Architektura MuratorTechnikaWarsztatStacja Warszawa Zachodnia

Stacja Warszawa Zachodnia

Najbardziej charakterystycznym elementem przebudowy stacji Warszawa Zachodnia jest nowe zadaszenie, którego geometrię kształtuje konstrukcja nośna, słupy w formie liter X i Y oraz świetliki zlokalizowane nad międzytorzem. O wyzwaniach związanych z budową nowej stacji Warszawa Zachodnia piszą Oliwia Dec-Wolszczak i Marcin Wolszczak.

Stacja Warszawa Zachodnia
Stacja Warszawa Zachodnia, proj. DWAA Architekci; fot. dzięki uprzejmości pracowni

Stacja Warszawa Zachodnia jest jedną z największych stacji w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, a także towarowych. Stacja obsługuje również pociągi WKD i KM. Obecnie znajduje się na niej 8 peronów, w tym 7 w centralnej części oraz jeden, oddalony o kilkaset metrów, który wchodzi w zakres linii obwodowej Warszawy. Stacja obsługuje dziennie 50 tys. pasażerów, a prognozy na 2050 rok mówią, że w godzinach szczytu korzystać z niej będzie nawet 19 tys. pasażerów w ciągu godziny.

W 2016 roku od strony Alei Jerozolimskich powstało nowe wejście na stację kolejową przekryte szklaną wiatą formą nawiązującą do przystanków linii średnicowej, z usługami dworcowymi na poziomie -1 (kasy, toalety, punkty usługowe) oraz wyremontowano część przyległego przejścia podziemnego. Za projekt odpowiadała pracownia FS&P Arcus („A-m” 04/16). Realizacja była jednym z etapów budowy biurowców przy stacji. Niestety wąskie przejście podziemne pod peronami pozostało, a brak usług, niedostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, niezgodne z obowiązującymi przepisami i normami obiekty sprawiały, że stacja pilnie wymagała kompleksowej przebudowy. Chaotyczna przestrzeń powodowała problemy z interpretacją sposobu poruszania się i zaburzaniem przepustowości ruchu pasażerów, a przestarzałe systemy kolejowe zwiększały koszty utrzymania i zmniejszały efektywność zarządzania.

Idea przebudowy stacji Warszawa Zachodnia

Główną ideą przebudowy stacji Warszawa Zachodnia jest zintegrowanie wielu środków transportu oraz udostępnienie ich użytkownikom w formie kompleksowego założenia wraz z funkcjami dworcowymi, biurowymi i komercyjnymi. Całość ma stać się węzłem przesiadkowym o znaczeniu międzynarodowym, który będzie wizytówką miasta i zachodnią bramą Warszawy. Układ funkcjonalno-przestrzenny będzie przejrzysty, wygodny, bezpieczny, dostępny oraz dostosowany do potrzeb każdego użytkownika, zgodny z polityką projektowania uniwersalnego.

Projekt ma na celu przekształcenie obiektu zarówno w zakresie funkcjonalno-przestrzennym, jak i jego dotychczasowej formy. Aby zwiększyć jego atrakcyjność, komfort i bezpieczeństwo, w projekcie wykorzystano współczesne i nowoczesne rozwiązania architektoniczne. Równie ważnym założeniem jest zastosowanie elementów infrastruktury stacji o wysokiej niezawodności i trwałości, co ma zwiększyć efektywność zarządzania i zmniejszyć koszty utrzymania.

Rusza budowa nowego dworca w Koszalinie według projektu pracowni TBi Architekci Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą na realizację nowego dworca w Koszalinie według projektu pracowni TBi Architekci. Budynek o przeszklonych elewacjach i charakterystycznym zadaszeniu wspartym na cienkich słupach zastąpi dotychczasowy obiekt z lat 60. XX wieku.
Przebudowa dworca Łódź Kaliska według An Archi Group Jeszcze w tym roku rozpocznie się gruntowna przebudowa dworca Łódź Kaliska według projektu biura An Archi Group. Obiekt zyska zupełnie nową formę i elewacje z oksydowanej miedzi.
Dworzec Tygrysów: Aleksander Franta o nieistniejącym już dworcu kolejowym w Katowicach W latach 1997-2003 na łamach „Architektury-murator” publikowaliśmy cykl Mój ulubiony budynek. Zapraszani przez redakcję architekci opisywali realizacje, które nieustannie ich inspirują, budzą szacunek i fascynację. Przypominamy tekst z nr. 7/1999, w którym Aleksander Franta przywołuje budynek dworca kolejowego w Katowicach. Brutalistyczny gmach według projektu Tygrysów, czyli Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego, został rozebrany w 2011 roku.
Dworzec w Cieszynie z tytułem Dworca Roku 2022! Jak udało się uratować stację i stworzyć nowoczesny węzeł przesiadkowy Tytuł „Dworca Roku 2022” przyznany centrum przesiadkowemu w Cieszynie to ukoronowanie wielu starań i wysiłków mających na celu poprawę dostępności transportu zbiorowego w tym mieście. To również wyróżnienie dla wielkiej, zbiorowej pracy, która pozwoliła po wieloletniej zapaści stworzyć nad Olzą nowoczesne miejsce obsługi podróżnych.
Rozpoczęło się głosowanie na Dworzec Roku 2022 Trwa najbardziej emocjonujący etap konkursu „Dworzec Roku 2022”. Do końca października można oddawać głosy na swoje ulubione dworce.
Dworzec Roku 2022: nowa odsłona konkursu na najlepsze dworce kolejowe w Polsce! Trwa piąta edycja konkursu Dworzec Roku, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Użytkownicy dworców mogą zgłaszać swoje propozycje do 20 lipca.