Architektura MuratorBiblioteka2014Architektura-Murator 9/2014
09/2014
Biurowiec GREENWINGS w Warszawie projektu JEMS Architekci Zaprojektowany przez JEMS Architekci biurowiec GREENWINGS w Warszawie wydaje się nieco niematerialny: w pochmurne dni szary, prawie jak beton i niebo, w słońcu mieniący się i połyskliwy. Z daleka jawi się jako rytmiczna struktura, z bliska odsłania swoje prawdziwe wnętrze
Centrum Obsługi Turystów w Brzezince projektu h.t.architekci Dzięki abstrakcyjnej formie budynek Centrum Obsługi Turystów w Brzezince jest wyrazisty i otwarty na różne interpretacje, unika jednak dosłownych skojarzeń, nie dewaluując dramatycznej wymowy miejsca, w którym powstał. Wykończenie obiektu betonem architektonicznym i drewnianą boazerią w odcieniu zbliżonym do cegły, ma się przyczynić do wkomponowania go w otoczenie
Nowocześnie chwiejne fundamenty. 14. Biennale Architektury w Wenecji Ponowocześnie "rozchwiana" tematyka dwu najważniejszych wystaw biennale, przygotowanych przez jego kuratora Rema Koolhaasa - Elementy architektury i Monditalia - dokłada się do wyraźnie widocznej w naszych czasach erozji zawodu architekta oraz produkowanej przez niego architektury. Obydwie są jednak dowodem, że Koolhaas jako myśliciel jest w świetnej formie.
Architektura-murator
nr 9/2014
Zdjęcie wstępne

Jedna z najciekawszych ekspozycji w ramach trwającego do listopada tego roku biennale architektury w Wenecji – Radical Pedagogies: ACTION-REACTION-INTERACTION – ukazuje serię eksperymentów pedagogicznych, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu dyskursu i praktyki architektonicznej w drugiej połowie XX wieku, przede wszystkim w Europie, Azji i obu Amerykach. Prezentowana w sekcji Monditalia wystawa, będąca w dużej mierze wynikiem projektu badawczego przeprowadzanego w Princeton University School of Architecture, otrzymała wyróżnienie specjalne m.in. za unaocznienie, że wiedza jest produkowana i rozwija się w sposób sieciowy, wychodząc poza granice danego kraju i wynosząc ponad pojęcia tożsamości narodowej.
Roman Rutkowski, podsumowując w tym numerze „Architektury-murator” 14. biennale, stwierdza: Z wystaw Koolhaasa nie wyłania się jakikolwiek alternatywny do obecnego obraz przyszłości. Ale nie tylko te dwie wystawy ponowoczesne chwieją się na boki, dokładając się do wyraźnie widocznej w  naszych czasach erozji zawodu architekta i produkowanej przez niego architektury.
A jeśli to nie erozja, tylko rozszerzenie? Radykalne lekcje owocują.

Ewa P. Porębska

Spis treści
  • CO SIĘ PROJEKTUJE
  • Krakowskie witacze
    Kompleks biurowy Opolska Business Park według koncepcji pracowni DDJM stanie przy głównym wjeździe do Krakowa od strony północnej

  • CZYTELNIA
  • Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Hubert Trammer, architekt, publicysta oraz nauczyciel na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Najnowsze numery „Przeglądu Urbanistycznego” recenzuje Michał Stangel, a monografię Stalowa Wola. Europejskie miasto modernistyczne – Agnieszka Dąbrowska.

  • 20 LAT „ARCHITEKTURY-MURATOR”
  • Ilustrowana historia miesięcznika: 1994-2014
    Odcinek ósmy, poświęcony redakcyjnym pracom nad publikacją, narysował Marcin xulm Surma, scenograf, ilustrator, student animacji na PWSFTviT w Łodzi, autor komiksów, m.in. opublikowanego w sieci, cieszącego się dużą popularnością Vault 12

  • TECHNIKA
  • Muzeum Sztuki we Frankfurcie nad Menem
    (Autorzy: Schneider+Schumacher Architects)

    Podziemną przestrzeń muzeum sztuki we Frankfurcie nakryto żelbetowym stropem, w którym zaplanowano 195 okrągłych świetlików z laminowanego szkła ciągnionego. Ze względu na wysoki stan wód gruntowych całą nową konstrukcję wykonano w technologii białej wanny. Płyta denna ma grubość 50 cm, a w celu dodatkowego zabezpieczenia przed siłami wyporu została ona posadowiona na palach wierconych o długości 13 metrów. Dodatkowo wykonano również 36 wymienników gruntowych o głębokości 86 m i połączono z pompą ciepła, co stanowi system regulujący mikroklimat wnętrza
    Autor tekstu: Maciej Lewandowski, zdjęcie dzięki uprzejmości Städel Museum

  • ZAWÓD ARCHITEKT
  • Romantycy i Mickiewicz uczą patrzenia na pejzaż i jego dynamikę – pokazują, że postrzeganie krajobrazu zmienia się, jest zależne od nastroju – rozmowa z Markiem Piwowarskim, architektem krajobrazu, pełnomocnikiem ds. zagospodarowania nabrzeży Wisły m.st. Warszawy i inicjatorem powstania ścieżki rekreacyjnej na jej prawym brzegu