamowicz-Nowacka, Marek Nowacki). Projekt zrealizowany został w Warszawie, w województwie mazowieckim.

Życie w Architekturze 2025. Terminal Kultury Gocław. Założenia Autorskie

Główne wejście do obiektu odnajdziemy, zaglądając pod podcień. Wchodzimy bezpośrednio do przestronnego holu, mieszczącego niewielką portiernię, szatnię oraz strefę wystawową. Na tle neutralnych odcieni szarej betonowej posadzki przemysłowej, białych ścian i sufitu wyróżniają się fragmenty pomalowane entuzjastycznie żółtym kolorem. Reprezentacyjny charakter tej przestrzeni podkreśla ją liczne przeszklenia. Z holu można wyjść na kameralne zielone patio. Wielofunkcyjną salę z widownią dla 400 osób wykonano w standardzie pozwalającym na profesjonalną realizację spektakli teatralnych, koncertów oraz innych widowisk i to w wielu różnych wariantach aranżacji. Stąd opcja demontażu sceny oraz likwidacji części lub całości widowni, na którą składają się pojedyncze siedziska oraz trybuna teleskopowa. Z obu dłuższych boków sali przewidziano mobilne ściany działowe umożliwiające połączenie z przylegającymi sala mi kawiarni oraz zajęciowo-wykładowej.

Za sceną architekci zaprojektowali – nietypowo – przeszklenia, które dają sposobność „odwrócenia” sceny i wykorzystania terenu zewnętrznego jako widowni. Pierwsze piętro zajmuje niemal w całości biblioteka pub liczna. Poprzez przynależny jej ogród zimowy wyjść można na obszerny taras z rozległymi wyspami niskiej zieleni. W drugim ze szklanych domków powstanie ogród społeczny. Zewnętrzne stalowe schody łączą zielony taras z patiem na poziomie parteru. Drugie piętro jest przeznaczone na sale klubu kultury. Przewidziano pracownie, modelarnię, sale ruchowe, pokoje do nauki gry na instrumentach. Wydzielonym pomieszczeniom towarzyszy rozległy hol, obszerna sala klubowa oraz nieformalna salka kawiarnia na z widokiem na panoramę Gocławia. Szkoda, że budżet inwestycji nie pozwolił na zastosowanie grzejników innych niż płytowe, których pospolity wygląd nie licuje z charakterem bardziej reprezentacyjnych pomieszczeń. Niższa część budynku pomieści niewielkie zaplecze administracyjne oraz Europejskie Centrum Uniwersytetów.

Życie w Architekturze 2025. Terminal Kultury Gocław. Autorzy

Autor projektu: 

Biuro 87a architekci

Zespół autorski:

architekci Małgorzata Adamowicz-Nowacka, Marek Nowacki, Opole Współpraca autorska: architekt Sabina Curzytek-Rabenda, Architektura wnętrz: Biuro 87a architekci, Architektura krajobrazu: Biuro 87a architekci

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Zgodnie z przeświadczeniem, że żyjemy w epoce zmian, końca tradycyjnie pojmowanej architektury, zaproponowaliśmy budynek przejściowy jako próbę odpowiedzi na pytania jeszcze niezadane i realizacji nieuświadomionych jeszcze potrzeb. Nowym odbiorcom kultury nie jest dzisiaj potrzebna funkcja, ale przestrzeń do aktywności. Nie chcą oni budynku, tylko miejsca, gdzie będą mogli spędzić czas. Jak będą chcieli ten czas zagospodarować, na razie nie wiemy. W projekcie każda tradycyjna funkcja jest połączona z następną i nieokreśloną przestrzenią. Lokalizacja Centrum Kultury to dość nieciekawe miejsce, przy galerii handlowej, wśród blokowisk. Ideą było zaprojektowanie budynku otwartego do wnętrza, stanowiącego rodzaj enklawy w chaotycznej zabudowie. Stąd patio, zielony dach (ogród ze szklarniami), możliwość otwarcia sali widowiskowej na scenę letnią od strony ronda. Mobilność ścian między salą wielofunkcyjną a bocznymi przestrzenia mi sali konferencyjnej, kawiarni i holu pozwala na różnorodne kształtowanie tej przestrzeni.

Terminal Kultury Gocław. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Terminal Kultury Gocław, budynek użyteczności publicznej 

Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa, Urząd Dzielnicy Praga Południe, ul. Grochowska 274, Warszawa

Generalny wykonawca: MTM Budownictwo, PBO Śląsk

Powierzchnia zabudowy: 2878,28 m2

Powierzchnia całkowita: 7417 m2

Powierzchnia terenu/kubatura: 34 663 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2019/2021

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca PublicznościLaureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektkiLaureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.