Architektura MuratorRealizacjePrzeszłość zamknięta w podziemiu – o projekcie Muzeum II Wojny Światowej Bazyli Domsta

Przeszłość zamknięta w podziemiu – o projekcie Muzeum II Wojny Światowej Bazyli Domsta

Przeszłość zamknięta jest w podziemiu. Tam toczy się opowieść o traumie wojny, o ludzkim okrucieństwie, zdradzie i nienawiści, ale również opowieść o bohaterstwie, poświęceniu, odwadze i miłości. To narracja o tej części naszej natury będzie prowadziła zwiedzających na wyższe kondygnacje, do światła, ku teraźniejszości. Jej symbolicznym wyrazem jest plac przed budynkiem. Miejsce, w którym mieszkańcy mogą się spotykać, umawiać i odpoczywać. Przyszłość i nadzieję obrazuje z kolei ekspresyjna bryła z punktem widokowym, z którego po trudach zwiedzania będzie można podziwiać panoramę tętniącego życiem, odbudowanego Gdańska – pisze współautor obiektu Bazyli Domsta.

Muzeum II Wojny Światowej
Widok od ulicy Wałowej; w parterowym budynku znajduje się część administracyjna muzeum oraz pokoje hotelowe; autorem logo muzeum jest Andrzej Pągowski. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum II Wojny ŚwiatowejGdańsk, ulice Wałowa, Stara Stocznia i Na Dylach
AutorzyStudio Architektoniczne Kwadrat Jacek Droszcz, architekci Jacek Droszcz, Bazyli Domsta, Andrzej Kwieciński, Zbigniew Kowalewski
Współpraca autorskaarchitekci Maciej Busch, Kamil Domachowski, Katarzyna Langer, Izabela Gierada-Lipka, Agnieszka Żydecka-Bąk, Joanna Liszka, Piotr Dowgiałło, Justyna Kanka, Daria Przewłócka, Tomasz Rochna, Michał Gierszanow, Krzysztof Droszcz, Małgorzata Ryterska, Jolanta Lelątko, Anna Włodarczyk, Krzysztof Kulawczuk, Violetta Droszcz
Projekt ekspozycji:Tempora SA
Architektura wnętrzLOFT Magdalena Adamus
Architektura krajobrazuStudio Architektoniczne Kwadrat Jacek Droszcz
KonstrukcjaPG PROJEKT Biuro Projektów Paweł Gębka
Generalny wykonawcakonsorcjum firm WARBUD S.A. i Hochtief, Soletanche Polska (stan „0”)
InwestorMuzeum II Wojny Światowej
Powierzchnia terenu17095.0 m²
Powierzchnia zabudowy4465.0 m²
Powierzchnia użytkowa:36 058 m² (w tym powierzchnia wystawy: ok. 5000m²)
Powierzchnia całkowita57386.0 m²
Kubatura259035.0 m³
Projekt konkursowy:2010
Projekt (data)2011-2012
Data realizacji (początek)2012
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji450 000 000 PLN

Koncepcja Muzeum II Wojny Światowej wyłoniona została w międzynarodowym konkursie architektonicznym z 2010 roku. Przygotowując projekt, mieliśmy wiele pomysłów. Ostatecznie wybraliśmy ten, który wydał nam się najbardziej śmiały, odważny i trochę ryzykowny. Ale zapowiadający, że może powstać coś niezwykłego, bardzo charakterystycznego i zapamiętywalnego. Jego idea polega na dość prostym zamyśle – umieszczeniu głównej części muzeum pod ziemią, tak aby niezabudowywać całkowicie niedużej działki przeznaczonej pod inwestycję. Pozostałe funkcje ukryliśmy w rzeźbiarskiej formie. W ten sposób udało się wygospodarować przestrzeń na rozległy plac, a całe założenie zyskało wymiar symboliczny.

Przeszłość zamknięta jest w podziemiu. Tam toczy się opowieść o traumie wojny, o ludzkim okrucieństwie, zdradzie i nienawiści, ale również opowieść o bohaterstwie, poświęceniu, odwadze i miłości. To narracja o tej części naszej natury będzie prowadziła zwiedzających na wyższe kondygnacje, do światła, ku teraźniejszości. Jej symbolicznym wyrazem jest wspomniany plac. Miejsce, w którym mieszkańcy mogą się spotykać, umawiać i odpoczywać. Przyszłość i nadzieję obrazuje z kolei ekspresjna bryła. Skierowana w kierunku miasta, zawiera bibliotekę, sale wykładowe i restaurację z punktem widokowym, z którego po trudach zwiedzania będzie można podziwiać panoramę tętniącego życiem, odbudowanego Gdańska. Samo wchodzenie do muzeum ma współtworzyć określony nastrój: od początkowej beztroski poprzez niepewność, zadumę, aż do całkowitego wyciszenia. Przygotowany w ten sposób gość może rozpocząć podróż przez kolejne sale opowiadające o piekle wojny i zakończyć ją na tarasie widokowym na najwyższej kondygnacji dominanty. Ta prosta, pozbawiona dosłowności, rzeźbiarska forma budzi różne skojarzenia. Jest już utożsamiana z bastionem, zaporą, walącą się kamienicą czy bunkrem, a podświetlona w nocy – przypomina płonący znicz. Wpisuje się przy tym w fizjonomię miasta i geometrię stoczniowych żurawi – symbolu portowego Gdańska. Tworzy nową tożsamość peryferyjnego miejsca i odnosi do licznych znaków akcentujących gdańską przestrzeń: wież kościołów i ratusza, w tym Bazyliki Mariackiej, która na stałe ustaliła lokalny koloryt i fakturę. Myślę, że z łatwością się w nie wpiszemy, przy okazji rehabilitując piękny, czerwony kolor, który wielu kojarzy się przede wszystkim z minionym totalitaryzmem.

Autor: Bazyli Domsta
Osiedle Riverview w Gdańsku Osiedle Riverview w Gdańsku to kolejna inwestycja zrealizowana nad Motławą. Apartamentowce z widokiem na rzekę i Stare Miasto zaprojektowała warszawska pracownia APA Wojciechowski.
Izba Lekarska w Gdańsku według Toprojekt: wyniki konkursu W zamkniętym konkursie na projekt ośrodka szkoleniowego Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku jednogłośnie wygrała pracownia Toprojekt z Rybnika.
Architektura i budownictwo proekologiczne: rusza nabór na studia podyplomowe Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej ogłasza nabór na drugą edycję studiów podyplomowych „Architektura i budownictwo proekologiczne”.
Z wizją w przyszłość: Garnizon w Gdańsku [FILM] Na terenach dawnego garnizonu we Wrzeszczu od 2007 roku powstaje nowy zespół biurowo-mieszkalny z funkcjami usługowymi i kulturalnymi. W jubileuszowym cyklu z Wizją w przyszłość prezentujemy znaczące inwestycje, które na przestrzeni ostatnich 25 lat zmieniały przestrzeń polskich miast.
Heweliusza 18 – JEMS Architekci zaprojektowali nowy biurowiec w centrum Gdańska We wrześniu oddano do użytku budynek Heweliusza 18, który jest częścią nowego kompleksu biurowo-mieszkalnego projektu studia JEMS Architekci. Jednym z pierwszych najemców obiektu jest redakcja portalu Trojmiasto.pl.
Wyspa Spichrzów według projektu biura Mąka Sojka Architekci [nowe wizualizacje] Rozpoczyna się ostatni etap zagospodarowania północnego cypla gdańskiej Wyspy Spichrzów. Projekt nowych kwartałów opracowało biuro Mąka Sojka Architekci.