Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Pasaż Hilarego Majewskiego. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Pasaż Hilarego Majewskiego. Autorzy
- Pasaż Hilarego Majewskiego. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Pasaż Hilarego Majewskiego. Założenia Autorskie
Realizacja jest efektem projektu koncepcji urbanistycznej rewitalizacji obszarowej centrum Łodzi (projekt 1). Całkowicie zdegradowana przestrzeń (dziki parking) oraz otoczenie przed realizacją było pogrążone w wielopłaszczyznowym kryzysie: społecznym, ekonomicznym technicznym, infrastrukturalnym oraz estetycznym.
Celem przestrzennym pasażu było połącznie ulicy Włókienniczej oraz Jaracza (obydwie również podlegały rewitalizacji) ciągiem pieszo-jezdnym uzupełnionym funkcjonalnie o plac zabaw, miejsca do rekreacji (zadaszone pergolami ławki), iluminowaną fontannę. Całość uzupełnia wysoka zieleń (7-8 metrowe nasadzenia) oraz niska, krzewy, byliny i trawy trzcinowe. Zaprojektowano specjalne konstrukcje na pnącza aby zasłonić niewyremontowane puste ściany sąsiednich oficyn i zwiększyć powierzchnię biologicznie czynną. Posadzka wykonana jest z wysokiej jakości granitu w 2 kolorach a jej rysunek nawiązuje do tkaniny.
Otworzono w postaci ażurowego muru elementy architektoniczne dawnych komórek. Przestrzeń w nocy jest bezpieczna dobrze oświetlona i dodatkowo iluminowana efektownym i podświetleniami lamp posadzkowych. Sąsiadująca z placem szkoła podstawowa ma dodatkowe wejście na plac co zapewnia dzieciom dostęp do przestani rekreacyjnej placu po zajęciach lub w trakcie przerw. Całość uzupełnia mała architektura: ławki, śmietniki, stojaki rowerowe oraz tablice informacyjne o formie ujednoliconej dla całego śródmieścia miasta.
Życie w Architekturze 2025. Pasaż Hilarego Majewskiego. Autorzy
Autor projektu:
Jakub Krzysztofik
Zespół autorski:
Patrycja Jędrzejczyk, Sylwia Krzysztofik, Paulina Murawska, Michał Domińczak, Jarosława Sieradzki
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Zamiast dawnej zdegradowanej przestrzeni mamy wysokiej jakości przestrzeń publiczną chętnie odwiedzaną przez okolicznych mieszkańców, rodziny z dziećmi, seniorów oraz cudzoziemców a także turystów. Przestrzeń jest pozbawiona barier architektonicznych i jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.
Powierzchnie tak ukształtowane aby wody opadowe zasilały zieleńce i stanowiły zasób dla systemu korzeniowego drzew i krzewów. Pergole po których pnie się zieleń stanowi redukcję wysp gorąca i stanowią zacienione miejsca wypoczynku dla mieszkańców.
Pasaż Hilarego Majewskiego. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: Pasaż Hilarego Majewskiego, przestrzeń publiczna
Inwestor: Miasto Łódź: Zarząd Inwestycji Miejskich
Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: konsorcjum firm: „JAGEZ” Firma Transportowo-Usługowa Zdzisław Jagiełło ; Biuro Usług Inwestycyjnych Robert Wojciechowski
Powierzchnia terenu: 3600 m2
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2017/2021
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca PublicznościLaureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektkiLaureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.