Spis treści
- Industrialna architektura z przełomu XIX i XX wieku miejscem 1000 mieszkań we Wrocławiu na Ołbinie
- Przy rzece i torach kolejowych urywa się zachowany układ przestrzenny dawnego browaru
- Deptak połączono z bulwarem, ale pieszym w Browarach Wrocławskich mogą przeszkadzać samochody
- Nowe budynki Browarów na Ołbinie to zestaw typowych elementów... i wygodne mieszkania z dobrym rozkładem
- Cykl artykułów o osiedlu Browary Wrocławskie na Ołbinie - "wrocławskiej Arabii"
Industrialna architektura z przełomu XIX i XX wieku miejscem 1000 mieszkań we Wrocławiu na Ołbinie
W sensach urbanistycznym i architektonicznym to na pewno było przedsięwzięcie niełatwe: zbudować fragment miasta na zrębie industrialnej architektury z przełomu XIX i XX wieku, zapewnić w nim realizację różnych współczesnych miejskich potrzeb i jeszcze w tym wszystkim wyjść na swoje jako komercyjny deweloper. Archicom – czyli projektant, inwestor oraz sprzedawca mieszkań i lokali użytkowych w Browarach Wrocławskich – to firma duża i doświadczona, ze stażem zaczynającym się jeszcze w poprzednim stuleciu, założona i prowadzona do roku 2021 między innymi przez architektów Dorotę Jarodzką-Śródkę i Kazimierza Śródkę (obecnie, po zmianach strukturalnych, funkcjonująca jako Grupa Echo-Archicom).
- Mieszkań w Browarach jest 1000,
- powierzchni do wynajęcia – w których można pracować, robić zakupy, korzystać z różnych usług, jeść posiłki lub się po prostu relaksować – jest ponad 6 tys. m2,
- a to wszystko zlokalizowane zostało w bardzo zróżnicowanej przestrzeni zewnętrznej.
Przeczytaj też:
Przy rzece i torach kolejowych urywa się zachowany układ przestrzenny dawnego browaru
Przystępując do projektowania, Archicom zastał na działce cztery zabytkowe budynki pozostałe po dawnym Browarze Piastowskim.
Pierwotnie niemal wszystkie obiekty Browaru zlokalizowano w ortogonalnym układzie współrzędnych. Złożone z zabudowań różnej wielkości i różnych rzutach obecne osiedle ten zamysł kontynuuje. Położony na romboidalnej działce między ruchliwą ulicą prowadzącą na północ miasta, Odrą i torami kolejowymi, układ ten tworzy przyjazne człowiekowi uliczki i place, ale też jakby urywa się przy rzece i przy torach, nie reagując we właściwy sposób na ich sąsiedztwo.
W pierwszym przypadku ewidentnie brak jest lokali usługowych z widokiem na teren rzeczny i zaprojektowany na nim nieduży bulwar. W przypadku drugim budynki z mieszkaniami chyba nie do końca należycie odwracają się od hałaśliwej trakcji kolejowej, a przed nią samą brakuje zieleni wysokiej.
Deptak połączono z bulwarem, ale pieszym w Browarach Wrocławskich mogą przeszkadzać samochody
Co należy docenić, projektanci doprowadzili do bulwaru główny deptak zbierający ruch pieszy z całego osiedla, umieszczając przy tym bulwarze szerokie, tarasowo wznoszące się pasy zieleni i ławek dla odpoczywających mieszkańców. Jak chyba w każdym współcześnie budowanym w Polsce osiedlu mieszkaniowym, w Browarach Wrocławskich nierozwiązywalnym problemem są parkujące na terenie samochody, dla których z jednej strony jest tutaj za mało miejsca (bo gdzie zatrzymają się goście mieszkańców?), ale które jednocześnie tego miejsca w przestrzeniach między budynkami zabierają zbyt dużo – czego przykładem jest zajęcie przez parkingi znacznych części dwóch placów, które teoretycznie Archicom przeznacza na ‘sztukę, kulturę i dzieła kreatywne’. Co jest też wątpliwe, autorzy projektu, umieszczając większość wjazdów do parkingów podziemnych od strony torów, jedną z dwóch idących przez osiedle dróg dojazdowych przeprowadzili przez fragmenty ciągów pieszych i obrzeża wspomnianych wcześniej placów, co na pewno psuje nastrój tych przewidzianych przede wszystkim dla pieszych przestrzeni.
Posłuchaj podcastu:
Nowe budynki Browarów na Ołbinie to zestaw typowych elementów... i wygodne mieszkania z dobrym rozkładem
Nigdy nie byłem fanem architektury Archicomu, w mojej opinii ich budynkom zawsze brakowało mocy, dobrej geometrii i lepszego detalu. Tak też jest w Browarach Wrocławskich: o ile obiekty historyczne zostały zrewitalizowane ze smakiem, tak obiekty nowe to właściwie zestaw detali typowych, które w sensie komercyjnym są rozwiązaniem najlepszym dla liczącego pieniądze dewelopera.
Jest jednak druga strona typizacji architektury Archicomu: mieszkania oferowane przez tę firmę od lat uważam za najlepiej zaprojektowane we Wrocławiu.
W mieszkaniach tych, w najbardziej pożądanym na rynku schemacie rozkładowym, bardzo łatwo jest w salonie umieścić telewizor wraz z przynależną kanapą, szafy w przedpokojach i wszystkie niezbędne sprzęty w łazienkach, a układ konstrukcyjny jest optymalnie dopasowany do przestrzeni parkingów na dolnych kondygnacjach. Dlatego od dawna mam wrażenie – a opisywane osiedle jest tego kolejnym przykładem – że budynki Archicomu są projektowane jakby od środka, właśnie od rozłożenia mieszkań i zawartych w tych mieszkaniach pomieszczeń. Z pożytkiem dla przyszłych mieszkańców.
Cykl artykułów o osiedlu Browary Wrocławskie na Ołbinie - "wrocławskiej Arabii"
Na naszej stronie znajdziesz następujące części cyklu poświęconego Browarom Wrocławskim:
- Zbigniew Maćkow – Odrzemysłowienie świadomości. Browary Wrocławskie - teren dawnej fabryki zastąpiony przez mieszkania;
- Katalog wyróżniających się obiektów na osiedlu Browary Wrocławskie - Stajnia, Leżakownia, Butelkownia i Słodownia - Browary Wrocławskie mają wyjątkowe obiekty;
- Dorota Jarodzka-Śródka i Kazimierz Śródka - Browary Wrocławskie. Historyczna cegła i starannie odtworzony tradycyjny bruk;
- Roman Rutkowski – Browary na Ołbinie we Wrocławiu to budynki świetnie zaprojektowane od środka, lecz niewykorzystana rzeka, mało zieleni i hałas torów kolejowych;
- Michał Duda – Browary Wrocławskie to antidotum na toksynę nieustannych wyburzeń?
Zapoznaj się też z tekstem wprowadzającym do cyklu poświęconego osiedlu Browary Wrocławskie: