Nazwa obiektu | Siedziba Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego |
Adres obiektu | Katowice, ulica Świętego Pawła 3 |
Współpraca autorska | BAAS: architekci Mireia Monràs, Daniel Guerra, Raül Avilla, Joan Ramon Pastor, Cristina Luis, Mariona Guàrdia, Rafael Berengena, Xavier Gracia, Enric Navarro, Gonzalo Heredia, Carla Llaudó, Eva Olavarria; Grupa 5 Architekci: architekt Kacper Gronkiewicz; MAŁECCY biuro projektowe: architekci Adam Skrzypczyk, Mariusz Okrajek, Tomasz Bąbski, Adrianna Frelich-Mszyca, Adam Malczyk, Anna Muras |
Architektura wnętrz | BAAS, Grupa 5 Architekci, MAŁECCY biuro projektowe |
Konstrukcja | budynku: Pracownia Inżynierska Czesław Hodurek, Czesław Hodurek, Kamil Jędrzejek, Andrzej Soboń, Janusz Kaletka; elewacji: Nova, Paweł Theiss |
Generalny wykonawca | MOSTOSTAL Zabrze, Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego |
Inwestor | Uniwersytet Śląski |
Powierzchnia terenu | 2258.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 1924.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 4806.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 7035.0 m² |
Kubatura | 26668.0 m³ |
Projekt | 2011-2014 |
Data realizacji (początek) | 2014 |
Data realizacji (koniec) | 2017 |
Koszt inwestycji | ok. 38 500 000 PLN |
Strategia projektowa nie polega na tym, by zbudować ikonę, ale by zbudować i uzupełnić fragment miasta. Trzeba przyjrzeć się temu, co istnieje, odkryć, dlaczego jest wyjątkowe, a potem nadać szczególną atmosferę i osobowość. Jak zauważył w jednym z artykułów brytyjski architekt Jonathan Sergison, w kulturze, która jest „obca”, możliwa jest głębsza ocena krytyczna.
Osoba z zewnątrz może z większą ostrością dostrzec coś, co jest „inne”. Zobaczyć jakieś miejsce oczyma obcego pomaga na przykład lepiej docenić piękno budynków, proporcje między bryłą a pustką, patynę pociemniałej przez lata cegły, charakterystyczne mansardy czy fakturę zniszczonych murów. A dzięki temu, znaleźć brakujący element, który z charakteru danej przestrzeni wydobędzie maksimum, bez ambicji zmieniania jej; przy zachowaniu szacunku dla istniejącego. Architektura staje się w tym przypadku drugorzędna, postanawia wypełnić przestrzeń w sposób naturalny. W tym procesie nie potrzeba innych intencji. Budynek uzupełnia kwartał i pierzeję, dostosowując się do istniejącego wcześniej kształtu i wysokości. Jego wykończenie i kolor zaczerpnięto z niepozornego obiektu, który w warunkach konkursu proponowano wyburzyć. Ta ceramiczna faktura wchodzi w przestrzeń wewnętrzną, tworząc tam wyjątkowy nastrój i światło. Ścieżka prowadząca przez patio prowadzi do miejsc zamieszkałych, pozwala nadać tym przestrzeniom charakter publiczny i dostępny. Linearny ciąg schodów przebiega z kolei przez całą wysokość budynku, kreując miejsca, gdzie studenci mogą się spotykać po zajęciach; dzięki jego przejrzystości z patio można obserwować ruch, jak w filmowych scenach z udziałem statystów.