ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
 
Wielka Sala Koncertowa NOSPR
Budynek Biurowo-Laboratoryjny Nobel Tower w Poznaniu Budynek mieszkalny z usługami w parterze oraz garażem podziemnym

Wielka Sala Koncertowa NOSPR
Adres: Katowice, Plac Wojciecha Kilara 1
Autor: KONIOR STUDIO / Tomasz Konior
Współpraca: Aleksander Nowacki, Łukasz Homan, Paweł Barczyk, Dominik Czajkowski, Paweł Gruszka, Anna Jaszkaniec, Dominik Koroś, Katarzyna Leśniok, Adam Skrzypczyk, Andrzej Witkowski, akustyka: Yasuhisa Toyota NAGATA ACOUSTICS, konstrukcja i instalacje: BuroHappold Engineering
Inwestor: Miasto Katowice
Powierzchnia użytkowa: 5036 m²
Projekt: 2008 – 2014
Realizacja: 2014
Finalista konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
Opis autorski:

Najważniejsza przestrzeń siedziby NOSPR - Wielka Sala Koncertowa została starannie ukryta wewnątrz antracytowej bryły, której majestatyczna obecność po środku atrium zauważalna jest z każdego miejsca w budynku. Dotykając jej lica poznajemy odciśnięty w litym betonie relief sosnowych desek. To jeden z rodzajów użytego drewna - materiału, który wraz z cegłą i betonem tworzy kolejne warstwy na drodze w głąb muzycznej przestrzeni. Pierwszy kontakt z drewnem, w jego przetworzonej strukturze następuje wraz z dotknięciem pochwytu balustrady, które prowadzi nas w stronę wejścia do sali koncertowej. Dalej drewno przybiera postać brzozowych okładzin w podcieniach betonowej skorupy. Wreszcie po przekroczeniu progu sali koncertowej ten szlachetny materiał ukazuje się pełnią możliwości poprzez wyrafinowaną formę, precyzję wykonania, zapach woskowanych powierzchni w kolorze najwspanialszego z instrumentów: skrzypiec Stradivariusa. Komfort wspólnego przeżywania koncertu zapewni nam 1800 specjalnie zaprojektowanych dla tego wnętrza foteli, które rozmieszczono na 4 ułożonych kaskadowo wokół estrady poziomach. Taki zamysł zapewnia nam optymalny efekt zarówno odsłuchu jak i widzenia. Każdy element składający się na całość doznań ma tu muzyczne odniesienie i uzasadnienie. Bowiem sala zbudowana jest niczym instrument. Rzeźbiarska forma przywołuje skojarzenia z miękkością pudła rezonansowego. Ściany zamykające wnętrze są niczym opalizująca kotara. Dopiero po dotknięciu przekonujemy się o jej twardości i gęstości służącej odbiciu i rozproszeniu dźwięków. A te docierają do nas z każdej strony. Wszystkie misterne połączenia, przewrotna gra płynnych kształtów sufitu, ścian i balkonów z twardością betonu i brzozowej sklejki podporządkowana jest dwóm równie ważnym aspektom: akustyce i atmosferze miejsca. Czerpaliśmy doświadczenia od mistrzów gatunku. Tradycyjne rzemiosło i kunszt ręcznej roboty wspierały nowe technologie. Dzięki nim doskonaląc pierwotną metodę wypalania cegły osiągnęliśmy pożądaną ekspresję i trwałość, odlaliśmy w barwionej masie betonu sferyczną skorupę sali koncertowej, z użyciem gumowych szalunków wyrzeźbiliśmy płynność twardych jak skała draperii wewnętrznej powłoki sali, wreszcie każdy z kilkuset obrabianych cyfrowo bloków drewna klejonego otrzymał zmysłowy kształt balustrady i plafonu. 6 lat projektowania i budowania to czas spotkań z wieloma ludźmi. Zaczynając od lokalnych rzemieślników i budowniczych, urzędników, inwestorów i użytkowników, przez architektów, branżystów i światowej sławy akustyków a kończąc na wybitnych artystach. Wszystko po to by to miejsce wypełnili ludzie i muzyka.

Budynek mieszkalny z usługami w parterze oraz garażem podziemnym Budynek Biurowo-Laboratoryjny Nobel Tower w Poznaniu Lista zgłoszeń