Lotnisko w Baranowie

Centralny Port Komunikacyjny według Foster + Partners. Wiemy, jak będzie wyglądał terminal lotniska w Baranowie

Pracownia Foster + Partners zaprezentowała ostateczną koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wizualizacje terminalu pasażerskiego, głównej stacji kolejowej i węzła przesiadkowego znacznie różnią się od renderów przygotowanych wcześniej w ramach postępowania przetargowego.

Spis treści

  1. CPK bramą do Europy
  2. Jak przebiegał wybór generalnego projektanta CPK
  3. Jaki obszar pod CPK
  4. Pierwotna wersja CPK z etapu postępowania przetargowego

CPK bramą do Europy

Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold zaprezentowało ostateczną koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Publikowane wcześniej wizualizacje przygotowane były w ramach postępowania przetargowego i ukazywały jedynie wstępną wizję lotniska w Baranowie. Zgodnie z nowym opracowaniem, sercem obiektu będzie rozległe atrium, łączące pod jednym dachem przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – opowiada Grant Brooker z pracowni Foster + Partners. W pierwotnej wersji architekci zaproponowali lekką drewnopodobną plecionkę przekrycia, teraz zastąpiła ją stalowa kratownica. 

Jednym z głównych założeń projektu Foster + Partners i Buro Happold, który nie uległ zmianie jest modułowość i przemyślana konstrukcja zapewniająca w przyszłości efektywną rozbudowę portu lotniczego. Terminal pasażerski lotniska będzie miał dwa poziomy i zajmie powierzchnię ok. 400 tys. m². Zostanie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami (w przyszłości, kiedy pojawi się taka potrzeba, będzie można dodać kolejne). Z kolei dworzec kolejowy, zaprojektowany po północnej stronie terminalu, dysponować będzie sześcioma podziemnymi peronami obsługującymi pociągi regionalne i dalekobieżne. Stąd pasażerowie dostaną się też do dworca autobusowego. Jak zapowiada CPK, teraz przyszedł czas na opracowanie projektu budowlanego. Ma być gotowy na początku 2025 roku.

Jak przebiegał wybór generalnego projektanta CPK

Przetarg na na wybór generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego rozstrzygnięto jesienią 2022 roku. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Z pracownią Normana Fostera konkurowały cztery biura: Zaha Hadid Architects, Kohn Pedersen Fox ze Stanów Zjednoczonych, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz konsorcjum amerykańsko-libańskie: Dar Al-Handasah i Perkins and Will. Postępowanie przeprowadzono w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego. Zamawiający, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, zorganizowała cztery tury warsztatów i spotkanie podsumowujące. Komisja oceniająca brała pod uwagę przede wszystkim kryteria jakościowe (65%), reszta to koszt przygotowania dokumentacji (35%). Studio Foster + Partners zadeklarowało, że opracuje ją za 856 mln zł. Polskim partnerem brytyjskiego biura jest warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates.

Zadaniem tzw. master architekta będzie m.in. zaprojektowanie budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, dworca kolejowego i zagospodarowania całego obszaru, a także pełnienie nadzoru nad projektem, włącznie z nadzorem autorskim oraz świadczenie usług doradztwa i wsparcia, obejmujących m.in. udział w konsultacjach zamawiającego z kluczowymi interesariuszami, czyli przyszłymi użytkownikami, służbami państwowymi i samorządowymi.

Jaki obszar pod CPK

Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w oddalonym 40 kilometrów od Warszawy Stanisławowie w gminie Baranów rząd PiS ogłosił jeszcze w 2017 roku. Według ostatnich deklaracji pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku. Plan generalny zakłada, że następnie CPK będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Port Solidarności, jak oficjalnie nazwano planowany hub, zająć ma obszar o powierzchni ok. 3000 hektarów.

Pierwotna wersja CPK z etapu postępowania przetargowego

Sonda
Czy kolejne rządy powinny realizować projekt CPK?