Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar, projekt BDMA, w Kielcach, widziany z lotu ptaka o zmierzchu. Zespół budynków o prostej formie, połączonych przeszkloną kładką, harmonijnie wpisany w zalesiony krajobraz, o czym przeczytasz więcej na Architektura Murator Plus.

i

Autor: BDMA Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar, projekt BDMA, w Kielcach, widziany z lotu ptaka o zmierzchu. Zespół budynków o prostej formie, połączonych przeszkloną kładką, harmonijnie wpisany w zalesiony krajobraz, o czym przeczytasz więcej na Architektura Murator Plus.

Życie w Architekturze 2025. Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar. Projekt: BDMA

2025-07-16 15:41

Działka to opadający w stronę północną stok zalesionego pasma wzgórz z kulminacją w postaci góry Hałasa. Można powiedzieć, że obiekt opiera się o ścianę lasu. W tym malowniczym otoczeniu zaprojektowano zespół budynków, którego najbardziej rzucającą się w oczy cechą jest formalna i funkcjonalna dyscyplina - pisał dla nas Janusz Sepioł. To projekt autorstwa pracowni BDMA. Zrealizowany został w Kielcach, w województwie świętokrzyskim.

To jedna z realizacji z naszej listy TOP60 - najciekawszych obiektów lub przestrzeni, które zawalczą o nagrodę Grand Prix; Ulubieńca Publiczności oraz Laureata Środowiska przyznawanego przez architektów i architektki. Podczas, gdy Jury kontynuuje prace nad wyborem tej jednej, najważniejszej realizacji, nasi czytelnicy mogą głosować na swoją ulubioną realizację. Do gry mogą także włączyć się profesjonaliści! 

> Zobacz więcej TUTAJ

Życie w Architekturze 2025. Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar. Założenia Autorskie

Kampus został zaprojektowany jako zespół oddzielnych budynków laboratoryjnych rozmieszczonych wokół zielonego dziedzińca i połączonych przeszkloną kładką o kształcie wydłużonego prostokąta. Taki układ nadaje strukturę i spójność laboratoriom rozmieszczonym wg ich złożonych wymagań technologicznych.

Zrealizowany zespół stanowi I etap inwestycji i obejmuje laboratoria: L1 – Akustyka i drgania, L2 – Czas i częstotliwość, L4 - Długość, L7 - Masa, L10 - Termometria, L11 – Zakład Metrologii Interdyscyplinarnej. Wraz ze zrealizowanym dziedzińcem stanowią jądro układu, a całość terenu przewiduje budowę kolejnych etapów. Dodatkowo w przyszłości planowane jest uzupełnienie Kampusu o dalsze obiekty i laboratoryjne oraz budynki wdrożeniowo – dydaktyczne. Większość budynków łączy w sobie przestrzeń do pracy biurowej wyposażoną w okna oraz zamkniętą pełnymi ścianami przestrzeń laboratoryjną. Rozmieszczono je tak, aby biura były skierowane w stronę dziedzińca, a laboratoria znajdowały się z tyłu, co umożliwia dostęp technologiczny, a w przyszłości ich łatwą rozbudowę.

Fasady pokryto ozdobnym tynkiem z domieszką miki w kolorach nawiązujących do lokalnego kamienia z kamieniołomu w Tumlinie, co nadaje budynkom solidny, kamienny charakter. Prefabrykaty betonowe wokół okien podkreślają masywność brył, a w swojej formie nawiązują do technologii wydobycia piaskowca. Budynki mają sprawiać wrażenie obiektów trwałych, wręcz topornych, niemal naturalnie wpisanych w krajobraz. Jednym z elementów wzmacniających to wrażenie są otwarte rury spustowe dla wody deszczowej zbieranej przez dachy laboratoriów. Spływająca nimi woda dodaje dziedzińcowi efektów wizualnych i akustycznych, tworząc specyficzny mikroklimat. Aby wykorzystać usytuowanie na łagodnym zboczu góry, zaprojektowano piętrzącą się kompozycję brył poszczególnych laboratoriów spiętych wspólną kładką komunikacyjną. Każde kolejne laboratorium jest umieszczone nieco wyżej od poprzedniego, podczas gdy kładka przebiega na jednym poziomie.

Przeczytaj więcej o tym projekcie TUTAJ

Życie w Architekturze 2025. Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar. Autorzy

Autor projektu: 

BDMA

Zespół autorski:

architekci Jacek Mroczkowski, Krzysztof Banaszewski, Maciej Dembiński, Bartosz Wojciechowski, Michał Bylica, Filip Karlicki, Krzysztof Katerla, Katarzyna Krefta, Karolina Łuciów, Teresa Piecuch, Joanna Romaniuk, Michał Romański, Gabriela Siljanoska, Mateusz Słoboda.

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Podczas wizyty projektantów w fińskim ośrodku metrologicznym, tamtejsi specjaliści pytali, dlaczego przed projektem postawiono tak wysokie wymagania w zakresie warunków środowiska wewnętrznego w laboratoriach Kampusu. Odpowiedź tkwi w założeniach projektu: kampus GUM miał być obiektem reprezentującym Polskę nie tylko architektonicznie, ale przede wszystkim naukowo na arenie światowej. W efekcie powstały laboratoria o najwyższym stopniu komplikacji, typu "box-in-box-in-box", spełniające rygorystyczne wymagania dotyczące stałości temperaturowej, wilgotności, przepływów laminarnych i czystości powietrza zgodnie z międzynarodowymi normami ISO, połączonymi z izolacją pola elektromagnetycznego i izolacją i tłumieniem wibracji podłoża aż do 2Hz. Uwzględnienie wszystkich tych czynników wymagało od projektantów prototypowych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych, ponieważ nie ma na świecie obiektów referencyjnych o tak wysokich wymaganiach. Nowy kampus GUM w Kielcach to nie tylko miejsce precyzyjnych badań, ale także przemyślany projekt architektoniczny, który harmonijnie łączy funkcjonalność z estetyką, odzwierciedlając dążenie do perfekcji zarówno w nauce, jak i w sztuce budowlanej.

Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar, budynek użyteczności publicznej 

Inwestor: Główny Urząd Miar, Politechnika Świętokrzyska

Generalny wykonawca: Firma Budowlana Anna-Bud Sp. z o.o.

Wykonawca konstrukcji: Firma Budowlana Anna-Bud Sp. z o.o.

Powierzchnia zabudowy: 6 733 m2

Powierzchnia całkowita: 15 567 m2

Powierzchnia terenu/kubatura: 82 850 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2019/2024

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji. W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. 

Ze zgłoszonych realizacji z lat 2020-2024 wybraliśmy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.