ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
 
Nowe wejście do Galerii Miejskiej „Arsenał” w Poznaniu
Otoczenie i dach Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu Chęcińskim BUDYNEK MIESZKALNY WIELORODZINNY "ZATORSKA 59"

Nowe wejście do Galerii Miejskiej „Arsenał” w Poznaniu
Adres: Stary Rynek 6, 61-772 Poznań
Autor: studio projektowe DBWT.PL / Daria Burlińska
Inwestor: Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu
Powierzchnia użytkowa: 120 m²
Projekt: 2014 – 2014
Realizacja: 2014
Opis autorski: Głównym zadaniem projektowym było ponowne zaznaczenie obecności galerii na Rynku Starego Miasta. Jedyne wejście do galerii przez wiele lat chowało się przed publicznością w bocznej uliczce. Nowe władze galerii postanowiły o jego przeniesieniu w miejsce dostępne i doskonale widoczne z głównej płyty Rynku. Projekt skupił się na aranżacji nowego wejścia do galerii. Duży logotyp galerii stanowi główny element kompozycji wnętrza i jest bardzo dobrze widoczny z zewnątrz. Zabawa typograficzna zawarta w znaku nasunęła pomysł na aranżację wnętrza. Niesforne, przechylone „ARS" z logotypu, symbolizujące wyłamywanie się sztuka z barier i tworzenie nowego porządku, zainspirowało równie niesforne, chylące się ku środkowi wnętrza meble. Tuż przy drzwiach galerii, na elewacji, zaprojektowano także szyld – przestrzenny, drewniany logotyp, w którym napisy wyłaniają się pod różnym kątem z muru. Wejście do galerii stanowi otwarte wielofunkcyjne pomieszczenie, które pełni rolę recepcji i księgarni tematycznej, mieści zabytkowy fotoplastikon oraz stanowi przestrzeń spotkaniowo-warsztatową. Mimo skromnego budżetu, gros wyposażenie wnętrza zostało specjalnie na tę okazję zaprojektowane przez Darię Burlińską: zabudowa recepcji, regał na książki oraz oświetlenie a także – będące obecnie w trakcie realizacji – ekspozytor na plakaty, stoliki kawowe i wieszak na odzież. Wokoło fotoplastikonu projektantka ustawiła stołki TRIO studia projektowego MeLounge z Trójmiasta. Założony budżet obejmował działania remontowe tj.: wyburzenia ścian działowych po poprzednich najemcach, wymianę stolarki okiennej wraz z fotochromowymi szybami, szlifowanie i impregnację kamiennej, marmurowej posadzki, zmianę instalacji elektrycznej oraz tynkowanie i malowanie ścian i sufitu. Całość wyposażenia ma jednak stanowić tło dla wydarzeń artystycznych, dlatego użyto koloru białego dla mebli i ścian. Lampy ze świetlówek liniowych rozmieszczono na podwieszonej pod sufitem kratownicy o kształcie przypominającym kubiki wystawiennicze. Taka forma jest nawiązaniem do kratownicy oświetleniowej z pierwszego piętra galerii. Wzdłuż szerokiej na ponad 20 metrów przeszklonej elewacji poprowadzono szyny wystawiennicze umożliwiające ekspozycję dzieł dla widzów z rynku. W zależności od pory dnia oraz potrzeb, pomieszczenie jest rozmaicie aranżowane – w wersji minumum publiczność może skorzystać z miejsc siedzących na szerokich parapetach, podczas wernisaży wypełniać tłumnie posadzkę, albo zajmować krzesła w trakcie spotkań i dyskusji.

BUDYNEK MIESZKALNY WIELORODZINNY "ZATORSKA 59" Otoczenie i dach Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu Chęcińskim Lista zgłoszeń