Spis treści
- Idea konkursu make me!
- Pierwsza nagroda za system regałowy Jacobo Cuesty Wolfa
- Druga nagroda przyznana ex aequo
- Designed to Die - urna od Janka Beau
- Nowe metody kształtowania blachy - Patryk Pryk
- Trzecia nagroda za lampki stołowe Stasia Stupkiewicza
- Wyróżnienie specjalne za akcesoria plażowe - Maja Góralczyk
Idea konkursu make me!
Najważniejszym celem make me! jest prognozowanie nadciągających trendów oraz wsparcie debiutujących w życiu zawodowym projektantek i projektantów.
Osoby, które brały udział w poprzednich edycjach konkursu doceniają w nim szczególnie to, że daje on możliwość zaistnienia w środowisku projektowym. Najczęściej wymieniają, że udział w make me! pomógł im w budowaniu rozpoznawalności - między innymi dzięki towarzyszącej konkursowi i prezentowanej na Łódź Design Festival wystawie czy licznym publikacjom w mediach"
- Michał Piernikowski (juror konkursu i dyrektor Łódź Design Festival)
- Fotorelacja z wystawy i wręczenia nagród make me! 2024: link
Czytaj też:
Pierwsza nagroda za system regałowy Jacobo Cuesty Wolfa
Większość tegorocznych zwycięzców była z Polski, ale pierwszą nagrodę, wysokości 15 tysięcy złotych, dostał Jacobo Cuesta Wolf z Niemiec, za projekt zrównoważonego systemu regałowego. New Grid można łatwo dostosować lub rozszerzyć w dowolnym kierunku, w dowolnym momencie. Składa się tylko z czterech elementów. Jego opakowanie zamienia się w półki, dlatego jest integralną częścią projektu. Według wizji autora, odpowiedzialność za produkt spoczywa na producencie: można zwrócić mebel w zamian za kaucję. Przedmiot zostanie następnie odnowiony i odsprzedany. W ten sposób system regałów pozostanie w obiegu przez dłuższy czas i nie będzie konieczna jego szybka utylizacja. W momencie, w którym nadejdzie jego czas, nieszkodliwe materiały ułatwią odpowiedzialny recykling.
Przeczytaj więcej i zobacz zdjęcia:
Druga nagroda przyznana ex aequo
Druga nagrodę, wysokości 10 tysięcy złotych, dostali ex aequo
- Piotr Pryk za Projekt mebli z blachy stalowej wykorzystujący nowatorskie gięcie w kształcie łuku
- i Janek Beau za projekt Designed to Die, wpisujący się w głośny ostatnio nurt opracowywania nowych sposobów celebrowania żałoby i organizowania pogrzebów, który kojarzymy chociażby z działalności Instytutu Dobrej Śmierci (link) czy publikacją Wzornik alternatywnych symboli śmierci Kuby Marii Mazurkiewicza (link), bądź z ostatnią nominacją do nagrody architektonicznej Polityki dla zespołu kolumbariów w Radomiu, który, odpowiadając na rosnącą potrzebę pochówków skremowanych zwłok, jednocześnie porządkuje przestrzeń historycznej nekropolii.
Czytaj też:
Designed to Die - urna od Janka Beau
Projekt Designed to Die Janka Beau podkreśla znaczenie pochówku urnowego zarówno dla krewnych, jak i dla zmarłej osoby. Zwraca uwagę na konieczność zapewnienia bliskiej osobie pochówku z szacunkiem i pokazuje kluczową rolę urny w tym procesie. Designed to Die to projekt urny właśnie. Tak opowiada o niej autor:
Urna wykonana jest z czystego biodegradowalnego wosku sojowego i składa się z cylindra z prochami oraz płyty ze świecami, które utrzymują urnę na pierścieniu nad grobem urnowym. Świece umieszczone na zewnątrz zawierają do czterech knotów i w ciągu 45 minut spalają się one do punktu, w którym urna nie utrzymuje się już na pierścieniu i wpada do grobu.
Nowe metody kształtowania blachy - Patryk Pryk
Projekt mebli z blachy stalowej wykorzystujący nowatorskie gięcie w kształcie łuku umożliwił zastosowanie cieńszego materiału (0,7 mm), co znacząco zredukowało wagę mebli i zwiększyło ich wytrzymałość. Testy porównawcze z obecnymi technologiami gięcia wykazały przewagę nowego podejścia, co umożliwiło wprowadzenie produktu unikatowego na rynku meblowym. Projekt łączy proste technologie produkcji, takie jak cięcie laserowe, z możliwością transportu mebli w formie płaskiego arkusza, co ułatwia logistykę i wspiera lokalne firmy, zwłaszcza podczas kryzysów. Meble wykonane są ze 100% recyklingowalnej blachy stalowej i drewna ze zrównoważonych źródeł, z opcjami personalizacji przez różne wykończenia i gatunki drewna. W serii znajduje się krzesło (440x400x340 mm) i ławka (440x1400x400 mm), obie z ocynkowanej blachy stalowej grubości 0,7 mm, malowane proszkowo.
Obejrzyj projekt: Nowe metody kształtowania blachy stalowej na przykładzie serii mebli
Trzecia nagroda za lampki stołowe Stasia Stupkiewicza
Trzecią nagrodę dostał Staś Stupkiewicz za kolekcję lampek stołowych Weave produkowanych drukarkę 3D.
Jest to olekcja lampek stołowych, drukowanych 3D, opartych na parametrycznym modelu. Do jego obsługi, zaprojektowano prototyp konfiguratora, pozwalający na customizację w intuicyjny sposób za pomocą suwaków. Możliwa jest płynna zmiana kształtu oraz kontrola generatywnego patternu - zmiana proporcji i układu kolorów. W efekcie każda lampka może być inna a jednocześnie spójna z kolekcją. Zastosowanie druku 3D i automatyzacja procesów sprawia, że wyprodukowanie każdej lampki innej jest niezwykle łatwe, a całość odbywa się z minimalnym udziałem człowieka. Po wydrukowaniu lampka nie wymaga żadnej dodatkowej obróbki i jest gotowa do złożenia. Składa się z zewnętrznej osłonki i podstawki, oraz żarówki led, gniazda i przewodu. Tekstura pokrywająca lampkę jest efektem licznych eksperymentów. W połączeniu ze zmiennym kolorem filamentu tworzy charakterystyczny wzór, a dzięki zmiennemu rozmiarowi perforacji daje płynną zmianę przezierności światła, zwiększającą się ku górze lampki.
Obejrzyj projekt: Staś Stupkiewicz - projekt lampek Weave
Wyróżnienie specjalne za akcesoria plażowe - Maja Góralczyk
Oprócz tego przyznano wyróżnienie specjalne Maji Góralczyk za ekologiczne akcesoria plażowe. Okres turystyczny wiąże się z nasilaniem negatywnych skutków działalności człowieka dla nadmorskiego ekosystemu. Całkowita ilość mikroplastiku w Morzu Bałtyckim nadal rośnie i prawdopodobnie zostanie on tam na zawsze. Nawet popularne w tym okresie zbieranie nadmorskich muszelek nie pozostaje bez konsekwencji. Są one podstawowym budulcem przy tworzeniu nowych muszli, stanowią podłoże dla morskich roślin oraz są źródłem węglanu wapnia, niezbędnego dla morskiego ekosystemu. Biomateriał z którego wykonane są akcesoria, również jest powiązany z turystyką. Muszle muli i ostryg zostały pozyskane z gdańskich restauracji, gdzie jako odpad trafiłyby do kosza. Akcesoria plażowe przyjazne morzu są przykładem designu o obiegu zamkniętym – porzucone na plaży nie zanieczyszczają środowiska, a muszle z powrotem trafiają do morza. Projekt był współpracą ze studentkami chemii, Katarzyną Łakocką i Natalią Szelą, które badały wykorzystanie chitozanu, jako związanego ze skorupiakami bindera.