Tradycyjnie Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy za 2018 rok zostanie przyznana w 6 kategoriach: najlepszy budynek użyteczności publicznej, najlepszy budynek komercyjny, najlepszy obiekt mieszkalny, najlepsza rewitalizacja, najlepsza przestrzeń publiczna i najlepsze wydarzenie architektoniczne. Jurorzy po raz pierwszy wyróżnią też realizacje najbardziej proekologiczne i najlepiej dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności lub percepcji. Zależy nam, aby otaczająca przestrzeń była nie tylko coraz ładniejsza, ale przede wszystkim funkcjonalna, bezpieczna i zielona – mówił prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej zapowiadającej tegoroczną edycję.
Kandydatów do nagrody może zgłosić każdy – nie tylko projektanci i inwestorzy, ale też mieszkańcy. Swoje typy należy przesłać za pomocą elektronicznego formularza. Podpowiadamy, jakie realizacje ukończono i jakie wydarzenie architektoniczne miały miejsce w stolicy w 2018 roku.
Neopark – ekologiczny kompleks biurowy autorstwa JEMS Architekci
Projektanci zaproponowali nie tylko dobrą architekturę, lecz także staranne zagospodarowanie terenu, tworząc wewnątrz kwartału atrakcyjną przestrzeń publiczną. Miejsce to ma działać jak oaza w świecie korporacyjnej gonitwy – pisała o tej realizacji na naszych łamach Hanna Szukalska.
Podstawowe zadanie, przed którym stanęli architekci, wiązało się z trudnym pytaniem o stylistyczną tożsamość budynku. Zarówno ta przedwojenna, jak i późniejsza miała swój wyraz i stanowiła ważne dziedzictwo
Biblioteka Publiczna w Wesołej
Ten niezwykle minimalistyczny w formie budynek jest dowodem, że nawet przy ograniczonym budżecie i niewielkich rozmiarach prostymi środkami można stworzyć obiekt funkcjonalny, a przy tym nie pozbawiony indywidualności – pisał Jerzy S. Majewski.
Warszawski Pawilon Architektury Zodiak
Odtwarzanie modernistycznych pawilonów nie jest warsztatowo proste. Szklane transparentne obiekty miały delikatne podziały, a dodatkowej lekkości niejednokrotnie dodawały im wystawione na zewnątrz elementy komunikacji pionowej. Dziś są to efekty trudne do osiągnięcia, gdyż od lat 70. zmieniły się diametralnie standardy termiczne i przeciwpożarowe oraz przepisy dotyczące osób niepełnosprawnych - pisał Krzysztof Mycielski.
Przestrzeń zaprojektowano jako symboliczną kartkę papieru, na której – w postaci wpisów, rysunków czy tymczasowych instalacji – mogą zostać przedstawione wizje, idee, przemyślenia i manifesty. Na gładkiej powierzchni z wielkoformatowych płyt z białego granitu, pokrytych powłoką hydrofobową, można pisać i rysować grafitem. Plac staje się zatem kroniką opinii publicznej – pisali w "A-m" autorzy zagospodarowania placu Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta.
Inwestor zadecydował o dołączeniu do powiększonej części hotelowej i handlowej równie pokaźnej przestrzeni biurowej, która miała się stać nowoczesną koroną zabytkowego gmachu. Echa postmodernizmu przebrzmiały jednak już dawno, dlatego w wypadku Europejskiego koronę chciano opracować dyskretnie – przeszklenia zasłonięto poziomymi żaluzjami, aby nie tylko geometrią, ale też barwą i materiałem naśladować dawny, choć teraz znacznie podniesiony dach – pisał o przebudowie obiektu Adam Orlewicz.
Budynek Komisji Sejmowych w Warszawie
Ten znaczący budynek można potraktować jako próbę znalezienia języka oficjalnej architektury państwowej – o kolejnej rozbudowie kompleksu sejmowego, którą poprzedził szereg uzgodnień ze służbami konserwatorskimi, pisali w "A-m" Jerzy S. Majewski i Grzegorz Stiasny.
Mimo wielu zmian projektantom udało się zachować walory pierwotnego budynku, co pokazuje, że naprawdę dobra architektura potrafi się obronić. Nie ujmując niczego obecnym projektantom CEDET-u, myślę, że podstawą ich sukcesu jest szacunek dla tego, co stworzyli Zbigniew Ihnatowicz i Jerzy Romański w latach czterdziestych – pisał Krzysztof Domaradzki.
Otwarty pod koniec kwietnia 2018 roku hotel na warszawskim Okęciu, stojący na wprost wyjścia jednego z głównych terminali, jest przykładem współczesnej architektury wysokiej jakości. Charakteryzuje się wyrafinowaną elegancją, powagą i prestiżem adekwatnymi do rangi marki o wysokich aspiracjach – pisali dla nas Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Zespół mieszkaniowy Mennica Residence
W miejscu swojej dawnej siedziby z lat 50. XX wieku Mennica Polska wraz ze spółką Golub GetHouse prowadzą dwie duże inwestycje: zespół biurowy oraz kompleks mieszkaniowy Mennica Residence, pod który wyburzono budynek produkcyjno-biurowy z 1994 roku.
Zespół mieszkaniowy R4 w Warszawie we Włochach
Na niewielkiej działce przy ul. Ryżowej na Starych Włochach zrealizowano kompleks trzech willi miejskich projektu pracowni Paweł Lis Architekci. Wszystkie obiekty mają elewacje wentylowane, obłożone ręcznie formowaną cegłą klinkierową.
14-kondygnacyjny biurowiec to ostatni z czterech budynków kompleksu Equator Office Park przy Alejach Jerozolimskich. Za projekt zespołu odpowiada pracownia APA Wojciechowski.
Biurowiec Villa Metro w Warszawie
Przy ul. Puławskiej oddano do użytku budynek biurowo-usługowy projektu pracowni Dziuba Architekci. W ramach inwestycji przebudowano także wejścia do stacji metra Wilanowska.
Muzeum Polskiej Wódki na terenie zespołu Koneser
W założeniu autorów dawny gmach rektyfikacji mieszczący muzeum wraz z rozbudowaną częścią gastronomiczną sam w sobie miał być dziełem sztuki: od ekspozycji zabytkowych detali, przez dizajnerski wystrój, po kulturę picia wódki i kunszt kulinarny – pisał Jerzy S. Majewski.
Otwarcie Muzeum Szklanych Domów
11 listopada otwarto Muzeum Szklanych Domów, czyli wielowątkową wystawę poświęconą przedwojennym i powojennym modernistycznym osiedlom na warszawskim Kole. Można oglądać ją w zabytkowym budynku na jednym z osiedli.
Uniwersytet Warszawski otwiera Kampus
8 października 2018 roku odbyła się inauguracja internetowego przewodnika po Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego. Celem projektu jest zachęcenie do odwiedzania tego miejsca nie tylko studentów, lecz także mieszkańców Warszawy i turystów.
Cykl spacerów zapowiadających wystawę Pomnik. Europa Środkowa 1918-2018 Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.
Wyrok w sprawie Pałacu Kultury
To był najbardziej wyczekiwany proces ostatnich lat. Na ławie oskarżonych stanął 63-letni Pałac Kultury i Nauki. Sędzia Jarosław Gwizdak starał się dociec, czy stalinowskie korzenie budynku wciąż mają znaczenie dla mieszkańców Warszawy.
W 2018 roku, dzięki staraniom stołecznego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego oraz ZG SARP, słynna podróżująca ekspozycja, podsumowująca każdą edycję UE Mies Award, po raz pierwszy pokazywana była w Warszawie.