15 listopada 2018 roku na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej ogłoszono wyniki ogólnopolskiego konkursu Drewno w architekturze na najlepszą pracę magisterską oraz otwarto wystawę pokonkursową. Organizatorem wydarzenia była Politechnika Białostocka we współpracy z firmami UNIBEP S.A. oraz Danwood S.A., które ufundowały nagrody. Do konkursu można było zgłaszać projekty dyplomowe obronione nie wcześniej niż w styczniu 2013 roku. Kryteria oceny prac obejmowały jakość architektoniczną projektu oraz wykorzystanie w nim estetycznych bądź konstrukcyjnych walorów drewna, a także klarowny sposób przedstawienia rozwiązań.
Czytaj też: Najwyższe budynki z drewna: 5 najwyższych budynków drewnianych na świecie |
Sąd konkursowy obradował w składzie: Aleksander Asanowicz (przewodniczący jury, WA PB), Konrad Kucza-Kuczyński (WA PW), Romuald Loegler (Atelier Loegler Architekci), Andrzej Chwalibóg (Pracownia Projektowa ARCH ITO), Tomasz Duryński (DANWOOD S.A.), Roman Jakubowski (UNIBEP S.A.), Adam Jakimowicz (komisarz konkursu). Spośród 38 nadesłanych prac jury nominowało do następnego etapu 11 projektów, z których później zostały wybrane trzy nagrody i dwa wyróżnienia. Uroczystość wręczenia nagród uświetniły wykłady zaproszonych gości – Andrzeja Lechowskiego, dyrektora Muzeum Podlaskiego oraz Jarosława Szewczyka, profesora PB.
(RED.)
I NAGRODA
Temat: Obiekty edukacji ekologicznej w Puszczy Białowieskiej
Autorka: mgr inż. arch. Ewa Piszczek
Promotor: dr inż. arch. Jan Kubec
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Śląskiej
Opis autorski (fragment)
Projekt składa się z kilku obiektów: Centrum Informacji Turystycznej Wrota puszczy, 50-metrowej wieży w koronach drzew, wieży widokowej na bagnach, jaskini ciszy oraz grupy pięciu pawilonów Głosy puszczy. Zakłada zastosowanie przyjaznych środowisku materiałów konstrukcyjnych oraz maksymalne ograniczenie negatywnego wpływu na przyrodę.
Opinia jury
Autorka oparła swój projekt na dogłębnej analizie tematu i sformułowała właściwe wnioski projektowe dotyczące lokalizacji, konstrukcji, użycia materiałów, relacji przestrzennych pomiędzy obiektami oraz między obiektami a środowiskiem. Jury konkursu doceniło kompleksowe zastosowanie drewna zarówno jako materiału konstrukcyjnego, jak i definiującego ekspresyjną formę obiektów, bardzo nowoczesną, a zarazem nawiązującą do architektury lokalnej.
II NAGRODA
Temat: Parkupartments – system dostępnej zabudowy mieszkaniowej w oparciu o prefabrykowany szkielet drewniany
Autor: mgr inż. arcg. Wojciech Zientek
Promotor: dr inż. arch. Agata Twardoch
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Śląskiej
Opis autorski (fragment)
Przedmiotem pracy jest system dostępnego budownictwa mieszkaniowego opracowany w oparciu o system szkieletowy. (...) Projekt ma na celu sprowokowanie dyskusji o rozwiązaniach, obniżających koszty budowy mieszkań, w tym o powrocie do prefabrykacji.
Opinia jury
Jury doceniło podjętą przez autora próbę określenia możliwości wykorzystania budownictwa prefabrykowanego do celów zwiększenia dostępności mieszkań. Jury zwróciło uwagę na kompleksowość projektu, oryginalność przyjętych założeń konstrukcyjnych i zastosowanie drewnianej konstrukcji szkieletowej w budynku wielokondygnacyjnym.
III NAGRODA
Temat: Uniwersalna jednostka minimalna. Mobilna alternatywa mieszkaniowa
Autorka: mgr inż. arch. Ewelina Andrecka
Promotor: dr inż. arch. Elżbieta Rdzawska-Augustin
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Śląskiej
Opis autorski (fragment)
Ludzie coraz częściej podejmują decyzję o powrocie do natury, z dala od nowoczesnego środowiska miejskiego. Poszukiwanie spokoju lub chwilowej odskoczni prowadzi człowieka do przyrody, do pierwotnego stylu życia, prostego, wolniejszego, szczęśliwszego. Zatem co jest potrzebne, aby przetrwać i móc żyć wedle własnych wyborów? Czym jest (…) uniwersalna jednostka minimalna? Jest osobistą decyzją człowieka.
Opinia jury
Jury konkursu doceniło oryginalność podejścia do projektowania mieszkania w formie „mobilnej uniwersalnej jednostki minimalnej”. Jury podkreśla właściwy dobór materiału konstrukcyjnego, a także jego zastosowanie, umożliwiające pełną prefabrykację obiektu. Na wysoką ocenę zasługuje kompleksowość opracowania projektu – od założeń funkcjonalnych, poprzez projekt wykonawczy elementów drewnianej konstrukcji, do schematu pakowania, a następnie montażu elementów składowych jednostki.
WYRÓŻNIENIE
Temat: Domus Dei. centrum kształtowania i umacniania dóbr duchowych
Autorka: mgr inż. arch. Aleksandra Zielonka
Promotor: dr hab. inż. arch. Mateusz Gyurkovich
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
Opis autorski (fragment)
Budynek ma być przestrzenią, która pozwala na zatrzymanie się na chwilę w tym szalonym świecie, pracę nad sobą i próbę znalezienia równowagi pomiędzy życiem duchowym a pracą.
Opinia jury
Projekt wyróżniono za wykreowanie prostej, jednorodnej, a zarazem frapującej formy architektonicznej, harmonijnie wpisującej się w otoczenie. Pomysł został wysoko oceniony za właściwe użycie materiału, który jest zarówno elementem konstrukcyjnym, jak i definiującym estetykę obiektu. Jury doceniło złożoną naturę projektu magisterskiego, w którym drewno zastosowano do wyrażenia z jednej strony medytacyjnego charakteru obiektu, a z drugiej – cech architektury monumentalnej.
WYRÓŻNIENIE
Temat: Kabiny turystyczne na Islandii
Autorka: mgr inż. arch. Karolina Motyka
Promotor: prof. dr hab. inż. arch. Maciej Złowodzki
Promotor pomocniczy: dr inż. arch. Katarzyna Zawada-Pęgiel
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
Opis autorski (fragment)
Kabiny turystyczne, które zaprojektowałam są współczesną wersją tradycyjnych domów islandzkich zbudowanych z drewna, kamienia i porośniętych trawą. Swoją formą przypominają one kryształy lodu o nieregularnych kształtach, które wyrzuca ocean na plażę.
Opinia jury
Jury doceniło autorską interpretację tradycyjnych domów islandzkich. Zaproponowany system prefabrykowanych elementów drewnianych pozwolił na stworzenie interesujących form przestrzennych. Wysoko oceniony został zarówno proces powstawania formy kabiny mieszkalnej, jak i uzyskana forma końcowa – nowoczesna i metaforyczna.