Spis treści
- Dworzec Metropolitalny w Lublinie z "Oscarem"
- Jak Dworzec Metropolitalny w Lublinie oceniają mieszkańcy?
- Metropolitalny Dworzec w Lublinie - projekt
- Dworzec Metropolitalny w Lublinie przyjazny dla środowiska, pieszych i rowerzystów
- Jak powstawał Dworzec Metropolitalny w Lublinie - wizualizacje i zdjęcia z budowy
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z "Oscarem"
8 listopada w Singapurze zakończył się World Architecture Festival 2024, jedno z bardziej prestiżowych wydarzeń branży architektonicznej. "Architektonicznego Oscara", jak często nazywa się te nagrody, przyznano projektowi pracowni Tremend - nowemu budynkowi Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Tremend pokonał m.in. projekty Zaha Hadid Architects i Kohn Pedersen Fox.
Zobacz także: Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projekt pracowni Tremend, z nagrodą WAF 2024 w Singapurze
Przypominamy nasz materiał ze stycznia 2024 roku. W czasie Dnia Otwartego dla mieszkańców, zaraz po otwarciu, poprosiliśmy ich o ocenę aspektów praktycznych i estetycznych dworca - z perspektywy użytkowników.
Jak Dworzec Metropolitalny w Lublinie oceniają mieszkańcy?
12 stycznia 2024 roku miało miejsce oficjalne otwarcie dworca, choć komunikację miejską obsługiwał już od 8 stycznia. Pełną funkcjonalność dworzec ma zyskać w II kwartale tego roku, kiedy to zacznie obsługiwać wszystkich przewidzianych przewoźników - na razie są wprowadzani stopniowo. W weekend 12-13 stycznia miasto zorganizowało Dni Otwarte dla mieszkańców Lublina, by mogli lepiej poznać nowo otwartą inwestycję. Wykorzystaliśmy tę okazję i zapytaliśmy ich o pierwsze wrażenia i o to, jak oceniają Dworzec Metropolitalny.
Fajnie, że jest nowoczesny dizajn, nie ma "Bizancjum" znanego z różnych inwestycji miejskich, i nie tylko miejskich. Jest to naprawdę fajnie przemyślany obiekt, bardzo przyjemny.
Obiekt jest bardzo nowoczesny, bardzo ładny, ciekawy architektonicznie. Natomiast są pewne niedociągnięcia, są pewne trudności i niektóre - wydaje mi się - będą bardzo trudne do zrealizowania. Przede wszystkim brakuje podziemnego przejścia i podziemnego połączenia z dworcem kolejowym.
Pierwsze wrażenie jest rzeczywiście bardzo pozytywne, budynek z zewnątrz robi imponujące wrażenie, aczkolwiek zaskakująca jest po wejściu mała przestrzeń, która powoduje to, że okazałość budynku nie idzie z w parze z użytkowością wewnętrzną. Problemem są za małe przestrzenie w kasach biletowych. Kolejna sprawa: mamy troszeczkę ograniczoną przestrzeń gastronomii, która na razie, jak widzimy, jest skupiona w jednym punkcie - przy kasach - co wydaje mi się nie do końca dobrym pomysłem.
Metropolitalny Dworzec w Lublinie - projekt
Dworzec Metropolitalny w Lublinie realizowany jest naprzeciwko historycznej stacji PKP Lublin Główny, dzięki czemu właśnie powstał tu najważniejszy węzeł przesiadkowy w mieście, łącząc w jednym miejscu linie kolejowe i autobusowe, transport zbiorowy i indywidualny, a także komunikację międzynarodową i miejską. Budynek główny to dwukondygnacyjny pawilon przekryty ogólnodostępnym, zielonym dachem, wspartym na charakterystycznych ażurowych słupach. Za jego projekt odpowiada pracownia Tremend.
Czytaj też: Dworzec autobusowy w Kielcach: fotospacer po zmodernizowanym obiekcie |
Od początku mieliśmy pomysł na wygląd dworca. Zaprojektowaliśmy obiekt składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga, mniejsza – niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces – mówi architektka Magdalena Federowicz-Boule z biura Tremend. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania dworca. Zaproponowaliśmy też podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza – dodaje.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie przyjazny dla środowiska, pieszych i rowerzystów
W sąsiedztwie obiektu zaprojektowano specjalne strefy Kiss & Ride, a pod nim obszerny parking dla samochodów. Zmiany obięły też cały teren wokół. W rejonie dotychczasowego placu dworcowego ruch kołowy został uporządkowany - priorytet mają zyskać piesi i rowerzyści. Powstały strefy wypoczynku z elementami małej architektury i zielenią. Tworząc ten projekt chcieliśmy ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę, by stała się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spędzać wspólnie czas – tłumaczy Magdalena Federowicz-Boule.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie otrzymał wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards 2022. Jury doceniło kompleksowe podejście do stworzenia projektu, który nie tylko stara się zminimalizować wpływ na środowisko, ale w sposób przemyślany proponuje wykorzystanie zasobów odnawialnych, m.in. poprzez pozyskiwanie energii z gruntu, wykorzystanie wody deszczowej i szarej, instalację fotowoltaiczną pełniącą funkcję wiat stanowisk autobusowych czy wentylację naturalną wybranych przestrzeni – mówi Daniel Hojniak, starszy inżynier ds. budownictwa zrównoważonego w firmir Sweco Polska, a zarazem jeden z jurorów konkursu.
Mnogość zaproponowanych rozwiązań oraz forma nawiązująca do natury sprawiają, że w przypadku implementacji tych założeń, budynek będzie mógł się ubiegać o miano jednej z ekologicznych wizytówek miasta – dodaje. Warto dodać, że projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie znalazł się w finale World Architecture Festival 2019 w kategorii Infrastruktura, walcząc o Grand Prix u boku 534 projektów i realizacji z całego świata.