Jedna z najciekawszych ekspozycji w ramach trwającego do listopada tego roku biennale architektury w Wenecji – Radical Pedagogies: ACTION-REACTION-INTERACTION – ukazuje serię eksperymentów pedagogicznych, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu dyskursu i praktyki architektonicznej w drugiej połowie XX wieku, przede wszystkim w Europie, Azji i obu Amerykach. Prezentowana w sekcji Monditalia wystawa, będąca w dużej mierze wynikiem projektu badawczego przeprowadzanego w Princeton University School of Architecture, otrzymała wyróżnienie specjalne m.in. za unaocznienie, że wiedza jest produkowana i rozwija się w sposób sieciowy, wychodząc poza granice danego kraju i wynosząc ponad pojęcia tożsamości narodowej.
Roman Rutkowski, podsumowując w tym numerze „Architektury-murator” 14. biennale, stwierdza: Z wystaw Koolhaasa nie wyłania się jakikolwiek alternatywny do obecnego obraz przyszłości. Ale nie tylko te dwie wystawy ponowoczesne chwieją się na boki, dokładając się do wyraźnie widocznej w naszych czasach erozji zawodu architekta i produkowanej przez niego architektury.
A jeśli to nie erozja, tylko rozszerzenie? Radykalne lekcje owocują.
Ewa P. Porębska
Biurowiec GREENWINGS w Warszawie projektu JEMS Architekci
Zaprojektowany przez JEMS Architekci biurowiec GREENWINGS w Warszawie wydaje się nieco niematerialny: w pochmurne dni szary, prawie jak beton i niebo, w słońcu mieniący się i połyskliwy. Z daleka jawi się jako rytmiczna struktura, z bliska odsłania swoje prawdziwe wnętrze
Centrum Obsługi Turystów w Brzezince projektu h.t.architekci
Dzięki abstrakcyjnej formie budynek Centrum Obsługi Turystów w Brzezince jest wyrazisty i otwarty na różne interpretacje, unika jednak dosłownych skojarzeń, nie dewaluując dramatycznej wymowy miejsca, w którym powstał. Wykończenie obiektu betonem architektonicznym i drewnianą boazerią w odcieniu zbliżonym do cegły, ma się przyczynić do wkomponowania go w otoczenie
Ścieżka rekreacyjna nad Wisłą
Ścieżkę spacerową doceniają nie tylko mieszkańcy. Inwestycja znalazła się w finale konkursu City to City Barcelona wśród najbardziej innowacyjnych realizacji na świecie, które poprawiają jakość życia w mieście.
Nowocześnie chwiejne fundamenty. 14. Biennale Architektury w Wenecji
Ponowocześnie "rozchwiana" tematyka dwu najważniejszych wystaw biennale, przygotowanych przez jego kuratora Rema Koolhaasa - Elementy architektury i Monditalia - dokłada się do wyraźnie widocznej w naszych czasach erozji zawodu architekta oraz produkowanej przez niego architektury. Obydwie są jednak dowodem, że Koolhaas jako myśliciel jest w świetnej formie.
Laureaci 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury Fundamentals
Tegoroczne jury doceniło wystawy, których twórcy poszukują związków między architekturą nowoczesną a polityką i ideologiami.
Pawilony narodowe – wybiera Krzysztof Ingarden
PR-owski sukces Rosji, austriackie spojrzenie na światową architekturę władzy, łotewska recepcja modernizmu, chorwacka precyzja, francuski dowcip i polska... ciężka artyleria.
Pawilony narodowe – wybiera Krzysztof Mycielski
Znakomity pawilon Chile, skromny ukraiński, prowokująca, choć hermetyczna wystawa polska - wyróżniają się te ekspozycje, które mówiąc o architekturze wydobywają jej lokalną tożsamość.
Pawilony narodowe - wybiera Hubert Trammer
Doceniłem ekspozycje tych krajów, które w sposób najbardziej radykalny mówiły o przyjmowaniu się u nich nowoczesności. Niespełnione ambicje modernistów najlepiej pokazały Japonia, Francja i Izrael.
Podnosząc kurtynę - obok biennale
Wystawa stworzona przez międzynarodowy zespół kuratorów jest nowym spojrzeniem na historię architektury nowoczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Krakowskie witacze
Kompleks biurowy Opolska Business Park według koncepcji pracowni DDJM stanie przy głównym wjeździe do Krakowa od strony północnej
Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Hubert Trammer, architekt, publicysta oraz nauczyciel na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Najnowsze numery „Przeglądu Urbanistycznego” recenzuje Michał Stangel, a monografię Stalowa Wola. Europejskie miasto modernistyczne – Agnieszka Dąbrowska.
Ilustrowana historia miesięcznika: 1994-2014
Odcinek ósmy, poświęcony redakcyjnym pracom nad publikacją, narysował Marcin xulm Surma, scenograf, ilustrator, student animacji na PWSFTviT w Łodzi, autor komiksów, m.in. opublikowanego w sieci, cieszącego się dużą popularnością Vault 12
Muzeum Sztuki we Frankfurcie nad Menem
(Autorzy: Schneider+Schumacher Architects)
Podziemną przestrzeń muzeum sztuki we Frankfurcie nakryto żelbetowym stropem, w którym zaplanowano 195 okrągłych świetlików z laminowanego szkła ciągnionego. Ze względu na wysoki stan wód gruntowych całą nową konstrukcję wykonano w technologii białej wanny. Płyta denna ma grubość 50 cm, a w celu dodatkowego zabezpieczenia przed siłami wyporu została ona posadowiona na palach wierconych o długości 13 metrów. Dodatkowo wykonano również 36 wymienników gruntowych o głębokości 86 m i połączono z pompą ciepła, co stanowi system regulujący mikroklimat wnętrza
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, zdjęcie dzięki uprzejmości Städel Museum
Budowa Muzeum Emigracji w Gdyni
Głównym zadaniem autorów Muzeum Emigracji było przywrócenie świetności dawnego Dworca Morskiego wraz z należącym do niego magazynem tranzytowym. Należało odtworzyć nie tylko elewację obiektu ze stanu 1933, ale róznież odbudować narożnik zniszczony podczas wojny.
Zadaniem autorów była nie tylko adaptacja wnętrz dawnego Dworca Morskiego w Gdyni na siedzibę Muzeum Emigracji, ale też odtworzenie elewacji i detali z roku 1933 oraz odbudowanie zniszczonego podczas wojny narożnika – o realizacji obiektu piszą Alicja Kiszczuk i Dirk Pfeifer z ea fusion Studio.
Romantycy i Mickiewicz uczą patrzenia na pejzaż i jego dynamikę – pokazują, że postrzeganie krajobrazu zmienia się, jest zależne od nastroju – rozmowa z Markiem Piwowarskim, architektem krajobrazu, pełnomocnikiem ds. zagospodarowania nabrzeży Wisły m.st. Warszawy i inicjatorem powstania ścieżki rekreacyjnej na jej prawym brzegu