Architektura MuratorRealizacjePawilon Polski na Expo w Dubaju: mamy pierwsze zdjęcia

Pawilon Polski na Expo w Dubaju: mamy pierwsze zdjęcia

Projekt pawilonu Polski na Expo w Dubaju został wyłoniony w konkursie z 2018 roku. Wygrała pracownia WXCA, proponując wykorzystanie na zewnątrz i w środku obiektu instalacji kinetycznych mających przywodzić na myśl stada ptaków. Mamy pierwsze zdjęcia pawilonu Polski na Expo w Dubaju.

Pawilon Polski na Expo w Dubaju: mamy pierwsze zdjęcia
Pawilon Polski na Expo w Dubaju, proj. WXCA i Bellprat Partner; fot. PAIH
AutorzyWXCA i Bellprat Partner, architekci Marta Sękulska-Wrońska, Szczepan Wroński, Michał Czerwiński, Anna Dobek-Lenczewska, Anna Majewska-Karolak, Paulina Kucharska, Małgorzata Gilarska, Piotr Łosek; Xavier Bellprat, Raphael Barbier, Iwan Funk
KonstrukcjaWSP POLAND, WSP MIDDLE EAST: Krzysztof Bielazik, Łukasz Koc, Marcin Zimmer, Kamila Kajczyńska, Piotr Wrzosek, Katarzyna Bednarczyk-Kozłowska, Antoni Balcerzak, Andre Peterson, Alexander Castellanos
InwestorPolska Agencja Inwestycji i Handlu
Powierzchnia użytkowa2000.0 m²
Projekt2018
Data realizacji (koniec)2021

Co znajdziesz w artykule:

1. Pawilon Polski na Expo w Dubaju projektu WXCA
2. Polska w pięciu rozdziałach: polski pawilon na Expo 2020 Dubai
3. Polska na światowych wystawach Expo: historia
4. Pawilon Polski na Expo w Dubaju: zdjęcia

Pawilon Polski na EXPO w Dubaju projektu WXCA

Konkurs architektoniczny na koncepcję pawilon Polski na Expo w Dubaju Polska Agencja Inwestycji i Handlu ogłosiła we współpracy z SARP w 2018 roku. Uczestnicy mieli przedstawić projekt obiektu i scenariusza ekspozycji, z uwzględnieniem wybranych podtematów zaproponowanych przez organizatorów Expo: szanse, zrównoważony rozwój i mobilność. Pierwszą nagrodę przyznano pracowni WXCA, która w niekonwencjonalny sposób odniosła się do hasła mobilności, proponując wykorzystanie na zewnątrz i w środku obiektu instalacji kinetycznych mających przywodzić na myśl stada ptaków. Zdaniem autorów ukazanie Polski jako naturalnego siedliska ptaków migrujących będzie stanowić okazję do rozwinięcia wielowątkowej opowieści o pięknie rodzimej natury, wymianie międzynarodowej, mobilności, eksporcie idei i myśli technologicznej. Jury doceniło czytelną, łatwo zapamiętywalną formę pawilonu oraz jego nowoczesną architekturę, która w połączeniu z wykorzystaniem tradycyjnego materiału, jakim jest drewno, ukaże Polskę jako ceniącą wartości, a jednocześnie otwartą na wyzwania przyszłości. Bryła obiektu, składająca się z rozrastających się ku górze modułów, ma zachęcać do zatrzymania się w cieniu jej rozległego zadaszenia. Proponując taką formę pawilonu oraz użyte w nim materiały, chcemy zachęcić do refleksji nad przetwarzaniem natury, relacją pomiędzy środowiskiem naturalnym i zbudowanym oraz rolą człowieka w ich kształtowaniu – tłumaczy Michał Czerwiński, współautor projektu z WXCA.

Ostatecznie w szczegółowym opracowaniu projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu Polski na Expo w Dubaju pracownię WXCA wsparło szwajcarskie studio Bellprat Partner. Odwiedzający obiekt mają doświadczyć nie tylko różnorodności polskiej przyrody, ale także zapoznać się z przykładami rodzimych technologii sprzyjających środowisku. Ścieżkę zwiedzania przemierza się płynnie, intuicyjnie, krok po kroku poznając kolejne ciekawostki o Polsce. Swobodna wędrówka po kolejnych przestrzeniach pawilonu doprowadzi gości do punktu, w którym będą mogli połączyć wszystkie odkryte elementy opowieści o naszym kraju i zrozumieć, jak niezbędne jest rozsądne czerpanie z natury do mądrego kreowania współczesnego świata i jak ważną rolę w tym odgrywają Polacy – czytamy w informacji prasowej.

Expo 2015 – architektura globalnej uczty |
Spacerem po Expo |
Przestrzenny ciąg przeżyć – o polskim pawilonie na Expo Piotr Kuczia |

Pawilon Polski na Expo w Dubaju: mamy pierwsze zdjęcia
Pawilon Polski na Expo w Dubaju, proj. WXCA i Bellprat Partner

Polska w pięciu rozdziałach: polski pawilon na Expo 2020 Dubai

Światowa wystawa Expo w Dubaju miała początkowo zostać otarta w 2020 roku, ale z uwagi na pandemię koronawirusa została przesunięta o rok. Rozpocznie się 1 października i potrwa do 31 marca 2022 roku. Jak zapowiadają organizatorzy, przez owe pół roku obejrzy ją nawet 18 mln gości. Myślą przewodnią naszego udziału w Expo 2020 jest hasło „Poland.Creativity inspired by nature”. Rozwija je pięć rozdziałów, które będą odpowiadać konkretnym strefom ekspozycji. W każdej z nich pojawi się motyw mobilności odnoszący się do natury, ludzi, idei, kultury, technologii czy współpracy międzynarodowej.

W strefie pierwszej, Poland. Inspired by nature, jeszcze przed wejściem do pawilonu Polski, zwiedzający poznają bogactwo natury oraz atrakcyjność turystyczną naszego kraju. Znajdą się tu m.in. prezentacje rodzimego krajobrazu w interpretacjach m.in. ilustratorów, plakacistów, poetów i typografów. W strefie drugiej, Poland. A home for creativity, Polska zostanie ukazana jako otwarty i gościnny dom kreatywności. Jego manifestacją będzie multimedialna instalacja „Polski Stół”, która stanie się miejscem międzykulturowego spotkania oraz powitania gości. W strefie Poland. Spirit of ingenuity zwiedzający będą mogli poznać najbardziej spektakularne sukcesy Polaków w dziedzinie szeroko rozumianej nauki i sztuki, a w strefie Poland. Land of plenty – różnorodność polskich regionów oraz działalność  partnerów instytucjonalnych. W ostatniej strefie, Poland. Landscapes of creativity, goście zostaną zaproszeni do współtworzenia polskich „pejzaży kreatywności”. Powierzchnia użytkowa pawilonu Polski na Expo w Dubaju wynosi ponad 2 tys. m².

Za design i koncepcję gromadzenia doświadczeń przez gościa pawilonu Polski podczas ścieżki zwiedzania, a także produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiedzialne jest konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Jest ono również pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V Poland. Landscapes of creativity.

Pawilon Polski na Expo w Dubaju: mamy pierwsze zdjęcia
Pawilon Polski na Expo w Dubaju, proj. WXCA i Bellprat Partner

Polska na światowych wystawach Expo: historia

Pierwsza międzynarodowa wystawa, na której poszczególne kraje prezentowały swój dorobek kulturalny, naukowy i techniczny odbyła się w 1851 roku w Londynie. Pozostająca pod zaborami Polska nie miała swojego pawilonu narodowego, pokazywaliśmy się jednak pod flagami innych państw, często zdobywając też nagrody i wyróżnienia. Już na pierwszej wystawie w Londynie warszawski zegarmistrz Izrael Staffel otrzymał złoty medal za maszynę rachunkową pozwalającą na dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie oraz obliczanie przybliżonej wartości pierwiastków kwadratowych. Na paryskiej wystawie w 1855 roku nagrodzono prace malarza Henryka Rodakowskiego, który wystąpił z ramienia Francji, a na wiedeńskiej, w 1873 roku, m.in. Jana Matejki i Wojciecha Gersona.

Po raz pierwszy Polska wystąpiła samodzielnie w 1933 roku, a już cztery lata później, w Paryżu, zdobyła aż 78 nagród grand prix oraz wiele złotych, srebrnych i brązowych medali. Po wojnie przez blisko 50 lat nie braliśmy udziału w wystawach światowych, a w tym czasie bardzo zmienił się ich charakter. Od końca lat 80. służą przede wszystkim budowaniu pozytywnego wizerunku poszczególnych państw. Wyraźnie z Wystawy Światowej zniknęła prezentacja rozwoju technologicznego oraz innych „twardych” treści, która leżała u podstaw idei Expo. Zajmują się tym obecnie wystawy specjalistyczne, podczas gdy Wystawa Światowa została zdominowana przez marketing – i to jest duch naszych czasów, możemy przeczytać na stronie polskiego Expo.

Czytaj też: EXPO jednak w Łodzi! |

Choć ponownie zaprezentowaliśmy się już w Sewilli w 1992 roku, a sześć lat później w Lizbonie, to dopiero w 2000 roku na Expo w Hanowerze wybudowaliśmy pierwszy po 1939 roku pawilon narodowy. Obiekt powstał według konkursowego projektu Wojciecha Obtułowicza z zespołem, a nasza ekspozycja pod względem oglądalności zajęła wówczas czwarte miejsce („A-m” 6/00). Dużą popularnością cieszył się też pawilon Polski na Expo 2005 w Aichi, zaprojektowany przez biuro Ingarden i Ewý („A-m” 7/05), oraz w Saragossie w 2008 roku (budynek autorstwa pracowni KIPP Projekt zdobył trzecią nagrodę w kategorii najatrakcyjniejszych pawilonów). Największy frekwencyjny sukces osiągnęliśmy jednak dotychczas na Expo 2010 w Szanghaju. Pawilon projektu warszawskiego biura WWAA odwiedziło 8 milionów gości, a wystawa zdobyła srebrny medal za kreatywność programową i spójność z tematem przewodnim („A-m” 9/10).

Pawilon Polski na Expo w Dubaju: zdjęcia

Tagi:
Autor: Piotr Prus
WXCA z Grand Prix na Międzynarodowym Biennale Młodych Architektów Leonardo 2021 w Mińsku Pracownia WXCA wróciła z Międzynarodowego Biennale Młodych Architektów  Leonardo 2021 z dwiema nagrodami, w tym z Grand Prix za projekt Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu.
Rusza modernizacja Pola Mokotowskiego według projektu WXCA Na przełomie września i października mają rozpocząć się prace porządkowe na terenie Pola Mokotowskiego. To pierwszy etap modernizacji parku według konkursowego projektu biura WXCA z 2018 roku.
Pisklę na placu Pięciu Rogów: konserwator zgodził się na instalację Joanny Rajkowskiej. Dwumetrowe, akustyczne jajo drozda śpiewaka autorstwa artystki Joanny Rajkowskiej może powstać na placu Pięciu Rogów. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków  pozytywnie zaopiniował projekt rzeźby
Rozpoczyna się modernizacja Ogrodów Ulricha w Warszawie Ingka Centres podpisała umowę z firmą Budimex na modernizację zabytkowych Ogrodów Ulricha w Warszawie. Całe założenie, którego przebudowę opracowało biuro WXCA, zostanie udostępnione  latem 2022 roku.
Apartamenty XYZ w Szczyrku: trwa realizacja nowego projektu WXCA Trwa budowa apartamentów XYZ w Szczyrku według projektu pracowni WXCA. Trzy licowane naturalnym drewnem obiekty powstaną przy dolnej stacji kolejki gondolowej na Halę Skrzyczeńską.
Budowa Muzeum Wojska Polskiego Charakterystycznym elementem Muzeum Wojska Polskiego jest fasada wykonana z betonu architektonicznego barwionego w masie na ceglasty kolor, z przestrzennym wzorem – szewronem – występującym, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. O wyzwaniach związanych z realizacją Muzeum Wojska Polskiego pisze Paweł Wolanin.