Architektura MuratorRealizacjeBez nawiązań do otoczenia – o koncepcji ratusza w Konstancinie Wojciech Kotecki

Bez nawiązań do otoczenia – o koncepcji ratusza w Konstancinie Wojciech Kotecki

Zlokalizowanie obiektu o takiej randze w miejscu dotąd nieco zapomnianym ma szansę zmienić relacje przestrzenne Konstancina, który dzisiaj rozwija się głównie w swojej południowej, zalesionej części. Z uwagi na olbrzymie rezerwy terenowe i dobre położenie komunikacyjne decyzja ta może przyczynić się do powstania zupełnie nowej dzielnicy, o spójnym i harmonijnym układzie urbanistycznym – pisze Wojciech Kotecki.

Ratusz w Konstancinie
Oficjalna fasada budynku od strony szosy. W narożu reprezentacyjna „wieża” z portykiem głównego, wejścia. Uzupełnieniem reprezentacyjnej architektury ratusza są trzy ustawione przed nim maszty flagowe; Fot. Juliusz Sokołowski
Urząd Miasta i Gminy Konstancin- JeziornaKonstancin-Jeziorna, ul. Piaseczyńska 77
AutorzyBBGK Architekci, architekci Jan Belina- Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki
Współpraca autorskaarchitekci Joanna Orłowska, Maciej Rąbek, Tomasz Pluciński, Emilia Sobańska, Aleksandra Sybilska, Agata Fisiak, Jacek Wochowski
Architektura wnętrzBBGK Architekci
Architektura krajobrazuPasa Design
KonstrukcjaDMK Projekt, Stanisław Dałek, Maciej Kowalczyk
Generalny wykonawcaErekta Budownictwo
InwestorGmina Konstancin- -Jeziorna
Powierzchnia terenu14366.0 m²
Powierzchnia zabudowy3544.0 m²
Powierzchnia użytkowa3278.0 m²
Powierzchnia całkowita5976.0 m²
Kubatura27218.0 m³
Projekt2014-2015
Projekt konkursowy:2013
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycji26 000 000 PLN

Ratusz jest obiektem szczególnym w pejzażu polskich miast. To obiekt wyrażający stan kondycji lokalnej społeczności i wybranej przez nią władzy, ale również ich aspiracji. Współczesna architektura samorządu winna łączyć reprezentacyjny charakter z umiarem w rozporządzaniu środkami publicznymi. Pomysł na zbudowanie nowego ratusza Konstancina- Jeziorny z dala od najbardziej atrakcyjnej części miasta, trochę na uboczu, przy szosie prowadzącej do Piaseczna, może w pierwszej chwili dziwić, ale jest decyzją trafną. Zlokalizowanie obiektu o takiej randze w miejscu dotąd nieco zapomnianym ma szansę zmienić relacje przestrzenne Konstancina, który dzisiaj rozwija się głównie w swojej południowej, zalesionej części. Z uwagi na olbrzymie rezerwy terenowe i dobre położenie komunikacyjne decyzja ta może przyczynić się do powstania zupełnie nowej dzielnicy, o spójnym i harmonijnym układzie urbanistycznym.

Ratusz w Konstancinie
Sala posiedzeń Rady Miasta o indywidualnie zaprojektowanych żyrandolach; Fot. Juliusz Sokołowski

Zaprojektowany przez nas budynek świadomie nie nawiązuje więc do otoczenia. Ma stanowić początek porządku przestrzennego, ale i być odbiciem uporządkowanego urzędu mieszczącego się w środku. Obiekt pokryto „skórą” z cegły ceramicznej. Wewnętrzna struktura zorganizowana jest wokoło dwóch dziedzińców: wejściowego i centralnego, na który otwierają się pokoje do pracy. Ratusz w pewnym sensie ma dwa oblicza: zewnętrze, reprezentacyjne i oficjalne, oraz wewnętrzne, przyjazne dla użytkowników, otwarte i przejrzyste. Dwukondygnacyjne skrzydło południowe zwieńczono dominantą w formie wieży, która mieści salę rady miasta i biura burmistrza. Pozostała cześć budynku jest parterowa, przekryta dachami pulpitowymi skierowanymi do wnętrza dziedzińców. W obiektach użyteczności publicznej, a szczególnie w budynkach reprezentujących władzę, szczególną rolę odgrywają symbole. To one pozwalają na zachowanie relacji między przeszłością i przyszłością. W konstancińskim ratuszu, poza rozwiązaniami przestrzennymi, mającymi olbrzymi wpływ na odbiór i postrzeganie lokalnej administracji, szalenie ważną rolę pełnią atrybuty, takie jak herb miasta, odwołujący się do znaku rodowego rodziny Dąmbskich, pierwszych posesjonatów Konstancina. Symbol ten występuje w wielu eksponowanych miejscach budynku, w tym na dziedzińcu wejściowym w postaci dębu szypułkowego, który, posadzony w momencie rozpoczęcia budowy ratusza, wzrastać będzie wraz z rozwojem miasta i w symboliczny sposób uwieczni w pamięci przyszłych pokoleń moment utworzenia nowej siedziby władz miejskich.

Tagi:
Warszawski Szpital dla Dzieci Od dzisiaj mijam Pałac Staszica, nie patrzę na Kopernika, kłaniam się za to przed autorami szpitala dziecięcego – tymi sprzed lat i tymi, którzy przenieśli ich dzieło w XXI wiek. O wieloaspektowej realizacji biura Chmielewski Skała Architekci pisze Marlena Happach.
Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy 2021 – zgłoś realizację lub wydarzenie! Od 22 lutego do 8 marca można przesyłać zgłoszenia do 7. edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy. Podpowiadamy, jakie realizacje ukończono i jakie wydarzenie architektoniczne miały miejsce w stolicy w 2020 roku.
Fabryki Pragi. Przewodnik dobrych praktyk Warszawska Praga od zawsze słynęła z wysokiej przestępczości, ale teraz również - jako dawna dzielnica rzemiosła i przemysłu - słynie ze swoich zabytkowych fabryk. Które z nich nadal działają, które dostały drugą szansę od losu, a których już nie ma lub wkrótce znikną? W jaki sposób odnawiać obiekty pofabryczne, co ratować, a co zastępować nowymi rozwiązaniami? Na te i wiele innych pytań odpowiadają autorzy Poradnika dobrych praktyk architektonicznych. Fabryki prawego brzegu.
Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy 2020 – wyniki konkursu Po wielu spotkaniach i wizytach studyjnych w terenie jury VI edycji konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy wyłoniło laureatów. Grand Prix przypadło niewielkiemu żłobkowi w Wesołej autorstwa xystudio. To realizacja wyznaczająca nowe standardy w projektowaniu placówek dla dzieci – mówi architekt miasta Marlena Happach.
Bliżej Wisły: Krzysztof Mycielski o Elektrowni Powiśle Projektanci zadbali, aby czytelna była tu każda epoka minionego stulecia, która odcisnęła piętno na architekturze zabytku oraz by nowe budynki stylistycznie tkwiły we współczesności. O nowej realizacji biura APA Wojciechowski pisze Krzysztof Mycielski.
Allegro największym najemcą Fabryki Norblina Firma Allegro wynajęła prawie 16 200 m kw. w Fabryce Norblina w Warszawie.  Projektem wnętrz nowego biura zajęła się warszawska pracownia architektoniczna The Design Group.